• mg79

rmc linköping - ivf

FRU LILA skrev 2011-01-31 15:07:54 följande:

Start för IVF2 med spraystart 17/2. Känns skönt att nu komma igång igen. Smält förra behandlingen och känner mig mogen för en ny chans. Hoppas på denna gångDrömmer

Håller tummar och tår för er denna gången!! 

• mg79
    g l i m r a skrev 2011-03-09 21:45:25 följande:
    Anlijoos: hon visade mig de olika och frågade vilken ja ville ha. Jag är inget fan av nässpray så det kändes kanon. Så ja fick lektion i spruttagning idag med så ja vet hur ja ska göra. Äp känns lite bättre nu, hon lugnade mig mycket. 10 min smärts borde man tåla va?
    Klart du fixar ÄP, och det gör inte ont hela tiden under de 10 min som hela ingreppet tar .Jätte smärtsamt är det inte heller.. man får ju smärtstillande för den värsta smärtan så den blockeras bort helt. Det spänner och drar mest... som kraftig mensvärk... 
  • mg79
    Aurora79: Lider med dig... jag har börjat bita ifrån till folk som kommer med idiotkommentarer. Till de som frågar lite försiktigt säger jag som det är att  jo, vill skulle gärna vilja ha barn men det har inte fungerat, eller det har inte gått även om vi velat.

Häromdagen berättade min syster berättade lite försiktigt att hon är gravid. Hon ville nog säga det lite försiktigt eftersom hon vet vad vi gått igenom. Hennes är dock inte planerat, så hon överväger väl sina alternativ om jag säger så. Jag kan dock inte döma henne om hon väljer att inte behålla... det hjälper ju inte mig hur hon än gör.. men jag föstår din reaktion. Man kämpar och kämpar och så finns det människor som bara råkat bli gravida som ser på en abort som vilken skitgrej som helst.. (dock ej min syster, hon är allvarligt fundersam..) Men jag jobbar som lärare och har haft elever som nästan "skryter" om att de måste vara lediga för de ska göra abort... Hade t.o.m en elev som gjorde det flera gånger under sina år på skolan.. kul att vara mentor då, hade lite svårt att förstå elevens livsval just då.. 
  • mg79
    lindy01 skrev 2011-03-15 21:13:39 följande:
    10 dagar till sprejstart och jag börjar bli nervös...tänk om man missar något tillfälle, någon som gjort det och ändå fått lyckligt "slut"?
    Jag missade en sprayning en gång med över en timmes mariginal (skulle spayat mitt i en genomgång på lektion, man ställer sig ju inte direkt framför sina elever och sniffar nässpray.. sen glömde jag bara totalt att ta den då jag var klar... ). ÄP och allt annat gick bra, dock inget +, men tror knappast det beror på den missen... 

Ett tips är att ställa mobilen på alarm kl 6, 14 och 22 och alltid ha den och sprayen nära till hands.. det fungerade då nästan alltid för mig.. Flört 
  • mg79
    Kajsa84 skrev 2011-03-22 21:19:41 följande:
    Vad exakt står ET för? hmmm. Virrar bort mig i orden ibland hehe
    ET = Embryo Transfer
    FET = Frozen Embryo Transfer

Egentligen borde en ordbok finnas för alla förkortningar.. som ny tar det ett tag innan man lär sig betydelsen av alla.. Glad 
  • mg79
    TB1 skrev 2011-03-25 18:49:28 följande:
    Är så glad! Idag fick vi en kallelse till Linköping och tiden är den 2 maj. Vi kommer att träffa Elizabeth Nedstrand och kuratorn Gunilla Sydsjö. Äntligen :) Är det någon som vet vad som händer under första mötet? Bestämmer man när man ska sätta igång osv?
    Vi fick bara träffa en läkare (Barbara) och hon berättade vad en IVF innebar och vilka metoder som finns. Sen fick vi välja metod och så fick vi säga när vi ville starta. Hon gjorde ett VUL, skrev ut all medicin som behövdes och sen var mötet klart.. Tog max 30 min..  (och vi hade kört i typ 3h för att komma dit, kändes som om de kunde tagit det på telefon liksom..) 

Vi hade varit tillsamman kring ägglossning den månaden så vi fick vänta tills nästkommande mens för att starta och då var det försent att börja innan sommaruppehållet, så vi fick vänta med start tills oktober. (Mötet var i april..) Så om ni vill komma igång innan sommaruppehållet skulle jag gissa på att ni isf får köra korta metoden och se till att inte ha myst kring ägglossningen den månaden..  

Hoppas allt går bra!  
  • mg79
    TB1 skrev 2011-03-25 19:38:34 följande:
    mg79 skrev 2011-03-25 19:21:33 följande:
    Vi fick bara träffa en läkare (Barbara) och hon berättade vad en IVF innebar och vilka metoder som finns. Sen fick vi välja metod och så fick vi säga när vi ville starta. Hon gjorde ett VUL, skrev ut all medicin som behövdes och sen var mötet klart.. Tog max 30 min..  (och vi hade kört i typ 3h för att komma dit, kändes som om de kunde tagit det på telefon liksom..) 

Vi hade varit tillsamman kring ägglossning den månaden så vi fick vänta tills nästkommande mens för att starta och då var det försent att börja innan sommaruppehållet, så vi fick vänta med start tills oktober. (Mötet var i april..) Så om ni vill komma igång innan sommaruppehållet skulle jag gissa på att ni isf får köra korta metoden och se till att inte ha myst kring ägglossningen den månaden..  

