• Anonym (aj aj)

IBS? Allt stämmer in på mig!!

Nu är dom tillbaka mina besvär med magen. Det kniper ca 20 min efter jag ätit, gör ont o jag blir nödig. Väl på toaletten så är det löst som sjutton, ibland får jag springa för att hinna. Det har aldrig kommit blod eller nått men det blir som en brinnande känsla i ändtarmen efteråt. Lite slemmigt har det varit men inte direk, det brukar komma vid nästa runda. Det kommer liksom först en omgång sen så brukar jag inte känna mig färdig och får inom några minuter gå tillbaka o då kommer nästa.
    Det som innan gjorde ont i magen är som borta och den där brännande känslan den försvinner den också. Sen så kan detta vila i ett par dagar men hastigt komma igen. Där i mellan kan jag ibland vara hår i magen.

Tycker att allt detta blivit värre sen jag fått barn för 3½ månad. Det kommer oftare, men beror kanske på att jag känner mig lite mer stressad och att jag har en intensiv snart 6 åring hemma. Jag går men en stor oro att det ska vara nått annat men nu så tror jag att jag med all säkerhet kan säga att det är IBS jag har. Jag ska söka hjälp o lämna prov men väntar till min läkare kommer tillbaka från semester.

Någon mer som har detta och kan berätta om hur det är för just dig? Kan man göra nått speciellt för att förhindra det. Jag har slutat dricka kaffe för dricker jag kaffe så slutar det allt på toa med väldigt lös mage.

Nyss var vi på bio o efter lite popcorn och ett par godisar så var jag tvungen att springa. När jag kom tillbaka så var allt som vanligt igen...

Jobbigt men  på nått sätt känner jag mig lättad efter att ha hittat beskrivningen på IBS o känt igen mig i det mesta. Vad ska jag vara uppmärksam på?

• Svar på tråden IBS? Allt stämmer in på mig!!
  • Anonym (Ibsaren)

Lider av svår IBS sen 4 år ungefär, mitt började ungefär som ditt.
    Låter ju helt klart som IBS, men tycker du ska be att få genomgå en utredning så du slipper oroa dig för annat!
    Jag har själv precis krävt att få göra en ordentlig utredning då jag aldrig fått nån gjord.

Har du provat att utesluta laktos ur din kost? Det kan vara en stor bov!!
    Jag äter inte heller särskilt mycket fibrer, utesluter bönor och annan gasbildande mat.
    Paprika är oxå något många reagerar på då den egentligen är giftig.

Är du ofta uppblåst och svullen? Det kommer oftast hand i hand med andra IBS symptom.

skriv gärna "mat och bajsdagbok", det är bra att ha när man säker läkare sen, så ser dom hur din mage fungerar!

Hoppas det löser sig för dig!
    Kram!

• Anonym (lite)

Har samma problem i perioder när jag är stressad. Men somsagt, det går i perioder så man behöver inte ha besvären jämt trots att de kommer ibland.

• Anonym (aj aj)
    Anonym (Ibsaren) skrev 2010-07-25 17:30:34 följande:
    Lider av svår IBS sen 4 år ungefär, mitt började ungefär som ditt.
    Låter ju helt klart som IBS, men tycker du ska be att få genomgå en utredning så du slipper oroa dig för annat!
    Jag har själv precis krävt att få göra en ordentlig utredning då jag aldrig fått nån gjord.

Har du provat att utesluta laktos ur din kost? Det kan vara en stor bov!!
    Jag äter inte heller särskilt mycket fibrer, utesluter bönor och annan gasbildande mat.
    Paprika är oxå något många reagerar på då den egentligen är giftig.

Är du ofta uppblåst och svullen? Det kommer oftast hand i hand med andra IBS symptom.

skriv gärna "mat och bajsdagbok", det är bra att ha när man säker läkare sen, så ser dom hur din mage fungerar!

