-
Väldigt bra förslag - OM det är genomförbart!Anonym skrev 2010-07-25 00:22:31 följande:Ts. Om du är lugn och sansad och talar för barnets behov av framförhållning och trygghet så kan du få domen ämdrad. Du kan få igenom att pappan får ha umgänge. på sina helger, men han ska meddela dig minst 7 dagar i förväg om att han önskar ha umgänge med barnet. Allt för barnets trygghet!
-
Anade det.... efter ett antal års erfarenhet av en annan "gubbe i lådan".Anonym (Tessan) skrev 2010-07-25 16:41:15 följande:Det vore kanske en idé om pappan fungerade annorlunda. Jag är väldigt säker på att de veckor som han faktiskt skulle höra av sig sju dagar i förväg skulle innebära att han ändå skulle få "andra planer" i sista stund och förmodligen inte ens höra av sig ändå. Han fungerar så, det har han alltid gjort. Med eller utan påtryckningar från mig. Tror tyvärr inte att det vore en lösning.
-
Du verkar inte ana hur mycket tjafs det kan bli om "första helgen i månaden".... Lördag som sista dag i en månad - söndag som första dag i nästa månad; passar det uf är det den helgen som räknas - passar det att kalla helgen därpå "första helgen" så kan det bli den andra (?) helgen i månaden nästa gång...Anonym (99) skrev 2010-07-25 10:39:57 följande:Jag tycker att det här är en jättebra idé!
Yrka på ett umgänge med pappan första helgen varje månad (lördag-söndag), med tillägget om att bekräftelse ska ske senast måndag kväll kl. 21.
På det viset öppnar du för att barnet får möjlighet till regelbundet umgänge med sin pappa, samtidigt som du skyddar barnet från osäkerheten. -
Tja, om du läser trådstarten ser du att TS´ s son blir ledsen när pappa inte kommer som förväntat. Annars hade det väl inte blivit en tråd!Anonym skrev 2010-07-29 01:35:36 följande:Så vad är problemet? Om pappan inte hör av sig blir det inget umgänge....
-
Och boendeföräldern är inte värd någon respekt? Många har oregelbundna arbetstider. En opålitlig uf innebär en massa planering med backup-barnomsorg varje gång boendeföräldern är schemalagd under uf:s helg.Anonym skrev 2010-07-29 09:26:33 följande:Nej. Jag har inte missat något.Barn behöver inte förberedas i evigheter. De är väldigt flexibla i de flesta fall.NadiaMi skrev 2010-07-29 08:49:44 följande:För att även barn kan behöva förberedas på en övernattning...
Eller tycker du att det vore bättre för killen om han ska ha en väska packad och redo för en övernattning på bara några minuters förvarning de gånger pappan behagar dyka upp?
Det handlar inte om några timmars umgänge utan en helg, vilket innebär en natts frånvaro från sitt vanliga invanda rum.
Iallafall tills umgänget ändras. "Helgumgänge" brukar ju i regel sträcka sig över två oavbrutna dagar.
Vore det bara några timmar skulle det snarare kallas "dagumgänge".
Varför babbla o, helg- resp. dagumgänge? :S -
Om! Har själv cirka 18 års erfarenhet av det! Nja, positiv överaskning blir det knappast varje gång. Med tiden lever boendeförälder och barn sitt eget liv med egna planer. Inte särskilt kul om uf plötsligt får för sig att han vill umgås med sitt barn när hela gänget har planerat en skärgårdsvecka på vandrarhem eller en skidvecka i Abisko med samma kompisar med jämnåriga barn.Anonym skrev 2010-07-29 09:36:17 följande:Lagen ser ut som den gör. Vill du klaga rekommenderar jag dig att kontakta justitsieministern eller socialministern.
Med en opålitlig uf får man pplanera in att man alltid har barnen. När det väl lir umgänge så blir det en positiv överraskning. -
Har stoff för minst en bok på temat; visst informerade jag. Och märkte att ofta när jag planerat något (hade möjlighet att kosta på oss skidveckor i fjällen tre gånger på alla år) blev det plötsligt intressant att ha barnet just då. Och för vissa personer verkar det vara svårt att räkna ut vilken påsk/vilket sportlov som är vartannat.... Påsklov infaller i vissa delar av landet före påsk, i andra efter påsk. Uf kan då verka ovetande om detta fenomen, trots att det upprepas årligen och göra anspråk på sin helg så att den krockar med skidresan...Anonym skrev 2010-07-29 09:44:02 följande:Man väljer väl att meddela uf och planera in resor på sin egen tid med barnet trots att man vet att den andre har umgängesrätt?
-
NadiaMi skrev 2010-07-29 09:45:50 följande:
Nej, barn i allmänhet behöver inte förberedas i "evigheter", men vad är det som är så fel med ett par dagars förvarning?
I TS fall har umgänget dessutom fungerat så pass dåligt att den 6-åriga pojken det handlar om inte alls mår bra av situationen.
Saxat från trådstarten;
"Sonen vill inte träffa sin pappa, har ju aldrig haft något fungerande umgänge och känner inte sin pappa."
När relationen mellan sonen och pappan är så pass dålig skulle iallafall inte jag ha hjärta att när pappa står utanför dörren säga "Inatt ska du sova hos pappa. Mamma ska bara snabbt packa ner pyamasen åt dig i väskan."
Anledningen till att jag tog upp helg- respektive dagumgänge var också pga förberedelsen.
En övernattning kan barnet må bra av att informeras om iallafall en dag eller två i förväg om det är någon barnet inte redan känner sig trygg med (som t.ex. i dethär fallet).
Ett dagumgänge kan lättare bli spontant eftersom det då handlar om en aktivitet och inte någon längre tids frånvaro från boendeföräldern (som i dethär fallet är barnets fasta punkt).