Inlägg från: ChoopChoopSong |Visa alla inlägg
  • ChoopChoopSong

hedersrelaterat våld

Hedersproblematik är inget "typsikt muslimskt", även om det är vanligt i muslimska länder och familjer.

Hedersproblematik förekommer överallt där det finns en patriarkal kvinnosyn och där familjen är viktigare än individen.

Generellt kan du tänka så här: Ju konservativare land, desto vanligare med hedersvåld. Fattigdom och utbildningsnivå kan också spela in, men inte enbart.

Generellt är det inte ett lika stort problem i västvärlden som i andra delar av världen, eftersom vi är mer sekulariserade och mer jämställda här. Men undantag finns, dels i vissa invandrade grupper, dels skiljer det sig mellan länder. I det strängt katolska Irland t ex, förekommer hedersvåld fortfarande. Eller att flickor blir utfrusna om de anses ha "vanärat" familjen etc.

• ChoopChoopSong

Med hedersproblematik, avser jag allt som leder till repressalier för en individ som anses skada familjens eller släktens "heder". Oftast handlar det om att h*n inte vill leva som man - i den kultursfären - "ska" leva. H*n kanske vill gifta sig med fel person, har haft sex före äktenskapet, eller så är h*n homosexuell.

Repressalier kan vara:

* Social utfrysning (Vanligast, och relativt vanligt även bland västerlänningar, t ex när det gäller homosexuella familjemedlemmar).

* Inlåsning

* Våld eller hot om våld

* Utpressning

* Mord (Ovanligt)

• ChoopChoopSong

Hedersrelaterat våld exiterar visst som begrepp - googla eller sök på Brå.

• ChoopChoopSong
    Umm Elias skrev 2010-07-22 16:04:19 följande:
    ja som begrepp, dock ett påhittat värdelöst sådant. Våld som våld, allt våld är lika vidrigt.
    Att du tycker att det är värdelöst, betyder inte att det är det.

Våld som våld, så långt har du helt rätt. Men vi gör ändå skillnad på olika sortes våld, för att lättare förstå orsak och verkan, lättare kunna ingripa etc.

Barnmisshandel är våld, men det är också barnmisshandel.

Kvinnomisshandel är våld, men det är också kvinnomisshandel.

Våldtäkt är våld, men det är också våldtäkt.

Alla dessa kategorier, ger olika straffsatser och innehåller sin speciella problematik. Detsamma gäller t ex hedersvåld.

Sedan undrar jag vad du menar med "outbildade bergsfolk?" Är inte DET att kategorisera om något???

Skulle skottar vara mer våldsbenägna än engelsmän då? Skottar är ju också "bergsfolk"...

Nej, lite mer nyansering, kanske hade varit på sin plats. Särskilt som du själv sågar hela begreppet som sådant.
  • ChoopChoopSong
    Umm Elias skrev 2010-07-22 16:12:34 följande:
    Vad är skillnaden mellan en svensk man/pappa som misshandlar/dödar sin fru/sitt barn eller om en kurdisk man gör detsamma? Varför används olika begrepp på detta, var finns logiken?
    Har någon påstått att det är någon skillnad?

• ChoopChoopSong
    Umm Elias skrev 2010-07-22 16:17:44 följande:
    ja, läs igenom ditt inlägg och läs sedan igenom vad jag hävdar igen så ska du se att du konstigt nog försöker argumentera emot mig.
    Nja, det är nog du som har missförstått. Du verkar försöka få det till att jag hävdar, att svenskar inte kan begå hedersbrott. Det har jag aldrig påstått. Jag har skrivit att det är mindre vanligt i väst, men det är allt. Vidare har jag skrivit att det förekommer _överallt där det finns en patriarkal kvinnosyn och där familjen är viktigare än individen_.
  • ChoopChoopSong

Och du skriver ju å andra sidan att det bara är outbildade bergsfolk som sysslar med det...

Tror du inte att högutbildade låglandsfolk kan hota eller våldföra sig på familjemedlemmar???

• ChoopChoopSong

Sedan vill jag förtydliga en annan sak, som inte heller verkar ha framgått (trots att jag skrev det, men kanske var jag otydlig).

Hedersmord sker bara i de mest extrema fallen. Hedersvåld är mycket mer än själva våldet (om det ens förekommer).
    HedersPROBLEMATK är ett bättre ord, då det handlar om ett helt system, som begränsar den drabbade något fruktansvärt - eller tvingar h*n att lämna allt bakom sig och bryta med sin familj.

Det är inte bara EN förövare inblandad, utan många, som direkt eller indirekt backar upp våldet eller hoten.

DET skiljer "balkongfalll" och andra mord eller mordförsök, från andra typer av våld inom familjen, som kan ha helt andra orsaker.

