• thomgun

Vad skall jag göra

Hej, för ca 2,5 år sedan separerade jag vi har 2 tjejer som idag är 10 och 13år. Jag ville att barnen skulle ha det så bra som möjligt i denna situation så vi börja med att separera sen för ca 1 månad sedan i år gick skilsmässan igenom. Hon bor kvar i huset och vi har delad vårdnad av barnen. Nu är det så att dom knappt vill vara med mig och dom har inte bott hos mig sen i december 2009. Jag träffar dom flera gånger i veckan då jag hämtar dom från deras träningar eller är med dom och handlar nåt! Jag bor i en lägenhet men har sen drygt ett år tillbaka träffat en ny som har hus så jag är för det mesta där nu. Men skulle barnen vara hos mig så är det i lägenheten som vi skulle vara (det vet dom). Dom har träffat den nya men enbart en kort stund. Jag har bett min före detta att hon kan säga till barnen att hon skall åka bort så dom måste vara hos mig men hon säger att hon inte vill ljuga för dom. Under hösten som var så var dom hos mig, men under kvällen ringde dom till sin mamma och då sa hon att om dom inte ville sova hos mig så får dom gärna komma hem till henne och hon hämtade dom också. Sen var det en kväll under förra sensommaren som mamman var borta på kvällen och vi hade jätte mysigt men när det blev dags å lägga sig så ringde dom henne igen och då sa hon att hon ringer när hon åker hem så kan hon hämta dom och det gjorde hon med. Så dom har altid en möjlighet att inte behöva sova hos mig, och nu har det gått så långt att dom aldrig är med mig! Vad skall jag göra för att dom skall vilja vara hos mig, har pratat med dom men dom ger mig inget svar varför, det är bara så säger dom och att dom kommer sova hos mig sen. Har även försökt att prata med min ex men hon säger att jag kan vara hemma i huset om jag vill träffa dom, jag och hon är inga som helst ovänner och under separationstiden har vi aldrig bråkat om något, vi bråkade aldrig direkt heller när vi var gifta.När barnen är med mig så kommer vi jättebra överens och när vi är iväg på semestrar funkar det jättebra och då har dom inga svårigeheter att resa med mig och då ringer dom inte sin mamma på kvällarna. Tycker detta börjar bli jättejobbigt då dom börjar bli stora nu och att jag vill inte missa deras uppväxt med allt som det innebär, men känner att jag gör det om dom inte är med mig nånting. Jag vet att dom behöver mig. Det finns kompisar i deras närhet och även släktingar som skilt sig där barnen lever varannan vecka hos sin pappa/mamma, så det är inget konstigt för dom, vet att mitt ex inte går med på att ha dom varannan vecka men jag vill ha dom till att börja med varannan tors- måndag sen får vi se hur det går, tycker att baranen skall vara med båda föräldrarna lika mycket men som det är nu skulle jag bli glad om jag fick det lilla. Tacksam om man kunde få ett svar på hur jag skall agera Mvh/Thom

• Svar på tråden Vad skall jag göra
  • barnpsykologen margit

Hej!

Jag förstår att du är bekymrad för att du inte får den kontakt du vill ha med dina tjejer. Det finns alltid anledning att jobba för denna kontakt på olika sätt.

När du beskriver er situation låter det som om ni har ett bra samarbete som föräldrar men att ditt x har väldigt svårt att vara borta från sina flickor så att hon inte helhjärtat understödjer att de stannar hos dig på helgen.

Jag tycker att du ska utnyttja den goda relation ni har och prata med henne när inte flickorna hör på. Eftersom de kan vara längre tider hos dig på semestern så kan det vara att de är så solidariska med sin mamma och tycker synd om henne så att de inte vill vara borta från henne i vardagen. Försök att göra upp ett kontrakt med henne om att ni ska lyckas, tillsammans , att få flickorna att bo hos dig. Börja med små steg, 1 natt, utan telefonsamtal. Så stora barn klarar detta alldeles utmärkt.

Jag tror att allt hänger på att du lyckas få med dig ditt x på att flickorna mår bra av att vara hos dig och att hon kan låta bli att utsätta flickorna från den lojalitetskonflikt som de nu hamnar i, där ni alla blir förlorare.

Stå på dig som pappa och red ut detta med ditt x så inte flickorna behöver dras in i konflikten.

Lycka till

Margit

Svar på tråden Vad skall jag göra