• Jennifer69

Tagit första tabl Pergotime idag! Fler?

Jag har regelbunden ägglossning... och ska nu börja med pergotime.

Någon som vet om det brukar påverka ägglossningen, att komma senare eller tidigare... eller har det inget med det att gör?

• Jennifer69
    vilms07 skrev 2010-09-30 22:34:38 följande:
    Jennifer69: jag har egen äl och den månaden jag provade halv dos pergotime (förra månaden bara) kom äl på dag 14 istället för dag 19 som den annars gör. Har uppehåll denna månad men ska prova igen nästa månad.
    Vad svårt det blev nu... Jag brukar ha ägglossning dag 9-11, väldigt tidigt alltså... Men hur gör man om det svänger så kraftigt?

Man kan ju inte springa hos gyn varje dag och mäta äggblåsorna.

Jag ska nämligen åka till Danmark och då måste man åka direkt efter man fått ägglossning. Om man får ägglossning på kvällen vill de att man är där på em dagen efter och får man ägglossning på morgonen, ska man vara där på fm dagen efter.
    Så jag måste mäta mina äggblåsor så nära in på ägglossningen som möjligt. Nu har jag beställt gyntid dag 10 och hoppas  det är rätt dag,,, men om pergotime får äl att variera kraftigt är det jättesvårt att veta...
  • Jennifer69
    Miss Emelie skrev 2010-10-05 18:31:34 följande:
    Har inte gyn uppföljning av dig tills du får äl? sist ja tof prego, vart jag på besök hos min gyn typ 5 gånger innan äl!
    Nu löste det sig iallafall... jag bokade tid hos gyn dag 10 eftersom jag brukar ha ägglossning dag 11. Jag har alltid väldigt regelbunden ägglossning.
    Och efter min första kur med pergotime så hade jag ett jättefint ägg, 18,7. Slemhinnorna såg också jättefina ut. Imorse kl 08.00 hade jag ingen äl, men nu kl. 11 hade jag det. Så nu åker jag till Danmark  imorgon och provar lyckan :))

Problemet med uppföljningar är ju om man behöver det under helgen... då är gynkliniken stängd, men min gyn sa att han kunde komma in på sin lediga dag och kolla mig om jag behövde det. Så det var ju väldigt flexibelt. Men det känns inget kul att behöva störa en läkare på sin lediga dag.

Jag var orolig att Pergotime skulle störa min äl men det verkade inte göra det.
    Så nu håller jag tummarna för mig själv :)

Tack för ditt svar!
  • Jennifer69
    helena29 skrev 2010-10-22 21:30:14 följande:
    Hur många kurer har du använt pergo?
    Vad menas med att man förstärker ÄL?
    Jag tog pergo för att förstora äggblåsorna. Det kanske är det som menas med att förstärka AL.
     MIn gynekolog gick in och mätte dem strax innan ägglossning och sa att de var för små, att det inte kan bli bäbisar hur mycket man än vill eller försöker.
    Så han skrev ut pergotime till mig, en enkelkur och efter det mätte han äggblåsorna igen och de var de stora och fina.
    Så då sa han att det fanns möjlighet att göra bäbis... :)))
  • Jennifer69
    helena29 skrev 2010-10-26 07:19:01 följande:
    Så bra! Blev du gravid mha pergotime? Eller har du precis börjat?
    Jag vet inte om jag vågar svara knappt... Jag blev gravid och är gravid.

MEN, jag känner mig jätteorolig eftersom alla mina provtagningar är katastrofdåliga. Jag borde egentligen inte alls vara gravid.

Mitt AMH var 0,597, vilket i princip betyder att det inte finns mycket till chans att bli gravid. FSH, (tror jag det hette) var också dåligt, 9, vilket är på gränsen.

Men jag har varit hos flera gynekologer och ingen som verkar se helheten utan jag har efterhand lärt mig vad mina provsvar betyder.

Första gynekologen förklarade aldrig vad testerna betydde, bara att det var dåligt, men att det kunde gå att bli gravid ändå. Men hon sa inte ett ljud om att man kunde mäta äggblåsorna för att se om det var någon idé att försöka. (Jag inseminerar, vilket kostar massor... så man vill gärna inte slänga ut pengarna i onödan)

Nästa gynekolog, har inte ens frågat eller pratat eller velat ha några provtagningar. Han har bara mätt äggblåsorna och gett pergotime...

En tredje gynekolog sa att man inte brukar rekommendera att ens försöka inseminera om man har under 0,7 på AMH. Han var jag hos en vecka efter inseminationen för att ta progesteronhalten, som kliniken i Danmark rekommenderad att man skulle ta 1 v efter ägglossning. När jag sedan kom tillbaka för att få provsvaret var jag gravid. Han blev glatt överraskad. För enligt honom har jag mycket låg sannolikhet att kunna bli gravid.

Men nu är jag det, men jag tänker att eftersom AMH visar på äggkvaliten och mina tydligen är skitdåliga, så har jag säkert ökad risk att få missfall eller att fostervattensprovet visar att det är något fel.
    För även om ägget lyckats bli befruktat och satt sig ordentligt så kan det ju ändå vara dåligt och kroppen göra av sig med det...

Så jag lever i konstant skräck nu och tänker bara på missfall... :((
  • Jennifer69
    helena29 skrev 2010-10-28 08:39:55 följande:
    Fy vad jobbigt! Men jag hoppas och tror att allt kommer att gå bra för dig. AMH har jag aldrig hört talas om, vad innebär det? När tar man prov på det?
    ASH är ett relativt nytt test som visar på äggkvaliten.

Det bör ligga över 1,0.
  • Jennifer69

Om man har svårt att bli gravid så rekommenderar jag att man tar ett sådant prov...

Tror man kan ta det när som helst i cykeln... Har ju inget med hormoner att göra, utan är bara fakta på hur kvaliten är på äggen.

Svar på tråden Tagit första tabl Pergotime idag! Fler?