helena29 skrev 2010-10-26 07:19:01 följande:
Så bra! Blev du gravid mha pergotime? Eller har du precis börjat?
Jag vet inte om jag vågar svara knappt... Jag blev gravid och är gravid.
MEN, jag känner mig jätteorolig eftersom alla mina provtagningar är katastrofdåliga. Jag borde egentligen inte alls vara gravid.
Mitt AMH var 0,597, vilket i princip betyder att det inte finns mycket till chans att bli gravid. FSH, (tror jag det hette) var också dåligt, 9, vilket är på gränsen.
Men jag har varit hos flera gynekologer och ingen som verkar se helheten utan jag har efterhand lärt mig vad mina provsvar betyder.
Första gynekologen förklarade aldrig vad testerna betydde, bara att det var dåligt, men att det kunde gå att bli gravid ändå. Men hon sa inte ett ljud om att man kunde mäta äggblåsorna för att se om det var någon idé att försöka. (Jag inseminerar, vilket kostar massor... så man vill gärna inte slänga ut pengarna i onödan)
Nästa gynekolog, har inte ens frågat eller pratat eller velat ha några provtagningar. Han har bara mätt äggblåsorna och gett pergotime...
En tredje gynekolog sa att man inte brukar rekommendera att ens försöka inseminera om man har under 0,7 på AMH. Han var jag hos en vecka efter inseminationen för att ta progesteronhalten, som kliniken i Danmark rekommenderad att man skulle ta 1 v efter ägglossning. När jag sedan kom tillbaka för att få provsvaret var jag gravid. Han blev glatt överraskad. För enligt honom har jag mycket låg sannolikhet att kunna bli gravid.
Men nu är jag det, men jag tänker att eftersom AMH visar på äggkvaliten och mina tydligen är skitdåliga, så har jag säkert ökad risk att få missfall eller att fostervattensprovet visar att det är något fel.
För även om ägget lyckats bli befruktat och satt sig ordentligt så kan det ju ändå vara dåligt och kroppen göra av sig med det...
Så jag lever i konstant skräck nu och tänker bara på missfall... :((