Vad skall jag göra
Hej!
Jag förstår att du är bekymrad för att du inte får den kontakt du vill ha med dina tjejer. Det finns alltid anledning att jobba för denna kontakt på olika sätt.
När du beskriver er situation låter det som om ni har ett bra samarbete som föräldrar men att ditt x har väldigt svårt att vara borta från sina flickor så att hon inte helhjärtat understödjer att de stannar hos dig på helgen.
Jag tycker att du ska utnyttja den goda relation ni har och prata med henne när inte flickorna hör på. Eftersom de kan vara längre tider hos dig på semestern så kan det vara att de är så solidariska med sin mamma och tycker synd om henne så att de inte vill vara borta från henne i vardagen. Försök att göra upp ett kontrakt med henne om att ni ska lyckas, tillsammans , att få flickorna att bo hos dig. Börja med små steg, 1 natt, utan telefonsamtal. Så stora barn klarar detta alldeles utmärkt.
Jag tror att allt hänger på att du lyckas få med dig ditt x på att flickorna mår bra av att vara hos dig och att hon kan låta bli att utsätta flickorna från den lojalitetskonflikt som de nu hamnar i, där ni alla blir förlorare.
Stå på dig som pappa och red ut detta med ditt x så inte flickorna behöver dras in i konflikten.
Lycka till
Margit