• elio

För mycket ersättning, hjälp!

Min son är 5 veckor idag och han äter otroligt mycket ersättning. Han vägde för 4 dagar sedan 3660 gram så att ni får ett hum om hur stor han är ( har dock ökat dryga kilot på två veckor). Enligt ersättningspaketet så ska han äta 90 x 6 ml/dygn om man går efter vikten, 120 x 5 ml/ dygn om man går efter åldern. Dvs mellan 540 och 600 ml totalt. Jag är medveten om att detta bara är en riktlinje och det kan skifta mellan olika bebisar. Men såhär mycket har min son ätit de senaste 9 dagarna, i ml: 790, 700, 750, 920, 740, 850, 870, 830, 1030(!). Dvs, rejält över marginalen. Och han äter inte 5-6 ggr/dygn, har jag tur så blir det som minst 7 matningar, som mest 15(!) och normalt sätt ligger det väl runt 10 ggr/dygn.

Vad ska jag göra? Ska jag göra nåt? Jag matar honom när han är hungrig, så mycket han vill ha. Är det här en övergångsfas, kanske? Det jag är orolig för är hur mycket hans lilla mage kan tåla, igår blev det ju precis över en liter. Förvånad Kanske ska tillägga att vi igår gick över till "Hungry Baby" vilket ska få honom att bli mätt en längre tid, men istället åt han ju som sagt över en liter, uppdelat på 15 matningar.. 

• Svar på tråden För mycket ersättning, hjälp!
  • kakmamman

Oj, jag ser att du är medveten om det där med att alla bebisar äter olika osv.
    Men lillpojken då..du är säker på att du blandar rätt mängd?

Dom brukar äta mycket den första tiden, och visst har dom olika perioder då dom växer mycket och vill ha mer mat. Men jag tycker du låter lite oroad över detta och kanske ska ringa till bvc imorgon??

♥Tänk att en sån liten människa kan ha så stor plats i mitt hjärta ♥
  • bouncer

Alla är ju olika men 15 matningar låter ju väldigt mycket...
    Försök strukturera upp det så att det går ca 3 timmar mellan målen. I början är det svårt att hålla 3 timmar mellan målen, men om man har det som riktlinje så är det lättare.
    Se till så att du har rätt strl på flask-nappen så att han inte får i sig ersättningen för snabbt. Han ska alltså ha minsta nappen och "mysa" i sig ersättningen. Rapa honom lite och han kommer säkert somna i din famn. Då hinner han omöjligt äta 15 ggr per dag.
    Låt honom äta sig mätt. Blir han inte riktigt mätt kommer han ju självklart snart vilja äta igen...
    Låt honom suga på napp. Om han inte får sugbehovet riktigt tillfredsställt så kommer han vilja äta oftare.

• Psykologstudenten

Hur bajsar han? Mycket? Löst? Kräks han mycket? Hur ser hans kurvor ut?

Allt sådant ska ni ta upp med BVC eller dylikt! 

• Niillis

Min son äter också olika enligt bvc sa hon att eftersom min son vägde nästan 4 kg när han föddes så bör han ha mer, och de där med nappen om hon använder avent flaskan ska hon inte behöva ha minsta nappen utan den för 1 månad+ den började vi med idag och märker en stor skillnad då det inte tar 40 min att äta och han blir inte frustrerad och släpper flaskan,  iomed att din son är liten i sig så kanske han växer snabbare? och vill äta mer? men som sagt fråga på bvc, för att slippa så mycket som 15 mål så gör mer än 90 då gör 120 o se hur mycket han äter, barn ska äta sig mätta de släpper ju själv, men fråga på bvc ändå..

• anyXX
    bouncer skrev 2010-07-25 01:44:51 följande:
    Alla är ju olika men 15 matningar låter ju väldigt mycket...
    Försök strukturera upp det så att det går ca 3 timmar mellan målen. I början är det svårt att hålla 3 timmar mellan målen, men om man har det som riktlinje så är det lättare.
    Se till så att du har rätt strl på flask-nappen så att han inte får i sig ersättningen för snabbt. Han ska alltså ha minsta nappen och "mysa" i sig ersättningen. Rapa honom lite och han kommer säkert somna i din famn. Då hinner han omöjligt äta 15 ggr per dag.
    Låt honom äta sig mätt. Blir han inte riktigt mätt kommer han ju självklart snart vilja äta igen...
    Låt honom suga på napp. Om han inte får sugbehovet riktigt tillfredsställt så kommer han vilja äta oftare.
    Håller med om att du kan försöka strukturera upp mattiderna men inte att man ska ge med minsta hålet för att de ska få i sig mindre mat. Och har man för litet hål kan det bli så att de måste suga så hårt att de blir trötta och inte orkar äta sig mätta. Är hålet för stort märker du det, men hellre för stort än för litet säger jag!

Små bebisar kan inte få i sig för mycket mat det kommer ut endera vägen :) Mat mat och mera mat är receptet på en nöjd bebis. Om han äter upp det du gjort - gör mer!
    Iris 080308 & Nils 100319
  • Niillis

precis för när william var 2 veckor sprang vi och gjorde 60 ml hela tiden de blev en jävla massa mål tillslut gav vi 90 o de var han nöjd nu ger vi 90 ibland men oftast 120 bättre att få kasta ut än att de skriker mitt i allt o vill ha mer

• Hjerpe
    ByMySelf skrev 2010-07-25 18:57:27 följande:
    Vad är hungry baby??
    Det undrar jag oxå!!?? =)
  • elio

Tack för era svar! Jag gör 120 ml/4 oz varje gång och han får så mycket han vill, när han vill (och det är därför han kommer upp i så mycket varje dag..). Har bytt tillbaka till steg 1 nu eftersom han bara spydde av Hungry Baby, och det såg så otäckt koagulerat ut. Och mellan måltiderna (som bara verkade bli fler) så skrek han.

