Amlin skrev 2010-07-24 12:58:18 följande:
Eftersom att möhippa är ett så etablerat koncept så anser jag att man faktiskt bör säga till i förväg om man inte vill ha en sådan eftersom tiden som är nedlagt aldrig går att ersätta. Även om man sen sitter på en pub i en stad med personer man aldrig tidigare träffat efter att bruden tackat nej så är allt arbete man lagt ner förstört. Att planera en möhippa är långt ifrån något man gör på en dag, så det man gör när man vägrar som blivande brud är att klart och tydligt deklarera att "din tid, dina pengar, ditt arbete, ditt engagemang och din omtanke om mig är inget värt." Ställt mot att man i förväg kunnat säga att jag vill inte ha en hippa så tyucker jag det är tämligen onödigt.
Samma sak gäller med gåvan. Förhoppningsvis vet vännerna om att du kör no poo sedan innan och väljer inte dessa produkter. Men det kan ockå vara så att de spenderat timmar i butiken för att välja produkter de tror att du kan använda och då kan det vara värt arbetet för dig att diskret byta dessa iefterhand eller ge dem till någon som kan använda dem.
Hela biten med relationer handlar om att ge och ta. Ibland blir det inte helt som man tänkt sig och då kan man få anpassa sig lite. Har man varit tydlig sedan innan så undviker man förhoppnignsvis dessa sitautioner och om någon struntar i det man sagt så har de ju medvetet tagit risken. Men i normalfallet planeras hippor idag och om vännerna då är ovetandes om att en blivande brud inte vill ha en hippa så förspiller man med vilje deras tid. Fräckt, taktlöst och helt utan respekt för andras känslor.
Jag har generellt svårt för bridezillas just eftersom grundtanken är "jag jag jag", jag för bete mig hur som hellst eftersom det är min dag och jag behöver inte bry mig i om jag sårar andra på vägen.
Jag anser att man altid måste bry sig i om man sårar sina medmänniskor och undvika det i möjligaste mån. Som att säga till i förväg om man inte vill ha en hippa.
Så att övriga möhippearrangörer sårar bruden genom att inte ge henne möjligheten att backa har ingen betydelse?
Att bruden känner sig tvingad att gå med på hippan fast hon inte vill har ingen betydelse?
Om det nu är så viktigt att vårda relationerna så bör ju även övriga möhippedeltagare kunna ge bruden möjligheten att tacka nej utan sura miner.
Varför ta det så personligt? Det handlar bara om en möhippa...
Jag skulle inte ta illa upp om personen jag köpt en present till på ett repsektfullt sätt sa att hon inte ville ha det. Heller en vän som känner att hon kan vara ärlig än en vän som smyger för att inte såra!
Sen tycker jag fortfarande att du bör läsa lite i bridezillatråden (inlägg 191 tycker jag är ett rätt bra exempel)
www.familjeliv.se/Forum-5-122/m53462140-20.html
Jag håller med om att det bästa är att säga till i förväg om man verkligen inte vill ha någon möhippa. Men är man riktiga vänner så gör man det inte till en så stor sak om det skulle visa sig att bruden inte vill ha en möhippa när man väl är där för att hämta henne.
Det kan mycket väl dyka upp saker bara någon dag innan som gör att det inte finns utrymme för bruden att gå på möhippa.
Sen skulle jag inte alls tolka ett Nej tack så som du skriver: "din tid, dina pengar, ditt arbete, ditt engagemang och din omtanke om mig är inget värt."
Jag skulle tolka det mer som en miss i planeringen och det är sånt som händer. Man får ta det för vad det är och göra det bästa av situationen, inte mer med det.