• lias

hedersrelaterat våld

Jag undrar om sk hedersrelaterat våld, alltså det man avser i "den muslimska kulturen". Min fundering är om det är skillnad mellan nationerna, om det är vanligare i vissa länder. Eller om det finns andra mönster kring vart det uppstår.

• Svar på tråden hedersrelaterat våld
  • TjockKatt

Jag har fått för mig att det mest är kurder från vissa områden som sysslar med skamkultur, men jag kan ha helt fel. Är ingen expert direkt. Både Fadime och Pela var väl iallafall kurder vad jag minns, om man ska ta svenska exempel.

• ChoopChoopSong

Hedersproblematik är inget "typsikt muslimskt", även om det är vanligt i muslimska länder och familjer.

Hedersproblematik förekommer överallt där det finns en patriarkal kvinnosyn och där familjen är viktigare än individen.

Generellt kan du tänka så här: Ju konservativare land, desto vanligare med hedersvåld. Fattigdom och utbildningsnivå kan också spela in, men inte enbart.

Generellt är det inte ett lika stort problem i västvärlden som i andra delar av världen, eftersom vi är mer sekulariserade och mer jämställda här. Men undantag finns, dels i vissa invandrade grupper, dels skiljer det sig mellan länder. I det strängt katolska Irland t ex, förekommer hedersvåld fortfarande. Eller att flickor blir utfrusna om de anses ha "vanärat" familjen etc.

• ChoopChoopSong

Med hedersproblematik, avser jag allt som leder till repressalier för en individ som anses skada familjens eller släktens "heder". Oftast handlar det om att h*n inte vill leva som man - i den kultursfären - "ska" leva. H*n kanske vill gifta sig med fel person, har haft sex före äktenskapet, eller så är h*n homosexuell.

Repressalier kan vara:

* Social utfrysning (Vanligast, och relativt vanligt även bland västerlänningar, t ex när det gäller homosexuella familjemedlemmar).

* Inlåsning

* Våld eller hot om våld

* Utpressning

* Mord (Ovanligt)

• Umm Elias

"hedersrelaterat våld" existerar inte. Våld som våld.

För att besvara frågan utförs den typ av våld som du beskriver inte av muslimer utan är förbjuden i Islam, den utförs av outbildat bergsfolk som inte ser någon annan utväg i sitt handlande, ofta pga att de inte lärt sig något annat under sin livstid. Ex. pedofiler har oftast blivit utsatta som barn, kvinnomisshandlare har ofta blivit utsatta som barn osv osv. Man blir som sin omgivning helt enkelt.

• ChoopChoopSong

Hedersrelaterat våld exiterar visst som begrepp - googla eller sök på Brå.

• Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 15:59:51 följande:
    Hedersrelaterat våld exiterar visst som begrepp - googla eller sök på Brå.
    ja som begrepp, dock ett påhittat värdelöst sådant. Våld som våld, allt våld är lika vidrigt.
  • ChoopChoopSong
    Umm Elias skrev 2010-07-22 16:04:19 följande:
    ja som begrepp, dock ett påhittat värdelöst sådant. Våld som våld, allt våld är lika vidrigt.
    Att du tycker att det är värdelöst, betyder inte att det är det.

Våld som våld, så långt har du helt rätt. Men vi gör ändå skillnad på olika sortes våld, för att lättare förstå orsak och verkan, lättare kunna ingripa etc.

Barnmisshandel är våld, men det är också barnmisshandel.

Kvinnomisshandel är våld, men det är också kvinnomisshandel.

Våldtäkt är våld, men det är också våldtäkt.

Alla dessa kategorier, ger olika straffsatser och innehåller sin speciella problematik. Detsamma gäller t ex hedersvåld.

Sedan undrar jag vad du menar med "outbildade bergsfolk?" Är inte DET att kategorisera om något???

Skulle skottar vara mer våldsbenägna än engelsmän då? Skottar är ju också "bergsfolk"...

Nej, lite mer nyansering, kanske hade varit på sin plats. Särskilt som du själv sågar hela begreppet som sådant.
  • Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 16:09:57 följande:
    Att du tycker att det är värdelöst, betyder inte att det är det.

Våld som våld, så långt har du helt rätt. Men vi gör ändå skillnad på olika sortes våld, för att lättare förstå orsak och verkan, lättare kunna ingripa etc.

Barnmisshandel är våld, men det är också barnmisshandel.

Kvinnomisshandel är våld, men det är också kvinnomisshandel.

Våldtäkt är våld, men det är också våldtäkt.

Alla dessa kategorier, ger olika straffsatser och innehåller sin speciella problematik. Detsamma gäller t ex hedersvåld.

Sedan undrar jag vad du menar med "outbildade bergsfolk?" Är inte DET att kategorisera om något???

Skulle skottar vara mer våldsbenägna än engelsmän då? Skottar är ju också "bergsfolk"...

Nej, lite mer nyansering, kanske hade varit på sin plats. Särskilt som du själv sågar hela begreppet som sådant.
    Vad är skillnaden mellan en svensk man/pappa som misshandlar/dödar sin fru/sitt barn eller om en kurdisk man gör detsamma? Varför används olika begrepp på detta, var finns logiken?
  • ChoopChoopSong
    Umm Elias skrev 2010-07-22 16:12:34 följande:
    Vad är skillnaden mellan en svensk man/pappa som misshandlar/dödar sin fru/sitt barn eller om en kurdisk man gör detsamma? Varför används olika begrepp på detta, var finns logiken?
    Har någon påstått att det är någon skillnad?

• Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 16:16:38 följande:
    Har någon påstått att det är någon skillnad?

ja, läs igenom ditt inlägg och läs sedan igenom vad jag hävdar igen så ska du se att du konstigt nog försöker argumentera emot mig.
Svar på tråden hedersrelaterat våld