• stockholmsveckan

Hjälp vad gör vi!!!!! snälla

hej ska skriva lite kort

det är så att fugans veninna ska få barn i sep , det ska bli kul tycker jag.
    nu till det galna
    hon är 19 år bor hemma har inget jobb eller plugg , och dom bor i misär.
    det är som ett skrot upplag där skitigt och matt över allt går ej att beskriva
    ingen har städat på flera månader/år ser ut som i den där serien på tv , samlarna som har skit i hela huset.
    vi frågade om hon skulle flytta men hon säger att hon ska bo hemma tills barnet blir 6 år??? what.
    och hennes mamma håller med henne att det är bra , veninnan säger att hon ej vet hur man sköter ett barn så hon vill bo hemma och få hjälp. så vad ska vi göra ska vi gå till soc , för den misären kommer ta död på barnet fort. vi har sagt att hon borde flytta till eget men hon bryr sig inte för hon tycker hennes hem ser normalt ut.
    dom har levt så sen hon var ca 4 år , man tycker hon borde lära sig, vi åker inte till henne för att det är så vidrigt
    mvh

• Svar på tråden Hjälp vad gör vi!!!!! snälla
  • nur

Jag hade anmält, åtminståne hade ringt o rådfrågat....

• stockholmsveckan
    nur skrev 2010-07-22 23:22:34 följande:

Jag hade anmält, åtminståne hade ringt o rådfrågat....

jo jag tycker man borde göra nått
    det är värkligen misär och inte stökigt utan helt brutalt skrotupplag på ren svenska.
  • nur
    stockholmsveckan skrev 2010-07-22 23:28:23 följande:
    jo jag tycker man borde göra nått
    det är värkligen misär och inte stökigt utan helt brutalt skrotupplag på ren svenska.
    Jag tror att du är anmälningsskyldig, så får du helt enkelt anmäla! Anmälan gör att de skärper sig, kan man hoppas!
  • Jennie med ie
    nur skrev 2010-07-22 23:57:21 följande:
    Jag tror att du är anmälningsskyldig, så får du helt enkelt anmäla! Anmälan gör att de skärper sig, kan man hoppas!
    Som privatperson har man ingen anmälningsskyldighet.
  • nur
    Jennie med ie skrev 2010-07-24 20:44:11 följande:
    Som privatperson har man ingen anmälningsskyldighet.
    jag får kolla upp det i så fall , hört från en kollega att det är så men kan hon ha fel oxå...
  • lindalake

har ni sagt det rent ut, att det inte ska se ut så i ett hem, att ni inte åker dit pga hur det ser ut?! 

• Perlan08
    Ebba77 skrev 2010-07-25 08:36:14 följande:
    Men BVC gör ju hembesök om det är första barnet.
    Det stämmer inte riktigt, tror det är olika från landsting till landsting.
    När vi fick barn kom de inte hem till oss, tillhör Norrbottens läns landsting.
  • ReRant
    Ebba77 skrev 2010-07-25 08:36:14 följande:
    Men BVC gör ju hembesök om det är första barnet.
    Det besöket är helt frivilligt (såklart).
  • Ebba77

okej för jag har hört att här i Sthlm kan de dyka upp från det att barnet e fött till att det är 14 veckor. Visste inte att det är frivilligt.

• Lineatis

Om den blivande mamman har levt i den där misären sedan hon var fyra år har förhållandet i hemmet antagligen blivit normalt för henne. Därför tycker jag att ni till att börja med ska sätta er ner och försöka få till stånd ett ordentligt samtal med henne. OM ni sedan anser det nödvändigt att tala med soc kan ni ju föreslå dem att ni träffas och talar igenom situationen tillsammans med en socialsekreterare. Den unga mamman (och det ofödda barnet) måste ju få hjälp, men på ett varsamt och förstående sätt.

• Jennie med ie
    Ebba77 skrev 2010-07-25 08:59:02 följande:

okej för jag har hört att här i Sthlm kan de dyka upp från det att barnet e fött till att det är 14 veckor. Visste inte att det är frivilligt.

Allt med BVC är frivilligt så vitt jag vet.
Svar på tråden Hjälp vad gör vi!!!!! snälla