• Anonym

Alldeles förtidig

pubertet!?!
     Vår 4-åring har sedan 18 månaders ålder luktat vuxensvett, vid två tillfällen har vi varit hos barnläkaren som säger att det inte är någon fara så länge hon inte får andra tecken på pubertet. Nu har vi upptäckt att hon får hår under armarna! Sover långt in på fm, klagar ändå på att hon är trött, int i magen utan anledning, humörsvängningar utan dess like & diskussioner av alla dess slag från morgon till kväll. Vilket såklart är jobbigt för alla, allra helst för dottern.
    Vi väntar på att få komma till barnläkaren & sedan vad de ska säga.

Undrar om hennes mycket tidiga verbala, motoriska & kognitiva utvcekling går hand i hand med detta? Alla läkare har hittills varit som frågetecken kring hennes tidiga utveckling, vad ska dem inte säga nu då =(, vill ju ha en "normal" 4-åring & inte ett barn som ligger 4-8 år före sin tid. Inga vänner eller anhöriga förstår fullt ut vad vi pratar om eftersom deras barn är "normala"  som alla andra.

Hur ska vi göra för att hjälpa henne mitt i allt detta kaos, hon är inte som en vanlig 4-åring utan ligger långt före i allt, vilket gör allt ännu mer komplicerat hur mycket ska vi besvara olika frågor, behöver barn veta allt?

• Svar på tråden Alldeles förtidig
  • barnpsykologen margit

Hej!

Det är verkligen ett lite ovanligt bekymmer ni har. Jag tycker att det låter bra att ni följer upp hennes fysiska utveckling med barnläkare. Jag vet som säkert ni också att flickor idag har en benägenhet att komma tidigare i puberteten . Detta har då med hormonförändringar att göra och eventuella tillsatser i kosten som vi inte känner till.  Men jag är inte doktor utan psykolog och då vet jag av erfarenhet att det är viktigt att bemöta barnet på dess verkliga nivå, dvs 4-årsålder. Men även 4-åringar är olika sinsemellan och ni beskriver er dotter som tidig även i andra avseenden. Sannolikt påverkar ev hormoner den kroppsliga utvecklingen men hennes i övrigt ”tidiga beteenden” kan ju faktiskt vara trots på 4-årsnivå likaväl som pubertetstrots, t.ex

Så mitt råd till er är att bemöta er lilla flicka som en duktig och smart liten 4-åring för erfarenhetsmässigt och psykologiskt befinner hon sig trots allt på denna nivå.

Jag är också övertygad om att ni kan få hjälp att hindra en alltför tidig pubertetsutveckling när ni får närmare kontakt med barnläkaren.

Med vänlig hälsning

Margit

Svar på tråden Alldeles förtidig