Det funkar lite annorlunda här i England med barnvårdscentral, det är en health visitor som kommer hem till oss istället. Men hon är minst sagt lite mysko så hon kan tyvärr inte hjälpa. Hungry Baby är en form av ersättning som tydligen ska mätta bättre: www.aptamil.co.uk/products/article/aptamil-hungry 

• bouncer

Tydligen ett missförstånd här: Jag skrev att hon skulle ge med minsta nappen för att han skulle äta långsammare, inte mindre. Äter bebisen för snabbt hinner de inte uppfatta att de är mätta.

• anyXX
    bouncer skrev 2010-07-26 10:33:44 följande:
    Tydligen ett missförstånd här: Jag skrev att hon skulle ge med minsta nappen för att han skulle äta långsammare, inte mindre. Äter bebisen för snabbt hinner de inte uppfatta att de är mätta.
    Men som jag skrev så tröttar bebisar ofta ut sig om hålet är för litet. De får suga så hårt att få ut maten att de helt enkelt inte orkar äta sig mätta :/
    Iris 080308 & Nils 100319
  • Trillian80

Känner igen mig... Vi matade också med mera än förpackningen rådde, fast Leo spydde som en gris också.
    När han var runt 3 månader fick han nog i sig ungefär 1 liter per dygn, men han hade säkert kunna äta mer om han fick - fast då hade han kräkts ännu mera.

Och så hade han kolik också, och skrek förmodligen mellan måltiderna pga detta och att han hade ont i magen pga för mycket mat. Trötthet kan ibland förväxlas med hunger, om man tänker på gnällighet och så. Ont i magen kan också förväxlas med hunger. Så försök strukturera upp det bättre, är mitt råd.

Väg honom, kolla så att han får upp bra i vikt. Om han sticker iväg som en raket kanske du kan minska på mängden? Tror att du kan kolla på viktkurvorna på nätet, de är väl inte sådär jättebra men åtminstone en riktlinje för om ditt barn följer en kurva någorlunda. =)

• syntharen

Har en son som är 6 veckor. Han äter också extremt mycket, över 1 liter om dygnet med ca 10-12 matningar om dagen. När han föddes vägde han 3280 men gick ner i vikt i nån vecka. Sedan hade vi problem med ammningen så att han inte blev riktigt mätt. När han var 4 veckor gick jag över från ammning och ersättning i kopp till endast flaskmatning för att det blir så söligt med koppmatning. Efter vi börjat med ersättning gick han upp 500 gram på en vecka. Nu väger han ca 4800-4900. Jag tar riktlinjerna på paketen med en nypa salt. Alla barn är ju olika och jag tycker att ett barn ska få äta när det är hungrigt. Nu har vi dock märkt att sonen börjar snutta på nappflaskan utan att egentligen äta och bara äter ca 30-40 ml vid vissa måltider istållet för 130. Så vi har introducerat napp som han accepterar ibland, men det gör att vi kan lugna honom lite med ätandet och få honom att sova lite längre än 1,5 timme för att vakna och äta varannan timme...

Tycker inte att TS ska oroa sig. Vikten är väl bra. Min son vägde 4200 g när han var 4 veckor och 4 dagar. På BVC är dom nöjda och tycker det är bra att han går upp i vikt som han gör nu. Som jag förstår ligger han fortfarande under kurvan eller gjorde i alla fall vid förrförr besöket, då han vägde 3700 vid 3,5 veckas ålder.

Tror helt klart att ätandet kommer lugna sig för honom. Han vill säkert fortfarande ta igen för dom veckorna som han inte fick i sig tillräckligt.

• Helena 1985

Min son åt över rekomendationen från 1 månads ålder när amningen en natt bara gav upp och tog slut. Jag gjorde bra mycket mer än vad som stod och då åt han sig mätt och sedan hällde vi ut resten. Då höll han sig i 4-5 timmar, ibörjan åt han bara 4 gånger om dagen. Men mycket varje gång. Vi fick sonen förtidigt och det var inte vi som introducerade nappen för honom utan det gjorde barnskötarna på neoavd. Detta gjorde att hans sugbehov dämpades. Han är idag 5½månad och väger 9kg. Börjar bli lite tung att bära:) men ge nappen och gör mer mat än vad du tror att barnet orkar, det hjälpte oss.

• elio

Kan uppdatera lite..

Sonen äter fortfarande för mycket, och ofta. Försöker lugna honom mellan matningarna så att han håller sig längre (men när gnällandet eskalerar till panikskrik så finns det inte så mycket annat att göra än att mata honom) och ge honom mycket på en gång för att få honom att hålla sig länge mellan, men får han för mycket så spyr han bara.

Han äter 12-15 ggr/dygn sen jag skrev sist, mellan 800 och 950 ml totalt. Han går mellan 1½ och 3 h mellan matningarna, oftast  2 h.

Några mer förslag? 

• Nillinsimim

Han kanske dricker så mycket för att det är varmt, alltså inte maten hans kropp är efter utan vätskan, min son åt mycket över rekomendationen, men det jämnade ut sig när han blev större ( han hade reflux, så han spydde upp lite efter varje måltid) och behöll all mat, han föddes under en varm sommar och drack därför mer. 1 liter? inga problem för min kille.

Svar på tråden För mycket ersättning, hjälp!