• helena29

Tagit första tabl Pergotime idag! Fler?

vilms07 skrev 2010-10-18 20:18:27 följande:
    samma sits här, längtar efter mensen nu så man kan få försöka igen. körde utan pergo denna månad men nästa cykel blir det ny kur. kan inte bestämma mig för om jag ska ta 1 tablett eller bara en halv tablett som sist. blev ju inte gravid på en halv tablett men hade ÄL. är lite orolig över överstimulering men risken är ganska liten va?
    Får du själv bestämma hur stor dos du ska ta??
  • helena29
    Sahana skrev 2010-10-21 11:14:12 följande:
    Då var mensen här med besked ,fasansfullt ont men inte så mkt blödning. Skönt på ett vis att den kom då jag mått så
    Väldigt konstigt ett bra tag . Nu är det fullt fokus på nästa cykel ,det är tredje kuren så tredje gången gillt kanske?! Jag ska ha dubbel kur denna gången med. Wish me luck
    LYCKA TILL!!!! Tredje gången gillt tror jag absolut på! Själv ska jag börja med första kuren snart...Spännande!
    Känner man av ÄL mer med pergo? Har du alltid fått ÄL alla kurer?
  • helena29
    LisaTott2012 skrev 2010-10-22 12:53:31 följande:
    Hej!

Om du inte får göra ett VUL hur vet dom hur många/stora ägg du får? fler än 2 är det ju sexförbud?
    Äter själv dubbel dos pergo, men alltid vul dag 16 för att mäta/kolla ägg och slemhinnan, ovitrellespruta samma dag. Ska kolla progesteron till veckan, det har jag inte fått gjort tidigare (nu gjort 3 kurer pergo varav de senaste 2 i dubbeldos) jag äter varje cykel och allt ser bra ut enl. min läkare på KK.
    ***Lycka till***
    Men hur många cykler får man egentligen äta pergo?
    Är det inte max tre stycken och sedan överfå till annan behandling?
  • helena29
    vilms07 skrev 2010-10-22 17:38:04 följande:
    jag har ÄL utan pergo men har fått det för att förstärka den och det är väl ganska vanligt att man provar det innan IVF.
    har läst om det där med slemhinnan och fertilt sekret så kommer bara köra en månad till. funkar det inte då så funkar det nog inte på mig.
    har inget VUL inplanerat men kan gå till kvinnokliniken om jag vill.

Hur många kurer har du använt pergo?
    Vad menas med att man förstärker ÄL?
  • helena29
    Jennifer69 skrev 2010-10-25 22:43:52 följande:
    Jag tog pergo för att förstora äggblåsorna. Det kanske är det som menas med att förstärka AL.
     MIn gynekolog gick in och mätte dem strax innan ägglossning och sa att de var för små, att det inte kan bli bäbisar hur mycket man än vill eller försöker.
    Så han skrev ut pergotime till mig, en enkelkur och efter det mätte han äggblåsorna igen och de var de stora och fina.
    Så då sa han att det fanns möjlighet att göra bäbis... :)))
    Så bra! Blev du gravid mha pergotime? Eller har du precis börjat?
  • helena29
    Jennifer69 skrev 2010-10-28 08:19:48 följande:
    Jag vet inte om jag vågar svara knappt... Jag blev gravid och är gravid.

MEN, jag känner mig jätteorolig eftersom alla mina provtagningar är katastrofdåliga. Jag borde egentligen inte alls vara gravid.

Mitt AMH var 0,597, vilket i princip betyder att det inte finns mycket till chans att bli gravid. FSH, (tror jag det hette) var också dåligt, 9, vilket är på gränsen.

Men jag har varit hos flera gynekologer och ingen som verkar se helheten utan jag har efterhand lärt mig vad mina provsvar betyder.

Första gynekologen förklarade aldrig vad testerna betydde, bara att det var dåligt, men att det kunde gå att bli gravid ändå. Men hon sa inte ett ljud om att man kunde mäta äggblåsorna för att se om det var någon idé att försöka. (Jag inseminerar, vilket kostar massor... så man vill gärna inte slänga ut pengarna i onödan)

Nästa gynekolog, har inte ens frågat eller pratat eller velat ha några provtagningar. Han har bara mätt äggblåsorna och gett pergotime...

En tredje gynekolog sa att man inte brukar rekommendera att ens försöka inseminera om man har under 0,7 på AMH. Han var jag hos en vecka efter inseminationen för att ta progesteronhalten, som kliniken i Danmark rekommenderad att man skulle ta 1 v efter ägglossning. När jag sedan kom tillbaka för att få provsvaret var jag gravid. Han blev glatt överraskad. För enligt honom har jag mycket låg sannolikhet att kunna bli gravid.

Men nu är jag det, men jag tänker att eftersom AMH visar på äggkvaliten och mina tydligen är skitdåliga, så har jag säkert ökad risk att få missfall eller att fostervattensprovet visar att det är något fel.
    För även om ägget lyckats bli befruktat och satt sig ordentligt så kan det ju ändå vara dåligt och kroppen göra av sig med det...

Så jag lever i konstant skräck nu och tänker bara på missfall... :((
    Fy vad jobbigt! Men jag hoppas och tror att allt kommer att gå bra för dig. AMH har jag aldrig hört talas om, vad innebär det? När tar man prov på det?
  • helena29
    Ni som ätit pergo....Lite funderingar! Hoppas ni erfarna kan svara...Varit på VUL. Min slemhinna var 9 mm och jag hade en äggblåsa på 14-15mm som han trodde på...
    Annars hade jag en på 22 mm på andra sidan, men den var ojämn, så den gillade han riktigt inte. Vet inte vad han menade riktigt!? Nån som vet....?
    Slemhinnan var inte riktigt synligt treskiktad ännu... Kan någon ngt om detta? Vad tror ni om en slemhinna på 9 mm och äggblåsa 14-15 mm? När kan ÄL infalla? 3-4 dgr?
  • helena29
    Sahana skrev 2010-11-28 09:04:40 följande:
    Vet ni vad?! Jag är gravid!! Jag testade positivt i morse. Jag kan knappt tro det! Lyckan är total! Men så overkligt!
    Grattis! Vilken kur tog det sig?
Svar på tråden Tagit första tabl Pergotime idag! Fler?