Pormoicheia skrev 2010-07-24 12:49:32 följande:
Amlin skrev 2010-07-24 12:15:58 följande:
Självklart kan man fokusera helt på vem det är festen ordnats för. Allt kring bröllop är foukserat till brudparet och så ska det vara. Men det är fortfarande relationer man sårar. Relationer man antagligen vill ha kvar även när strålkastarljuset flyttats vidare till någon annan. Det är nära vänner och inte vilken bekant som hellst som man spottar i ansiktet. Vill man göra det så är det fritt fram. Men jag har svårt att se poängen när det enda lilla man behöver göra som ansträngning är att säga till innan att man inte vill ha en möhippa och vips har ansvaret flyttats över till de som anordnar hippan.
Men att ta emot en present och säga tack är långt ifrån samma sak som att bli av med tid man kanske hade behövt till annat.
Det går att säga nej på flera olika sätt.
Om jag ska återgå till din liknelse med presenten.
Hade jag fått ettdyrt kit med lyxiga hygienartiklar, snordyrt frisörschampo o.s.v. av någon så hade jag behövt säga, "Tack, men nej tack. Jag använder inte sånahär produkter". Sen hade jag erbjudit den/dem som köpt det att använda produkterna själva. Jag skulle själv inte se det som att jag hade stampat på presenten eller på något sätt varit otacksam. Hade någon annan sagt så tyill mig hade jag inte heller tagit illa upp.
Om man däremot blir sur och säge "va fan, jag vill inte ha nån jävla XXX" så blir mottagandet ett helt annat och då kan vi snacka att man verkligen både spottar, stampar och kör långt ner i halsen på den som ansträngt sig och varit snäll.
Det är stor skillnad på "Tack, det är verkligen jättesnällt, men jag vill inta ha någon möhippa. Jag har alldeles för mycket att göra som jag känner att jag vill/behöver prioritera. Men ni kan sticka iväg och ha roligt ändå", och "Nej (med en efterföljande dörrsmäll)".
Om du inte läst i bridezilla tråden så gör det. Där finns verkligen skräckexempel.
Och just ang. relationen. Blir den bättre av att bruden följer med emot sin vilja? Eller räknas det som en mindre skada i relationen om bara en person (huvudpersonen) är besviken (för att hon tvingats göra något hon inte vill) än om alla utom en är besviken (för att deras present inte togs emot så som de önskat)?
Eftersom att möhippa är ett så etablerat koncept så anser jag att man faktiskt bör säga till i förväg om man inte vill ha en sådan eftersom tiden som är nedlagt aldrig går att ersätta. Även om man sen sitter på en pub i en stad med personer man aldrig tidigare träffat efter att bruden tackat nej så är allt arbete man lagt ner förstört. Att planera en möhippa är långt ifrån något man gör på en dag, så det man gör när man vägrar som blivande brud är att klart och tydligt deklarera att "din tid, dina pengar, ditt arbete, ditt engagemang och din omtanke om mig är inget värt." Ställt mot att man i förväg kunnat säga att jag vill inte ha en hippa så tyucker jag det är tämligen onödigt.
Samma sak gäller med gåvan. Förhoppningsvis vet vännerna om att du kör no poo sedan innan och väljer inte dessa produkter. Men det kan ockå vara så att de spenderat timmar i butiken för att välja produkter de tror att du kan använda och då kan det vara värt arbetet för dig att diskret byta dessa iefterhand eller ge dem till någon som kan använda dem.
Hela biten med relationer handlar om att ge och ta. Ibland blir det inte helt som man tänkt sig och då kan man få anpassa sig lite. Har man varit tydlig sedan innan så undviker man förhoppnignsvis dessa sitautioner och om någon struntar i det man sagt så har de ju medvetet tagit risken. Men i normalfallet planeras hippor idag och om vännerna då är ovetandes om att en blivande brud inte vill ha en hippa så förspiller man med vilje deras tid. Fräckt, taktlöst och helt utan respekt för andras känslor.
Jag har generellt svårt för bridezillas just eftersom grundtanken är "jag jag jag", jag för bete mig hur som hellst eftersom det är min dag och jag behöver inte bry mig i om jag sårar andra på vägen.
Jag anser att man altid måste bry sig i om man sårar sina medmänniskor och undvika det i möjligaste mån. Som att säga till i förväg om man inte vill ha en hippa.