• Anonym (aj aj)

IBS? Allt stämmer in på mig!!

Nu är dom tillbaka mina besvär med magen. Det kniper ca 20 min efter jag ätit, gör ont o jag blir nödig. Väl på toaletten så är det löst som sjutton, ibland får jag springa för att hinna. Det har aldrig kommit blod eller nått men det blir som en brinnande känsla i ändtarmen efteråt. Lite slemmigt har det varit men inte direk, det brukar komma vid nästa runda. Det kommer liksom först en omgång sen så brukar jag inte känna mig färdig och får inom några minuter gå tillbaka o då kommer nästa.
    Det som innan gjorde ont i magen är som borta och den där brännande känslan den försvinner den också. Sen så kan detta vila i ett par dagar men hastigt komma igen. Där i mellan kan jag ibland vara hår i magen.

Tycker att allt detta blivit värre sen jag fått barn för 3½ månad. Det kommer oftare, men beror kanske på att jag känner mig lite mer stressad och att jag har en intensiv snart 6 åring hemma. Jag går men en stor oro att det ska vara nått annat men nu så tror jag att jag med all säkerhet kan säga att det är IBS jag har. Jag ska söka hjälp o lämna prov men väntar till min läkare kommer tillbaka från semester.

Någon mer som har detta och kan berätta om hur det är för just dig? Kan man göra nått speciellt för att förhindra det. Jag har slutat dricka kaffe för dricker jag kaffe så slutar det allt på toa med väldigt lös mage.

Nyss var vi på bio o efter lite popcorn och ett par godisar så var jag tvungen att springa. När jag kom tillbaka så var allt som vanligt igen...

Jobbigt men  på nått sätt känner jag mig lättad efter att ha hittat beskrivningen på IBS o känt igen mig i det mesta. Vad ska jag vara uppmärksam på?

• Svar på tråden IBS? Allt stämmer in på mig!!
  • Anonym (me)

Här har ni en till som levt med ibs i...låt mig tänka, 16 år nu. Utredningen var lång och tog tid innan jag fick min diagnos och jag glömmer heller aldrig läkarens ord efteråt "detta är något du får lära dig leva med och personer med ibs mår bäst när de inte äter alls"

Och tyvärr stämde hans ord, min tarm mår som bäst när jag är fastande. Jag hittar inget mönster med min sjukdom, ibland kan jag äta vad som helst och det går bra och andra dagar räcker det med en frukt och ett glas vatten. Dessutom har jag ett jobb där det inte är så lätt att gå på toaletten (jobbar inom hemtjänsten) så jag äter ALDRIG när jag jobbar. Tufft på helgerna när vi jobbar 7-22.

Men jag har vant mig, jag håller mig pigg utan mat på dagarna och är bara noga med att dricka. Men gissa om jag drömmer om en fungerande mage, en som inte innebär magkramper, diarrér och skräcken att inte hinna till en toalett i tid.

• Anonym (Kanske lösning)

Här är ytterliggare en IBS:are. Men jag har sedan ett par år lärt mig kontrollera det rätt bra. Jag har provat och provat mig fram. Undvikit mjölk, paprika, ätit mer fibrer, mindre fibrer ja det mesta. Receptet som funkar för mig är varje morgon äter jag yoghurt med lite linfrö och dricker proviva och en kopp kaffe. Kaffet och linfrön startar igång magen (men inte på något panikartat sätt utan helt normalt). Jag kan då gå på toaletten innan jag går iväg till jobbet. En anledning jag tror till att många får attacker av diarre är att de egentligen är förstoppade och så äter man något som utlöser det hela. Innan  gick jag på toaletten 1-2 ggr i veckan, nu varje dag. Utöver detta så försöker jag äta i stort sett enligt LCHF dieten. Potatis och alla typer av rotfrukter är ett big no-no. Äter jag det så kör det igång direkt. Äter heller ingen pasta och försöker undvika bröd, socker och vitt mjöl. Nån gång då och då funkar, men i vardagen låter jag bli det. Visst, det är lite omständigt att hålla sig till den här kosten men SÅ värt det för att slippa oroa sig för magen jämnt och ständigt. Och något som också är superviktigt som inte får glömmas bort är motion, att röra på sig lite varje dag gör underverk.

