Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

hedersrelaterat våld

"hedersrelaterat våld" existerar inte. Våld som våld.

För att besvara frågan utförs den typ av våld som du beskriver inte av muslimer utan är förbjuden i Islam, den utförs av outbildat bergsfolk som inte ser någon annan utväg i sitt handlande, ofta pga att de inte lärt sig något annat under sin livstid. Ex. pedofiler har oftast blivit utsatta som barn, kvinnomisshandlare har ofta blivit utsatta som barn osv osv. Man blir som sin omgivning helt enkelt.

• Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 15:59:51 följande:
    Hedersrelaterat våld exiterar visst som begrepp - googla eller sök på Brå.
    ja som begrepp, dock ett påhittat värdelöst sådant. Våld som våld, allt våld är lika vidrigt.
  • Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 16:09:57 följande:
    Att du tycker att det är värdelöst, betyder inte att det är det.

Våld som våld, så långt har du helt rätt. Men vi gör ändå skillnad på olika sortes våld, för att lättare förstå orsak och verkan, lättare kunna ingripa etc.

Barnmisshandel är våld, men det är också barnmisshandel.

Kvinnomisshandel är våld, men det är också kvinnomisshandel.

Våldtäkt är våld, men det är också våldtäkt.

Alla dessa kategorier, ger olika straffsatser och innehåller sin speciella problematik. Detsamma gäller t ex hedersvåld.

Sedan undrar jag vad du menar med "outbildade bergsfolk?" Är inte DET att kategorisera om något???

Skulle skottar vara mer våldsbenägna än engelsmän då? Skottar är ju också "bergsfolk"...

Nej, lite mer nyansering, kanske hade varit på sin plats. Särskilt som du själv sågar hela begreppet som sådant.
    Vad är skillnaden mellan en svensk man/pappa som misshandlar/dödar sin fru/sitt barn eller om en kurdisk man gör detsamma? Varför används olika begrepp på detta, var finns logiken?
  • Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 16:16:38 följande:
    Har någon påstått att det är någon skillnad?

ja, läs igenom ditt inlägg och läs sedan igenom vad jag hävdar igen så ska du se att du konstigt nog försöker argumentera emot mig.
  • Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 16:20:45 följande:
    Nja, det är nog du som har missförstått. Du verkar försöka få det till att jag hävdar, att svenskar inte kan begå hedersbrott. Det har jag aldrig påstått. Jag har skrivit att det är mindre vanligt i väst, men det är allt. Vidare har jag skrivit att det förekommer _överallt där det finns en patriarkal kvinnosyn och där familjen är viktigare än individen_.
    Ok, bra.

Är du medveten om att detta sk "hederselaterade våldet" (om man nu ska använda det onödiga begreppet) även används mot pojkar/män)
  • Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 16:22:27 följande:
    Och du skriver ju å andra sidan att det bara är outbildade bergsfolk som sysslar med det...

Tror du inte att högutbildade låglandsfolk kan hota eller våldföra sig på familjemedlemmar???
    självklart kan högutbildade använda sig av våld, de exmepl som finns i västvärlden på detta sk hedersrelaterade våldet är dock utfört av outbildat bergsfolk. Det var dem jag syftade till. Ännu en anledning till att begreppet är totalt värdelöst och jag hävdar igen: våld som våld. Allt våld är lika vidrigt oavsett anledning till det.
  • Umm Elias
    ChoopChoopSong skrev 2010-07-22 16:31:02 följande:
    Ja? Det skrev jag ju. Homosexuella män t ex. Och andra som inte lever upp till familjens / släktens krav.
    inte bara homosexuella män utan helt vanliga män, som exempelvis vill gifta sig med en tjej från ett annat land.

Jag läser inte ordentligt allt du skriver tyvärr, är distraherad härhemma.
Svar på tråden hedersrelaterat våld