Hoppas det löser sig för dig!
    Kram!
    Hur har du det som har svår IBS?! Vad har du fått för utredning hittills?

Jag har gjort gastroskopi för nått år sen och då kunde dom se att magmunnen inte riktigt blev stängd. Jag hade bråck på magmunnen och där av halsbränna och ont i magen.

Detta har pågått i flera år på mig från o till. Det kan gå flera månader mellan men nu har det liksom varit igång nån vecka. Jag märker mer att det bubblar i magen, jag blir också dålig av paprika (om jag äter skalet) lika så av tomat o gurka med skal. Gurka rapar jag massor av...
    Gasig i magen blir jag ibland men oftast då jag är hård i magen. JAg blir lös/hård i perioder...

Tack för alla tips. jag är bara så rädd att behöva göra gastroskopi igen eller annat sånt prov där man för in en massa grejer. JAg svimmade under gastroskopin :(
  • Anonym (aj aj)

Ibland har jag en sådan känsala att det trycker på urinvägarna, eller käns konstigt i underlivet. Brukar tro att det är uvi eller nått. Jag har ju gbs också eller hade det under min graviditet som orsakade stora besvär med urinvägarna.

HAr också märkt att när jag har mens så är det mer besvär från magen som kommer än innan. Nu har jag precis satt in en spiral och detta är min första mens efter det. Blöder som en stucken gris och så får jag detta på köpet...

Fy fanken

• Anonym (Ibsaren)

Ja hur jag lever och orkar vet jag själv inte ibland, men man klarar mer än man tror! Glad

Jag har ständiga magkrämpor av olika slag. Har som du lös och hård mage om vart annat, dock oftast lös.
    Fått stoppnde tabletter som jag kan ta, annars finns det nästan inget stopp på det alls.
    måste vara väldigt noga med vad jag äter och hur jag lever i övrigt.

Så länge man fixar det psykiskt så går det rätt bra, då sköter sig magen ändå hyffsat.
    Nu har jag dock mått pest psykiskt efter att magen ballat ur ordentligt ett par gånger när jag varit iväg, så nu är man ju livrädd varje gång man ska ta sig hemifån. Rädslan gör ju knappast att magen sköter sig bättre kan jag lova...

Jag fick lämna en herrans massa prover, blod och avföringsprover. Det är egentligen det enda jag gjort i utredningsväg. Blev tillsagd att göra både gastroskopi och koloskopi (kamera andra vägen) men jag vägrade då jag inte fick bli sövd. Har svår kräkfobi och kan knappt borsta tänderna utan å få panik så kamera ner där är uteslutet i vaket tillstånd!

Dock fått en ny läkare nu, och hon har lovat mig en ordentlig utredning som jag inte ska behöva lida av... Får se vad den ger, när man nu får gjort den!

Men kan råda dig att vara utan laktosen ett tag för å se om det blir bättre!

finns också ett forum för folk med IBS, där kan man få mycket stöd å råd av andra, så gå in där =)
    www.ibsforum.se

• Anonym (Ibsaren)
    Anonym (aj aj) skrev 2010-07-25 18:00:34 följande:
    Ibland har jag en sådan känsala att det trycker på urinvägarna, eller käns konstigt i underlivet. Brukar tro att det är uvi eller nått. Jag har ju gbs också eller hade det under min graviditet som orsakade stora besvär med urinvägarna.

HAr också märkt att när jag har mens så är det mer besvär från magen som kommer än innan. Nu har jag precis satt in en spiral och detta är min första mens efter det. Blöder som en stucken gris och så får jag detta på köpet...

Fy fanken
    Vid mens blir mitt mycket värre! första dagen varje mens bor jag på toa...
  • Anonym (aj aj)
    Anonym (Ibsaren) skrev 2010-07-25 18:37:06 följande:
    Vid mens blir mitt mycket värre! första dagen varje mens bor jag på toa...
    JAg lider verkligen med dig Mitt har inte gått så långt men då det håller på är det jobbigt.

