Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-22 14:11:44 följande:
    Även om bruden inte vet om att det är en möhippa planerad?
    Gifter man sig så är man oftast förberedd på möhippa och kan isf säga till i god tid att man ingen möhippa vill ha. Vara väldigt tydlig på den punkten - för att spara sina vänners tid och energi.
  • enlitenbitkaka
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-22 14:15:08 följande:
    Jag tycker nog att det blir lite bakvänt att man som blivande brud (eller brudgum) ska behöva ta hänsyn till andras planerande för vad man själv ska göra en dag/kväll, helt utan att man har bett om det.
    Möhippa/svensexa är tradition i de flesta sällskap och vill man ingen ha kan man säga till. Inte alls särskilt svårt.
  • enlitenbitkaka
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-22 14:18:05 följande:
    Varför lägger du det ansvaret på bruden? Varför kan inte vännerna fråga om de nu är intresserade av att anordna en möhippa?
    En möhippa är ju allt som oftast hemlig fram till första stund. Ser inte att det är något betyngande "ansvar" att ex skriva "Vi undanber oss möhippa och svensexa" i inbjudan eller skicka ut ett mail...
  • enlitenbitkaka

Ja alla kretsar är olika Bland våra vänner och vår familj är svensexa/möhippa ne given del av bröllopet och något man absolut förväntar sig. I er kanske den inte är det?

Sen tycker jag det känns lite "sniket" att fråga om bruden vill ha möhippa. Jag skulle känna det som att jag som brud blir till besvär, att vännerna känner sig tvugna att ordna en möhippa om de ställer en sådan fråga...

• enlitenbitkaka
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-22 14:58:51 följande:
    Min krets består inte av så mycket folk som är i närheten av att gifta sig. Skrattande

Men jo, det skulle nog förväntas här med. Dock så tror jag att de skulle fråga.
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 14:51:16 följande:
    Sen tycker jag det känns lite "sniket" att fråga om bruden vill ha möhippa. Jag skulle känna det som att jag som brud blir till besvär, att vännerna känner sig tvugna att ordna en möhippa om de ställer en sådan fråga...
    Men alternativet är ju att komma dit på dagen för möhippan bara för att som brud bli tvingad då istället, oavsett om man har lust eller tid för det just den dagen (eller någonsin). Då är det ju ännu mer krav man har på sig.
    Ja det är självklart en faktor...sambon var på svensexa häromdagen och jag var bjuden på en möhippa för ett par veckor sen. Tradition

Och när man arrangerar en möhippa här så kollar man alltid med brudgumen först så inget annat är planerat, så han håller ställningarna under dagen osv.
  • enlitenbitkaka
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-22 15:11:50 följande:
    Givetvis, men det tar ju inte bort frågan om att man har krav på sig. För det verkar nästan som att det är omöjligt att faktiskt säga nej när möhippan väl är i gång, eller?
    Du verkar tycka att möhippan är djuvelns verk Hemskt.... Det är en fest, en bra sak! Och som någon annan skrev; man kollar ju ex alltid av med brudgumen och han oom någon borde veta om bruden vill bli hippad eller ej.
  • enlitenbitkaka
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-22 15:35:33 följande:
     Det är just det här jag vänder mig emot, man verkar förutsätta att alla vill ha en möhippa men det är ju på inget sätt säkert att så är fallet.
    enlitenbitkaka skrev 2010-07-22 15:22:12 följande:
    Och som någon annan skrev; man kollar ju ex alltid av med brudgumen och han oom någon borde veta om bruden vill bli hippad eller ej.
    Men du...i de allra flesta fall arrangeras möhippa...och i de allra flesta fall vill bruden ha en. Att du sen tycker att man inte bör ta det för givet är en helt annan femma. Vill hon inte ha någon så får hon göra sin röst hörd. Punkt.
Svar på tråden Möhippa