Detta har alltså varit lösningen för MIG, det finns ju ingen standardlösning för alla eftersom IBS är ett så vitt begrepp. Men har du testat massa så skadar det ju inte att testa det här också :) Efter att du fått undersökt att det inte är nått annat som ligger bakom såklart!

• Anonym (me)
    Anonym (Kanske lösning) skrev 2010-07-30 20:42:35 följande:
    Här är ytterliggare en IBS:are. Men jag har sedan ett par år lärt mig kontrollera det rätt bra. Jag har provat och provat mig fram. Undvikit mjölk, paprika, ätit mer fibrer, mindre fibrer ja det mesta. Receptet som funkar för mig är varje morgon äter jag yoghurt med lite linfrö och dricker proviva och en kopp kaffe. Kaffet och linfrön startar igång magen (men inte på något panikartat sätt utan helt normalt). Jag kan då gå på toaletten innan jag går iväg till jobbet. En anledning jag tror till att många får attacker av diarre är att de egentligen är förstoppade och så äter man något som utlöser det hela. Innan  gick jag på toaletten 1-2 ggr i veckan, nu varje dag. Utöver detta så försöker jag äta i stort sett enligt LCHF dieten. Potatis och alla typer av rotfrukter är ett big no-no. Äter jag det så kör det igång direkt. Äter heller ingen pasta och försöker undvika bröd, socker och vitt mjöl. Nån gång då och då funkar, men i vardagen låter jag bli det. Visst, det är lite omständigt att hålla sig till den här kosten men SÅ värt det för att slippa oroa sig för magen jämnt och ständigt. Och något som också är superviktigt som inte får glömmas bort är motion, att röra på sig lite varje dag gör underverk.

Detta har alltså varit lösningen för MIG, det finns ju ingen standardlösning för alla eftersom IBS är ett så vitt begrepp. Men har du testat massa så skadar det ju inte att testa det här också :) Efter att du fått undersökt att det inte är nått annat som ligger bakom såklart!
    Ja tänk vad olika det är, skulle jag äta den frukosten så skulle jag få bo på toaletten den dagen. Yoghurt går inte över huvudtaget.

I mitt fall så är det inte att jag är förstoppad heller, antingen går jag på toa normalt (en eller ett par gånger om dagen) eller så får jag ett ras och får springa sex-sju gånger på en dag. Skulle önska att det fanns ett facit för oss med ibs, ät det så går det bra och undvik det...men det finns det ju inte.

För mig funkar det inte med laktos och kaffe är helt kört.
  • Anonym (aj aj)

vågar jag skriva det?! jo en fri dag till! visst det kokar i magen bubblar till, det rapas o pruttas men det som kom imorse har ju varit helt normalt. Jag har ätit middag och så men fått behålla allt. Det kanske är över för denna gång.
    Jag har också märkt att kaffe är ett big no no!
    JAg är inte hård i magen och var i princip bara hård när jag åt så mycket järntabletter under min graviditet. Jag har lågt hb sen födelsen så jag var tvungen att äta extra mycket under graviditeten. Då var jag extremt förstoppad och fick hemorroider på köpet.
    Så fort jag slutade äta järntabletter o dricka flytande järn så löste det sig.

Jag blir bara hård av popcorn nu för tiden...

Undrar om det bubblar för er också, allså kurrar i magen precis som ni vore hungriga direkt efter maten. Lite små ont i magen men inget stort. Kommer och går lite som det vill...

Jag tror att mitt störrsta fel är att jag är så extremt känslig. Jag tar till mig av allt och ältar massor. Belastar migh själv och har levt ett liv med lite kasst självförtroande. JAg har allt man kan peka på. Underbar familj, två fina barn, världens snällaste man, hus, eget företag ja allt o lite till som många drömmer om. Har sen barnsben varit överviktig något som jag fatjtats med hela livet. Jojjo är väl ett bra namn på min viktkurva.

Det sista som tog hårt på mig var för någon dag sen då jag fick reda på att en nära vännina fått tillbaka sin cancer Hon har tre barn och är 32 år gamal...då börjar man liskom bli extra orolig o klart i mitt fall är att magen sätter igång.