Blir du också matt efter en omgång? Jag brukar få huvudvärk rätt ofta och blir trött, ont i lederna har jag sen innan men tror mig känna det mer då  karusellen med magen är igång.

Har du det jämt såhär?! Som tur är så går mitt upp och ner. Jag tror inte heller att jag skulle fixa någon av dessa kontroller när jag är vaken...Speciellt inte den andra som inte går via munnen Fy fanken säger jag bara...Där ska inget in mer än nått stolpiller (när jag har hemorroider).

Vi dricker redan idag laktosfri mjölk men ska nog börja med allt annat också. Sonen har också lite känslig magen så det var för han som vi börjat utesluta laktosen i alla fall i mjölken. Allt annat klarar han så som smör o ost.

Ska kolla forumet, men tack så hemskt mycket för du tog din tid o skrev.
  • Anonym (Ibsaren)
    Anonym (aj aj) skrev 2010-07-25 19:22:31 följande:
    JAg lider verkligen med dig Mitt har inte gått så långt men då det håller på är det jobbigt.

Blir du också matt efter en omgång? Jag brukar få huvudvärk rätt ofta och blir trött, ont i lederna har jag sen innan men tror mig känna det mer då  karusellen med magen är igång.

Har du det jämt såhär?! Som tur är så går mitt upp och ner. Jag tror inte heller att jag skulle fixa någon av dessa kontroller när jag är vaken...Speciellt inte den andra som inte går via munnen Fy fanken säger jag bara...Där ska inget in mer än nått stolpiller (när jag har hemorroider).

Vi dricker redan idag laktosfri mjölk men ska nog börja med allt annat också. Sonen har också lite känslig magen så det var för han som vi börjat utesluta laktosen i alla fall i mjölken. Allt annat klarar han så som smör o ost.

Ska kolla forumet, men tack så hemskt mycket för du tog din tid o skrev.
    Mitt går såklart upp och ner också, vissa dagar är bättre än andra. Men missköter jag mig med maten så blir jag liggandes i sängen!

Efter en riktig omgång med lös mage blir jag också matt, men det är ju egentligen inte konstigt då man tömmer sig på i stort sett all energi och vätska. Ledvärk har jag dock klarat mig utan, men har läst om andra som lider av det ihop med sin IBS, så det kan säkert hänga ihop!

Bara till att fråga om det är något du undrar, jag hjälper gärna till så gott jag kan =) Man ska dock veta att det finns lika många varianter av IBS som det finns sjuka, så alla har vi det olika =)
  • Anonym (aj aj)
    Anonym (Ibsaren) skrev 2010-07-25 21:05:28 följande:
    Mitt går såklart upp och ner också, vissa dagar är bättre än andra. Men missköter jag mig med maten så blir jag liggandes i sängen!

Efter en riktig omgång med lös mage blir jag också matt, men det är ju egentligen inte konstigt då man tömmer sig på i stort sett all energi och vätska. Ledvärk har jag dock klarat mig utan, men har läst om andra som lider av det ihop med sin IBS, så det kan säkert hänga ihop!

Bara till att fråga om det är något du undrar, jag hjälper gärna till så gott jag kan =) Man ska dock veta att det finns lika många varianter av IBS som det finns sjuka, så alla har vi det olika =)
    Undrar lite hur proviva är mot detta?! Vi dricker det dagligen hemma hos oss. Undrar sen också om du pendlar i vikt eller står du still. Har du slem i avföringen? Ursäkta mina frågor, tur vi får vara anonyma

Jag har en hel del övervikt och nu när jag inte ammar längre så försöker jag gå ner.
  • Anonym (aj aj)

Jag mår inte illa men dom dagar då det är igång så äter jag mindre och känner ingen riktig matlust...sen så blir jag så där vrålhungrig när det lugnat sig.

Svar på tråden IBS? Allt stämmer in på mig!!