Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Möhippa

Det måste givetvis vara helt ok att tacka nej till en sådan tillställning om man är ovetande eller om man har avböjt det innan.

Though we strike at you from the shadows, do not think that we lack the courage to stand in the light. -Zeratul
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 14:09:12 följande:
    Skulle bli paff och lite ledsen/irriterad över att hon inte sagt till innan
    Även om bruden inte vet om att det är en möhippa planerad?
    Though we strike at you from the shadows, do not think that we lack the courage to stand in the light. -Zeratul
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 14:13:24 följande:
    Gifter man sig så är man oftast förberedd på möhippa och kan isf säga till i god tid att man ingen möhippa vill ha. Vara väldigt tydlig på den punkten - för att spara sina vänners tid och energi.
    Jag tycker nog att det blir lite bakvänt att man som blivande brud (eller brudgum) ska behöva ta hänsyn till andras planerande för vad man själv ska göra en dag/kväll, helt utan att man har bett om det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 14:16:25 följande:
    Möhippa/svensexa är tradition i de flesta sällskap och vill man ingen ha kan man säga till. Inte alls särskilt svårt.
    Varför lägger du det ansvaret på bruden? Varför kan inte vännerna fråga om de nu är intresserade av att anordna en möhippa?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 14:34:13 följande:
    En möhippa är ju allt som oftast hemlig fram till första stund. Ser inte att det är något betyngande "ansvar" att ex skriva "Vi undanber oss möhippa och svensexa" i inbjudan eller skicka ut ett mail...
    Man behöver ju inte berätta vad man ska göra eller när det ska vara. Att ställa en enkel fråga, "vill du ha en möhippa?" förändrar knappast något om det är som du säger att de flesta förväntar sig en möhippa.

Problemet jag har med det du förespråkar är att man lägger ansvaret på en part som inte säkert är införstådd med vad som kan komma att hända medan parten som vet allt inte bär något ansvar.

Som en mer allmän fundering:
    Att ta illa upp för att någon tackar nej till en möhippa denne inte visste om är löjligt och sådana vänner klarar man sig utan. Visst tycker kanske många att det är roligt med överraskningar men överraskningen förstörs inte genom att man kollar med vederbörande om det är ok att planera och genomföra en möhippa.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 14:51:16 följande:
    Ja alla kretsar är olika Bland våra vänner och vår familj är svensexa/möhippa ne given del av bröllopet och något man absolut förväntar sig. I er kanske den inte är det?
    Min krets består inte av så mycket folk som är i närheten av att gifta sig. Skrattande

Men jo, det skulle nog förväntas här med. Dock så tror jag att de skulle fråga.
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 14:51:16 följande:
    Sen tycker jag det känns lite "sniket" att fråga om bruden vill ha möhippa. Jag skulle känna det som att jag som brud blir till besvär, att vännerna känner sig tvugna att ordna en möhippa om de ställer en sådan fråga...
    Men alternativet är ju att komma dit på dagen för möhippan bara för att som brud bli tvingad då istället, oavsett om man har lust eller tid för det just den dagen (eller någonsin). Då är det ju ännu mer krav man har på sig.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 15:09:51 följande:
    Och när man arrangerar en möhippa här så kollar man alltid med brudgumen först så inget annat är planerat, så han håller ställningarna under dagen osv.
    Givetvis, men det tar ju inte bort frågan om att man har krav på sig. För det verkar nästan som att det är omöjligt att faktiskt säga nej när möhippan väl är i gång, eller?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 15:22:12 följande:
    Du verkar tycka att möhippan är djuvelns verk Hemskt....
    Inte alls. Även om jag hade gjort det så skulle jag inte bry mig, jag lägger mig inte i vad andra gör för att ha roligt.
    Det är en fest, en bra sak!
    Även en "bra sak" kan vara dålig om man inte vill ha den. Det är just det här jag vänder mig emot, man verkar förutsätta att alla vill ha en möhippa men det är ju på inget sätt säkert att så är fallet.
    Och som någon annan skrev; man kollar ju ex alltid av med brudgumen och han oom någon borde veta om bruden vill bli hippad eller ej.
    Och om det visar sig att bruden inte alls vill ha en möhippa just den dagen eller att brudgummen helt enkelt har missuppfattat?