Ska försöka gå ner några kilo, gick dock inte upp så mycket denna graviditet då aptiten varit kass. Jag vet vad jag kan o inte kan äta men nu ska man bara försöka sluta med godsakerna och jäkla va lätt det kommer va då det fikas mest hela dagarna nu när jag är mammaledig

• Anonym (aj aj)

Jo, skulle ju skrivit om att saltapinnar har varit min räddning många gånger. När jag varit lös och inte känner någon vidare matlust så går dom ner och det blir lite stoppande effekt på mig. Man får dessutom i sig lite salt Dom o små mängder vatten...

Sen undrar jag förresten om jag ska låta min läkare säga sitt innan jag berättar vad jag misstänker att jag har?!

• Anonym (Ibsaren)
    Anonym (aj aj) skrev 2010-07-30 23:18:47 följande:
    Jo, skulle ju skrivit om att saltapinnar har varit min räddning många gånger. När jag varit lös och inte känner någon vidare matlust så går dom ner och det blir lite stoppande effekt på mig. Man får dessutom i sig lite salt Dom o små mängder vatten...

Sen undrar jag förresten om jag ska låta min läkare säga sitt innan jag berättar vad jag misstänker att jag har?!
    tycker absolut du ska låta dom säga sitt först, kommer man in och talar om sin egen diagnos får man ingen vidare hjälp...
    kom in med körtelfeber i våras, helt säker på att det var det men likt förbaskat fick jag springa där 3 gånger innan dom ens tog ett prov...
    Så låt dom sitta där å gissa först :P
  • Anonym (Ibsaren)
    Anonym (me) skrev 2010-07-30 20:29:20 följande:
    Här har ni en till som levt med ibs i...låt mig tänka, 16 år nu. Utredningen var lång och tog tid innan jag fick min diagnos och jag glömmer heller aldrig läkarens ord efteråt "detta är något du får lära dig leva med och personer med ibs mår bäst när de inte äter alls"

Och tyvärr stämde hans ord, min tarm mår som bäst när jag är fastande. Jag hittar inget mönster med min sjukdom, ibland kan jag äta vad som helst och det går bra och andra dagar räcker det med en frukt och ett glas vatten. Dessutom har jag ett jobb där det inte är så lätt att gå på toaletten (jobbar inom hemtjänsten) så jag äter ALDRIG när jag jobbar. Tufft på helgerna när vi jobbar 7-22.

Men jag har vant mig, jag håller mig pigg utan mat på dagarna och är bara noga med att dricka. Men gissa om jag drömmer om en fungerande mage, en som inte innebär magkramper, diarrér och skräcken att inte hinna till en toalett i tid.
    Har du fått prova med näringsdrycker eller något? Är sugen på att prova, för är ju precis som du säger att man mår bäst när man inte äter... nyponsoppa brukar funka för mig, men det går ju inte att leva på!
    Frågan är om det funkar hyffsat med nån typ av näringsdryck eller om magen brakar åt skogen då med?
  • Anonym (aj aj)
    Anonym (Ibsaren) skrev 2010-07-31 18:22:34 följande:
    Har du fått prova med näringsdrycker eller något? Är sugen på att prova, för är ju precis som du säger att man mår bäst när man inte äter... nyponsoppa brukar funka för mig, men det går ju inte att leva på!
    Frågan är om det funkar hyffsat med nån typ av näringsdryck eller om magen brakar åt skogen då med?
    JAg har ju själv gått på nutrilett oc camridge några gånger och då var jag super lös i början (första 2-3 dagarna) för att sen bli hårdare. Gick ju dessutom ner i vikt...

Idag var det en omgång o då hade jag trotsat mitt förbjud o ätit kebabrulle(kycklingkebab). Pizza, kebab o allt sånt är big no no men jag var såååå trött, hungrig, ledsen o nere så jag kunde inte låta bli Men nu är det skärpning så pizza o allt sånt hamnar på den riktiga no no listan

Nu blev det dock en rostad brödskiva med lite smör på o ett stort glas proviva var så hungrig...
Svar på tråden IBS? Allt stämmer in på mig!!