Anonym (Erika) skrev 2025-07-30 16:43:53 följande:
Du har tidigare fått läsa rapporter från Försäkringskassan om att invandrare är överrepresenterade när det gäller assistansfusk. Och även andra bidrag. Så innerst inne vet du, men du vägrar att erkänna det.
Invandringen, och hur det har påverkat Sverige på ett mycket negativt sätt, är ett ständigt diskussionsämne. Och man kan hålla på i all evighet. Men nu handlar tråden om socialdemokraterna, inte invandringen, så jag för min del avslutar denna diskussion.
Hur ska jag kunna veta varför regeringsföreträdarna och SD inte gör något åt detta med assistansfusk? Det är precis inte något nytt problem, utan fanns även när S hade makten. Men det är nog inte så lätt att städa upp efter S med de problem som de själva inte kunde lösa. Eller hade orsakat. Och som även Maggan har erkänt; "partiet gjorde inte tillräckligt". Så skyll inte på den nuvarande regeringen. Eller som alltid, SD.
Du vet ju inte vad du pratar om.
Det var den moderatledda alliansregeringen som 2008 införde världens mest liberala arbetskraftsinvandring, vilket resulterade i att svenska företag tog in gästarbetare från länder utanför EU för att jobba inom välfärdssektorn.
Det var den moderatledda alliansregeringen som 2009 införde Lagen om valfrihetssystem (LOV) och privatiserade hemtjänsten, reformer som har skapat stora problem för kommunerna att utöva tillsyn och säkerställa kvalitet.
Det var den moderatledda alliansregeringen som 2010 slopade revisionsplikten för mindre aktiebolag, något som bidragit till ökad ekonomisk brottslighet inom bl.a. välfärdssektorn
Så frågan är varför SD, och framför allt M, inte gör något åt de problem som de själva har skapat.