• elio

För mycket ersättning, hjälp!

Min son är 5 veckor idag och han äter otroligt mycket ersättning. Han vägde för 4 dagar sedan 3660 gram så att ni får ett hum om hur stor han är ( har dock ökat dryga kilot på två veckor). Enligt ersättningspaketet så ska han äta 90 x 6 ml/dygn om man går efter vikten, 120 x 5 ml/ dygn om man går efter åldern. Dvs mellan 540 och 600 ml totalt. Jag är medveten om att detta bara är en riktlinje och det kan skifta mellan olika bebisar. Men såhär mycket har min son ätit de senaste 9 dagarna, i ml: 790, 700, 750, 920, 740, 850, 870, 830, 1030(!). Dvs, rejält över marginalen. Och han äter inte 5-6 ggr/dygn, har jag tur så blir det som minst 7 matningar, som mest 15(!) och normalt sätt ligger det väl runt 10 ggr/dygn.

Vad ska jag göra? Ska jag göra nåt? Jag matar honom när han är hungrig, så mycket han vill ha. Är det här en övergångsfas, kanske? Det jag är orolig för är hur mycket hans lilla mage kan tåla, igår blev det ju precis över en liter. Förvånad Kanske ska tillägga att vi igår gick över till "Hungry Baby" vilket ska få honom att bli mätt en längre tid, men istället åt han ju som sagt över en liter, uppdelat på 15 matningar.. 

• Svar på tråden För mycket ersättning, hjälp!
  • elio

Tack för era svar! Jag gör 120 ml/4 oz varje gång och han får så mycket han vill, när han vill (och det är därför han kommer upp i så mycket varje dag..). Har bytt tillbaka till steg 1 nu eftersom han bara spydde av Hungry Baby, och det såg så otäckt koagulerat ut. Och mellan måltiderna (som bara verkade bli fler) så skrek han.

Det funkar lite annorlunda här i England med barnvårdscentral, det är en health visitor som kommer hem till oss istället. Men hon är minst sagt lite mysko så hon kan tyvärr inte hjälpa. Hungry Baby är en form av ersättning som tydligen ska mätta bättre: www.aptamil.co.uk/products/article/aptamil-hungry 

• elio

Kan uppdatera lite..

Sonen äter fortfarande för mycket, och ofta. Försöker lugna honom mellan matningarna så att han håller sig längre (men när gnällandet eskalerar till panikskrik så finns det inte så mycket annat att göra än att mata honom) och ge honom mycket på en gång för att få honom att hålla sig länge mellan, men får han för mycket så spyr han bara.

Han äter 12-15 ggr/dygn sen jag skrev sist, mellan 800 och 950 ml totalt. Han går mellan 1½ och 3 h mellan matningarna, oftast  2 h.

Några mer förslag? 

Svar på tråden För mycket ersättning, hjälp!