Hoppas allt går bra!  
    Tack för ditt svar :) Vi ska inte göra IVF utan vi gör donatorinsemination. När stänger de igen för sommaren och när öppnar dem igen? vi skulle gärna vilja sätta igång i september för d¨har vi haft sommaren på oss att förbereda oss och vila upp oss riktigt :) men man kanske inte får välja när man vill sätta igång?
    Tror det var stängt mellan midsommar och början av augusti.. men jag minns inte riktigt.. 
  • mg79
    TB1 skrev 2011-03-25 20:01:31 följande:
    ok. ja då får vi nog börja till hösten. och de hoppas jag faktiskt på, september någongång :) Får man välja när man vill börja eller?
    Ja det tror jag... fast jag har ingen aning om rutinerna vid donnation.. 
  • mg79
    Askungen skrev 2011-03-25 23:37:41 följande:
    Hej på er! Har fått en kallelse till Barbara i början av april och kommer förhoppningsvis att få påbörja vår första IVF-behandling innan sommaren. Efter drygt två år av ofrivillig barnlöshet känns det skönt att äntligen få komma igång med IVF efter flera försök med Pergotime som inte resulterat i annat än besvikelse... Hoppas på att få hänga med er här på tråden!
    Välkommen och all lycka! 
  • mg79
    Askungen skrev 2011-03-26 12:16:01 följande:
    Tack! mg79: Tänkte passa på att fråga dig om ett tidigare inlägg du skrivit, om att man måste vänta med IVF-försök om man varit tillsammans kring ägglossningen den månaden. Detta bör väl bara gälla om man kör den långa metoden, eller tänker jag fel? Om man väljer den korta startar väl den några dagar efter mens?
    Det är bara så att de vill veta att man absolut inte blivit spontant gravid innan man kör igång med en IVF och jag antar att det gäller den långa metoden då man nerregleras. Korta metoden har jag inte koll på.. tyvärr.. 
  • mg79
    anmaelli skrev 2011-03-27 15:59:07 följande:
    Hejsan,
    Jag sprayar för fullt, är på 6e dagen så ett tag kvar med sprayen. VUL och blodprov planerat till den 5/4. En fråga, när man börjar med sputor, sputar man 1 gång om dagen? Vilken tid? och hur länge brukar man få göra det?
    Vill kunna planera mitt liv så mycket som det är möjligt

Lycka till alla!
    Japp, spray en gång per dag, någongång på kvällen, du bestämmer själv tidpunkt. Jag hade exepelvis 18.30, det passade mina tider bäst. Tror dock att det skulle vara innan kl 21.. (Jag försökte få ta spray och spruta samidigt vid kl 22 men icke det gick inte...) Hur länge du får spruta beror lite på hur din kropp reagerar. Finns ingen "mall" där.. 
  • mg79
    anmaelli skrev 2011-03-27 18:18:30 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag har ju fått ställa om mina tider för sprayen nu när vi gått över till sommartid. Lite irriterande för det blir inte helt bra.... men som tur är ska jag iväg med jobbet denna vecka så det kommer ändå inte ställa till det så jättemycket :)

Det känns skönt att veta att man bara sprutar en gång per dag så man slipper hålla på med sånt på jobbet... man fortsätter spraya samtidigt också alltså, är det också olika hur mycket och ofta?
    Jag fick fortsätta spraya tre ggr per dag, men bara en sprayning i ena näsborren.. isf en i varje.. 
  • mg79
    anmaelli skrev 2011-03-27 19:20:50 följande:
    Tack! Då vet jag lite mer :)
    Och då måste man behålla tiderna  för sprayning som man har när man sprayar nu? Eller kan man ändra i och med att man börjar spruta?
    Jag behöll samma tider hela tiden.
  • mg79
    Arona79 skrev 2011-03-30 15:33:57 följande:
    Är så Glad..ska på ÄP på Fredag Skrattande
    Längtar..men är oxå jätte nervös! Har fått alla ordinationer, men ville höra med Er
    som har gjort det om det är något speciet jag ska tänka på?

Tycker oxå att ni är jätte modiga som sticker er!
    Jag är tyvärr härdad..har diabetes! Men kommer ihåg
    hur det var ibörjan. Så en stor Eloge till er alla.

Kramisar
    Jag drack alldeles för lite innan ÄP,  och blev därför dålig av det smärtstillande och sattes på dropp, så mitt råd är helt enkelt drick drick och drick saft i mängder! Skrattande

Ta med en bok eller något att läsa, för oss blev det mycket väntan. Vi skulle vara inne kl 7.30 men fick inte komma in på ÄP förrän efter kl 11...  och lämnade salen först kl 15 (pga droppet).. 

Lycka till! {#emotions_dlg.flower} 
  • mg79
    FRU LILA skrev 2011-04-05 07:46:08 följande:
    Testade nu på morgonen med, stort minus. Ingen tvekan, kommer upp direkt. Fan och skit!
    Beklagar... jag som knep mina tummar för dig.. Rynkar på näsan

Stor kram
  • mg79
    g l i m r a skrev 2011-04-16 07:22:27 följande:
    Ni som har varit på äp, hur mår ni efteråt? Jag kunde inte gå upprätt på hela dagen igår. Nu har ja precis tagit min andra prog vaggis o det går bra än så länge:) men har ont i magen när ja kissar? Nån som känt likadant?
    Japp, känner ingen känslorna. Det tog någon vecka innan jag slutade gå som en anka... stramade och drog i magen.  Att gå på toa var heller ingen höjdare, men det släppte efter ett tag det med. 

Lycka till med ruvandet!  
Svar på tråden rmc linköping - ivf