• ChoopChoopSong

Vill ni ha exempel på hedersproblematik bland etniska svenskar? Se t ex filmen Solstorm,
    som handlar om en religiös sekt i Kiruna. Där ingen får tänka annorlunda och där alla problem "löses" inom gruppen. Där kvinnan som blir med barn och gör abort, blir utfrusen och kallad mördare, trots att mannen som förförde (våldtog?) henne, är en av gruppens ledare.

En mycket intressant film, på många sätt.

• ChoopChoopSong
    Umm Elias skrev 2010-07-22 16:24:48 följande:
    Ok, bra.

Är du medveten om att detta sk "hederselaterade våldet" (om man nu ska använda det onödiga begreppet) även används mot pojkar/män)
    Ja? Det skrev jag ju. Homosexuella män t ex. Och andra som inte lever upp till familjens / släktens krav.
  • ChoopChoopSong

Bara i Sveige idag, finns tusentals tonårsflickor som lever under hot från sina familjer. Oftast för att de vill leva "svenskt". De tar kontakt med skolsköterska, kurator eller socialtjänst och ber om hjälp. Det är så man känner till detta, samt hur många de faktiskt är. Hur många pojkar som lever under samma livssituation vet man inte, men mörkertalet tros vara stort. Liknande problematik finns inte bland etniskt svenska ungdomar, inte på samma sätt och absolut inte i samma omfattning.

• ChoopChoopSong
    Toboas skrev 2010-07-22 16:42:27 följande:
    Det är inte någon skillnad på våldet i sig. Om våldet bygger på att någon anser att dennes heder har blivit kränkt så är det hedersvåld. Hedersvåldet bygger också på en logik om att hedern kan återupprättas genom att skada/döda den som betett sig felaktigt. Dock är den typen av våld ovanligare i västvärlden eftersom vi har en mer individualistisk kulture vilket innebär att man normalt sett inte anser att man själv eller ens familj påverkas av att en kusin beter sig på "fel" sätt. Förövaren kan mycket väl anse att våldet är berättigat med hänsyn till "brottet" mot hedern och då är det hedersvåld. För att det ska fungera måste dock omgivningen hålla med.

Tänk dig att Svennebanans fru dricker för mycket på kräftskivan och flashar behagen för grannarna eller stjäl en vinflaska från den gemensamma baren. Det är mycket möjligt att både Svennebanan och hans grannar tycker att det var olämpligt av henne och hennes anseende sjunker i deras ögon. Om Svennebanan skulle misshandla sin fru så kan grannarna reagera på två olika sätt:
    1) De tycker att det är bra att han markerat att hennes beteende var fel och hans anseende går upp.
    2) De tycker att det han gjorde mot henne var mycket värre än det som hände på festen. Hans anseende går ner mycket mer.

Det rör sig alltså om hustrumisshandel. I ett av fallen skulle  man säga att det skedde i en hederskultur (där ett mord också skulle blivit ett hedersmord) och i det andra fallet så är det inte en hederskultur. Kan du se skillnaden?
    Precis! Skillnaden mellan hedersvåld och annat familjevåld, handlar om förövarens anseende, samt huruvida omgivningen tyckte att han gjorde rätt eller fel.

Kvinnomisshandlare, har extremt låg status i Sverige år 2010. De flesta som råkar ut för en våldsam eller kontrollerande partner, uppmanas att lämna. En människas "heder" är mer individuellt knuten och någon som försöker förtrycka någon annan eller bstämma över en annan människas kropp eller liv, förlorar snarare i anseende. Undantaget är vissa grupper (t ex religiösa) och familjer som har en helt annan syn. På män och kvinnor, homosexualitet, vem som bestämmer etc.

Däremot har vi en dryckeskultur här, som inte finns på samma sätt i t ex den muslimska världen. Denna dryckskultur står bakom en hel del familjevåld och annat elände. Dessa har också sociala orsaker. (Det dricks mer bland människor som mår dåligt). Men fenomenet som sådant, är både socialt och kulturellt. Detsamma gäller t ex hedersvåld.

Hade vi varit en svensk minoritet som bott i t ex Mellanöstern, hade det kanske kallats "alkoholrelaterat våld", och gjorts till ett samhällsproblem där. Troligen med viss rätta.
  • ChoopChoopSong

Hedersproblematik är minst lika vanligt bland konservativa kristna, som bland muslimer. Historiskt, var det vanligt oavsett religion. Vad är de isländska ättesagorna, om inte en uppvisning i klassiskt hedersvåld? "Din bror slog ihjäl min kusin, alltså har jag rätt att slå ihjäl dig". Eller så betalade man böter för att kompensera en familj eller ätt, för förlusten av en medlem.

Svar på tråden hedersrelaterat våld