• pållan

rmc linköping - ivf

anlijoos: vad skönt att första besöket gick bra! Vilken läkare träffade ni? 20:e februari är ju jättesnart, härligt! 

Arona79: på 8 veckor gick mitt TSH värde ner från 4,0 till 2,7 och då tog jag bara 50 mg, så jag tror att du snabbt kommer få ner ditt! Sedan höjdes min dos till 75 mg, eftersom jag började med hormonsttimulering och ville få ner värdet ännu mera, men jag har inte tagit nåt nytt blodprov sedan dess eftersom jag bytte klinik. Jag måste ta tag i det snart... 

• pållan
    Nelia10 skrev 2011-02-10 21:20:24 följande:
    Korta metoden har samma odds som den långa. Tror mest de säger att den långa är bättre bara för att det blir smidgare för dem
    Ja när vi var på vårt första läkarbesök i Linköping sa läkaren att oddsen var lika höga med korta och långa behandlingen, i alla fall med våra förutsättningar. Hon sa att det kunde skilja sig åt beroende på diagnos osv. Tror också att de främst vill att folk ska göra långa för att det är lättare för dem att planera då. 
    Nelia10 skrev 2011-02-10 21:18:26 följande:
    TSH på 5,2 är ju ganska högt så vore jag dig skulle jag vänta med behandling tills det har sjunkit. Hormonerna man tar under IVF behandling gör ju att värdet stiger. Det bästa är om man kan få ner TSH till närmare 1 innan start.
    Oftast går det ju ner ganska så snabbt med Levaxin, men kan ju också ta några månader.
    Chanserna att lyckas är ju mycket större med ett stabilt TSH
    Läkarna på RMC har inte så stor koll på detta jag gick hos en specialtist på detta istället.
    Lycka till och hoppas du snabbt får ner ditt värde  
    Håller med om att de inte har vidare bra koll på TSH i Linköping. De har t  o m de gamla gränsvärdena - 3,5 - fast de egentligen har ändrats till 2,5. De tycker inte att jag behöver ta nya prover eftersom mitt värde gått ner till 2,7 medan Sophiahemmet, där jag gick förut, tycker att man ska ta nya blodprov var 8-10 vecka, särskilt under hormonbehandling och ännu oftare om man blir gravid, och att värdet bör ligga under 2,5 och gärna betydligt lägre än så. Så det är nog bra om du själv har lite koll på TSH-värdet också, Arona79. Fast jag tror att det kommer gå bra för dig att få ner det!  

• pållan

anliijos: du har helt rätt i att långa metoden är lättare att planera också för patienten! Tycker själv att nackdelen med den korta är att man inte kan planera alls, men vet inte nästa steg förrän dagen innan. Jag är glad att jag har en förstående chef och ett jobb där man kan vara hyfsat flexibel. Låter som att långa metoden är helt rätt för er! Skönt att höra att Barbara också var bra, vi har bara träffat Elisabeth hittills.. 

• pållan

Hej tjejer! Här går det undan, på måndag blir det äggplock för oss! Var på VUL idag, nu hade jag 14 äggblåsor i varierande storlekar (från 21 mm till 7 mm) och slemhinnan var 13 mm.  Blodprovet jag tog i går visade höga värden, så vi ska vara på RMC redan kl 07.30 på måndag. Om allt går bra, om det finns ägg som blir befruktade, så blir det återförande på onsdag. Känns nästa lite overkligt! Håll tummarna för mig, det behövs, jag är ganska skakis

• pållan

Tack Cathy och Erica b! Det känns jättebra - och samtdigt nervöst, så klart. Hoppas att tillräckligt många av de där äggblåsorna växer till sig och innehåller ägg... 

• pållan
    FRU LILA skrev 2011-02-11 20:51:14 följande:
    Pållan vad spännande med äggplock på måndag. Lycka till.
    Tack! Ja det är jättespännande
    Cathy skrev 2011-02-11 16:30:17 följande:

Det kommer att gå jättebra!! KRAM

Och tack igen, Cathy! Oavsett resultatet känns det faktiskt riktigt bra, nu händer det ju grejer! 
  • pållan

Hej på er, nu är jag hemma igen efter äggplocket! Det gick bra, av de 14 äggblåsorna var 10 tillräckligt stora för att kunna "användas". De fick ut 9 ägg. Hoppas bara att befruktningen och celldelningen går bra! ÄP var inte lika otäckt som jag trodde. Visst gjorde det ont, men det gick snabbt och vi blev fint omhändertagna. Det var Barbara som genomförde äggplocket, jag tyckte om henne och sjuksköterskorna var väldigt rara och proffsiga. Jag var väldigt orolig innan, inte främst för att det skulle göra ont utan för att alla äggblåsorna skulle vara tomma eller nåt annat katastrofalt. Jag fick 5 mg stesolid, faktiskt skönt att få något lugnande. Jag tror att det också gjorde så att smärtlindringen fungerade bättre. 

Nu ska jag försöka hålla nervositeten på behörigt avstånd tills imorgon, då vi får veta om några ägg har befruktats. I så fall blir det återförande på onsdag. Håll tummarna, rara ni! Och glad Alla hjärtans dag på er allesammans! 

• pållan

Erica b: tack ! Härligt att det snart är dags för ÄP för dig! Det kommer gå jättebra, oron innan är värre än själva ÄP. 

lindy01: hoppas att du snart får en tid! Vet hur jobbigt det är att gå och vänta...

Väntar gör jag också, på att ringa senare idag och fråga om nåt ägg blivit befruktat. Nervöst... 

• pållan

emsm: De ringer bara och berättar om det INTE blivit nån befruktning. Men de sa att om jag själv ringer dem på förmiddagen så får jag veta då, så det kommer jag göra, det känns bättre än att gå på nålar hela dagen och undra

Svar på tråden rmc linköping - ivf