Inlägg från: Houdini |Visa alla inlägg
  • Houdini

Möhippa

Jag skulle ha tackat och sedan sagt nej tack.
    Jag tycker inte om att fira min egen födelsedag, tycker det är obehagligt att stå i centrum.
    När jag gifte mig förra gången så gjorde jag klart för alla att jag följer inte med på någonting men tyvär fick det påföljden att mitt ex inte fick någon svensexa heller.

Och nu när min sambo och jag pratar att gifta oss har jag redan nu sagt till om att jag inte vill ha någon möhippa.

Jag tycker nog att som kompisar har man väl något hum om hur ens vänner tänker och känner så ordnar man en möhippa och bruden tackar nej har man som vänner inte varit tillräckligt lyhörda tycker jag

• Houdini
    Mad as snow skrev 2010-07-23 16:39:54 följande:
    Varför fick inte han någon svensexa?
    För av någon anledning blev sååå komplicerat av att jag inte ville ha en möhippa, undrar vad de hade planerat egentligen. 
    För som i exemplerna ovan trodde de inte på mig in i det längsta. så de hade planerat båda delarna innan jag tror det var svärmor som övertygade dom till slut att jag inte ville.
  • Houdini

Men nu verkar det som det här med möhippor börjar bli väldigt stort och dyrt och om jag får säga det ;) lite av en egogrej av vännerna som anordnar den, så efter att ha läst runt på många forum glöms faktiskt Bruden och hennes önskningar bort.
    För titta vad vi vänner är snälla och trevliga och omtänksamma som fixar detta till bara dig, faan ta dig om du inte uppskattar det.

Sen kan jag ju tycka att det är svårt att "slänga" bort en kväll eller vad som verkar kotym nu en hel dag när man har ett bröllop snart som man håller på att planera och försöker få ihop.

• Houdini
    Pormoicheia skrev 2010-07-23 23:21:36 följande:
    Fast nu jämför du äpplen och päron.

Bröllopet känner de allra flesta till lång tid i förväg. Därmed skulle det vara rätt taskigt att ringa dagen innan och avboka bröllpet för att man vill ta ett bad istället.

Tanken med möhippan är däremot att bruden inte ska veta något, därmed går det inte att jämföra att man, som gäst, avbokar en sedan långt tillbaka planerad festlighet med att den ovetande bruden säger att hon inte vill/kan gå på möhippa när hon plötligt ska bli kidnappad till en.

Jag hade inte tagit illa upp om jag varit med och planerat en möhippa och bruden inte ville när det vad dags att kidnappa henne (under förutsättningen att hon inte tidigare själv sagt att hon faktiskt ville få en möhippa ordnad).

Fixar man med överaskiningar får man vara beredd på att få ett nej. Det är väl inget konstigt med det.

Och här återkommer vi ju isåfall till kärnan i diskussionen. Vem är det möhippan anordnats för egentligen?
    Håller med dig.

Som jag srev ovan det verkar bli mer och mer en statusgrej att man anordnar en möhippa extra large utan en tanke på vad bruden vill.
    Någon av dom som anordnar det borde väl känna bruden någorlunda tycker man, eller så borde man kanske prata med blivande mannen och brudens mor kanske
  • Houdini

Men varför måste möhippan vara något som kostar en jäkla massa pengar och tid att planera? Kan det inte räcka med en bit mat på en resturang bara?

Det är ju inte helt ovanligt heller att man läser om att folk inte har råd att vara med på en möhippa/svensexa och då anses den personen vara en snåljåp som inte vill lägga x antal tusen på en dag/kväll för brudparet.

Svar på tråden Möhippa