• southernbelle

Att flytta hem till Sverige!!

Vi funderar på att flytta till Sverige och det vore bra att få prata med lite annat folk som har varit i samma sits. Vi kommer flytta med två barn och jag kommer nog antadligen först vara mammaledig så det är min man som kommer jobba.
    Det jobbiga är att min man inte kan många ord svenska så vi vet inte riktigt hur vi skall börja processen. Är det någon som kan tipsa om en bra internationell rekryterings firma?
    Vi kommer inte flytta innan min man har fått ett jobb som vi tror han kommer trivas med så det känns som vi måste börja i den riktningen.
    Vad tror ni? Hur gjorde ni när flyttade hem med en make alt maka som inte pratar svenska?

• Svar på tråden Att flytta hem till Sverige!!
  • AnnelieTyresö

Börja lära hnm svenska imorrn!

• AnnelieTyresö

ÄR du säker på att du är berättigad till mammapeng?

• southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 04:23:43 följande:
    ÄR du säker på att du är berättigad till mammapeng?
    Jag skall vara mammaledig utan mammapeng. Får mitt andra barn om tre veckor så hon kommer vara för liten att vara på dagis när vi kommer till Sverige (hoppas på att flytta efter jul). Jag är skriven i Sverige så det är egentligen inga problem.
    Han har tagit svenskakurser här där vi bor och gick på SFI för 8 år sedan då vi bodde i Sverige, men språk är inte hans starka sida
    Det har blivit bättre sedan vi fick barn.
  • AnnelieTyresö

Beror lite vart han kommer ifrån, men på en resaturang som serverar hans lands mat kanske?

• southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 04:47:03 följande:
    Beror lite vart han kommer ifrån, men på en resaturang som serverar hans lands mat kanske?
    Det skulle vara TGI Fridays då
  • AnnelieTyresö

Ja försök hitta en plats där hans språk är en fördel :)

• southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 05:00:17 följande:
    Ja försök hitta en plats där hans språk är en fördel :)
    När vi har kollat på jobb på ams.se så vill dom flesta att man skall vara flytande i Svenska. Det finns rek företag som inriktar sig på att hitta jobb till utlänningar. Vi har en kompis som är Amerikan och jobbar på en i Malmö, men Skåne är inte vart vi vill flytta så jag försöker hitta något motsvarande i Sthlm området.
    Vårat stora problem är att han inte pratar svenska, men vi har ju turen att han jobbar inom IT och är Amerikan så jag hoppas det kommer göra det lite lättare.
  • AnnelieTyresö

Ja i värsta fall kanske ni får göra som så att han är ledig med barnen, så får du jobba.

• southernbelle
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-25 05:11:17 följande:
    Ja i värsta fall kanske ni får göra som så att han är ledig med barnen, så får du jobba.
    Vi har bestämt att inte flytta om han inte har ett jobb. Vi har flera kompisar som har flyttat hem utan att männen har haft jobb och dom har kännt att dom har hamnat utanför och inte kommit in i kulturen alls och dom flesta har flyttat tillbaka hit. Så jag tror ett jobb för honom är viktigt för att han skall trivas.
  • AnnelieTyresö

Aha, ska han flyga över på intervjuer å så, eller ska ni köra det via datorn?

Ja det bästa är nog om han får ett jobb, för att komma in i sammhället.

Svar på tråden Att flytta hem till Sverige!!