Varför är det så viktigt att man måste gilla möhippan eftersom vännerna "har ansträngt sig"?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 15:42:21 följande:
    Men du...i de allra flesta fall arrangeras möhippa...och i de allra flesta fall vill bruden ha en. Att du sen tycker att man inte bör ta det för givet är en helt annan femma. Vill hon inte ha någon så får hon göra sin röst hörd. Punkt.
    Varför ska hon behöva göra det?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 16:24:23 följande:
    Klart hon inte behöver men då får hon räkna med besvikna och irriterade möhippe-arrangörer....
    De får snarare skylla sig själva att de inte har tagit reda på vad hon vill. Det är ju knappast de som står i centrum, eller hur?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    EmmaOh skrev 2010-07-22 19:28:15 följande:
    Precis så tänkte jag också.
    Brudgummen hade väl kunnat säga att hon inte ville ha en hippa.
    Varför man inte skulle vilja ha det kan jag dock inte förstå. Helt ärligt tycker jag att man är väldigt tråkig i så fall och jag kan inte tänka mig att någon av mina kompisar skulle reagera så.
    Jag förstår om man inte vill bli bortgjord men då kan man väl meddela sin tärna att man inte uppskattar dylika aktiviteter.
    Varför är det så svårt att fråga bruden om hon vill ha en möhippa eller inte?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    frökenelisabeth skrev 2010-07-22 22:03:04 följande:
    Alla hippor jag har varit på har varit bara trevliga roliga akvititeter, femkamp, spa, ridning, danslektion, etc. och det har alltid varit aktiviteter som är uttänkta just för att bruden ska kunna ha kul. Förstår om man inte vill göra en massa pinsamheter, men att ha en kul dag med sina tjejkompisar, varför tackar man nej till det?
    Man kanske inte mår bra, man kanske inte känner för det den dagen, man kanske inte vill alls, man kanske hade räknat med ett par glas vin och en hemmakväll framför TVn mitt i bröllopsstressen.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pormoicheia skrev 2010-07-22 23:19:38 följande:
    Eller som skräckexemplet i bridezillatråden. Den blivande bruden hade mens, höll precis på att flytta och i samma veva flyttstäda den galma lägenheten som behövde målas om. Hon grät sig igenom hela möhippan och fick i slutändan betala 6000 spänn för att väggen i hennes lägenhet inte blivit målad i tid... (hon hade sagt till innan om att hon inte ville ha en om jag inte missminner mig vilket vännen sket högaktningsfullt i för att möhippan var så mycket viktigare...)
    Hur kan vännerna vara så jäkla jävla okänsliga?!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Lapsang skrev 2010-07-24 02:31:08 följande:
    Men snälla! Klart man måste säga till om man INTE vill ha en möhippa! Vännerna kan ju inte förvänta sig att man säger att man VILL ha en, det är som att säga "Välkommen på min 30-årsfest, jag vill gärna att du tar en present med dig".
    Det är väl bara att vännerna frågar bruden om hon vill ha en möhippa eller inte?

Planerar man en möhippa som bruden sedan tackar nej till och man blir sur för det så har man gjort en sak som sällan ses som ok i andra fall, man tvingar på någon annan sina egna sociala konventioner.
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amlin skrev 2010-07-24 14:23:59 följande:
    Fast en av poängerna med möhippor och det som ligger i konceptet är ju just att de planeras i hemlighet.
    Jaha, och hur ska då bruden veta att hon ska säga till om att hon vill ha en möhippa om det är hemligt? Svar: Det förväntas att hon vet om att en möhippa kanske planeras eftersom det är vanligt i samband med bröllop.

Vad gör då en enkel fråga som "vill du ha en möhippa eller inte?" om hon redan "vet" att en möhippa kommer?
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Amlin skrev 2010-07-24 14:56:32 följande:
    Det är det som går det så svårt just med hippor. Hur ska man veta i förväg hur personen reagerar. Om någon frågar och man sen får veta vilken idiot man var som förstörde överaskningen. Just hemlighetsmakeriet är väldigt viktigt för många, om än inte för alla förstås.

Förhoppningsvis känner man ju varanda på den här punkten och vet ungefär vad personen vill ha. Samtidigt så gifter sig de flesta inte allt för mågna gånger och ämnet kanske inte tidigare har lyfts.

Man vet inte heller att en möhippa kommer, me ndet är vanligt förekommande så det är troligt att det gör adet. Men många blir utan hippa och är väldigt ledsna och besvikna för det istället.

Så i slutänden hamnar vännerna i en sits där de riskerar att göra fel hur de än gör, när det enda man egentligen ville var att fira sin vän.

Med andra ord, känner man väldigt starkt för det ena eller det andra tycker jag man kan säga det.
    Jag förstår inte varför det är så svårt att bara diskutera saken om man är osäker.

"Vill du ha en möhippa eller inte?"
    "Är det något du absolut vill/inte vill göra?"

Vad är problemet egentligen? Det avslöjar ingenting, förutom att man möjligen "vet" att man får en möhippa vilket man enligt många redan ska "veta" eftersom man ska säga nej. Diskussion och kommunikation löser många problem.

Jag kan säga, att om någon skulle anordna en svensexa åt mig utan att säga något och sedan "kidnappa" mig så skulle jag säga nej. Men jag tror inte mina vänner gör det, de känner mig alltför väl.

Om de inte gjorde det skulle jag vilja att de frågade mig.
Svar på tråden Möhippa