För mycket ersättning, hjälp!
Min son är 5 veckor idag och han äter otroligt mycket ersättning. Han vägde för 4 dagar sedan 3660 gram så att ni får ett hum om hur stor han är ( har dock ökat dryga kilot på två veckor). Enligt ersättningspaketet så ska han äta 90 x 6 ml/dygn om man går efter vikten, 120 x 5 ml/ dygn om man går efter åldern. Dvs mellan 540 och 600 ml totalt. Jag är medveten om att detta bara är en riktlinje och det kan skifta mellan olika bebisar. Men såhär mycket har min son ätit de senaste 9 dagarna, i ml: 790, 700, 750, 920, 740, 850, 870, 830, 1030(!). Dvs, rejält över marginalen. Och han äter inte 5-6 ggr/dygn, har jag tur så blir det som minst 7 matningar, som mest 15(!) och normalt sätt ligger det väl runt 10 ggr/dygn.
Vad ska jag göra? Ska jag göra nåt? Jag matar honom när han är hungrig, så mycket han vill ha. Är det här en övergångsfas, kanske? Det jag är orolig för är hur mycket hans lilla mage kan tåla, igår blev det ju precis över en liter. Kanske ska tillägga att vi igår gick över till "Hungry Baby" vilket ska få honom att bli mätt en längre tid, men istället åt han ju som sagt över en liter, uppdelat på 15 matningar..