Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Pengen

Input efterfrågas rörande namnet Odile

Det fanns visst flera namn-forum, så jag kör här också :)

Jag och min sambo (båda svenskar) befinner oss i en trespråkig miljö (franska, engelska, svenska) och ska snart bli föräldrar. Vi har alltså letat efter ett namn som fungerar på alla tre språk, och har nu fastnat för namnet Odile. Det uttalas med samma initiala "o" som i "oro" och "-dile" rimmar med "sill". Alltså som en krokodill ;)

Vi är alltså inte ute efter något speciellt namn, utan vill ha ett relativt neutralt namn som vi ändå känner är ett fint sådant. Samtidigt måste jag erkänna att vi från början hade namn som Emma och Ella, men strök dem på grund av att de ligger i topp bland namn på nyfödda i alla tre språkmiljöer. Då hittade vi Odile, och det är nästan lite så att man aktar sig för det av rent motsatt anledning. Det är nämligen ett franskt namn, men bara en handfull barn per år har fått det namnet i Frankrike.

Jag vet att namnet fungerar finfint i två av språken, men efter att ha mötts av ett levande frågetecken när jag berättade om namnet för en svensktalande vän så blev jag lite nervös. Så vad säger ni andra, vad är er spontana tanke kring namnet Odile?

• Svar på tråden Input efterfrågas rörande namnet Odile
  • HMV

Jag tycker att det är fint!

Men jag behövde suga på det en stund. Namnet känns väldigt ovanligt (vilket ju kan vara positivt och negativt beroende på vad man själv vill ge känsla av). Antagligen kommer folk i Sverige ha svårt att veta hur det ska uttalas.

• Ahdela

Det är fint men det kanske kan bli knepigt med uttalet, jag förstod först inte alls hur det skulle uttalas, men jag kanske är lite trög idag, sjuk som jag är

• Örnie

För en massa år sen träffade jag en fransk Odile och tyckte namnet var okej. Men hon bör numera vara ganska gammal. Frågan är hur namnet känns bland yngre fransmän, om det är töntigt. En gång gick jag och "svärmade" för ett utländskt namn. Så småningom fattade jag att det var hur gammaldags som helst och skulle inte ha varit något för ett barn längre. Numera är väl svenskar vana vid en hel massa svåruttalade namn, så då är nog inte Odile särskilt svårt jämförelsevis.

• Pengen

Tack så mycket. Jag tycker om namnet väldigt mycket, men man kanske borde diskutera sannolikheten att vi bor i Sverige under en del av hennes uppväxt innan man bestämmer sig helt enkelt, om det nu är så udda :)

• pamilya

Vilket vackert namn! Det är eget men inte så att man ryggar tillbaka när man hör det. Jättefint!

• gintonic77

Det ska alltså uttalas som Bodil fast utan o, är jag med då? I så fall tycker jag att det är ett supergulligt namn fast jag tycker det låter som ett pojknamn av någon anledning som jag inte kan utveckla =)

• gintonic77

Bodil utan B ska det såklart vara.

• Pengen
    gintonic77 skrev 2010-07-26 15:26:42 följande:
    Det ska alltså uttalas som Bodil fast utan o, är jag med då? I så fall tycker jag att det är ett supergulligt namn fast jag tycker det låter som ett pojknamn av någon anledning som jag inte kan utveckla =)
    Ja, precis. Fast med kort o. Men det var visserligen en intressant reflektion, att o-ljudet blir långt på svenska. Då låter det som Odin (Oden), kanske är det därför du kopplar det till ett killnamn? :)
  • gintonic77
    Pengen skrev 2010-07-26 15:42:11 följande:
    Ja, precis. Fast med kort o. Men det var visserligen en intressant reflektion, att o-ljudet blir långt på svenska. Då låter det som Odin (Oden), kanske är det därför du kopplar det till ett killnamn? :)
    Aha då är jag med, då blir det kanske lite mer ett tjejnamn. Jag har ett ganska ovanligt namn, Ginette, och jag vill bara säga att när man är liten är det ofta väldigt jobbigt att ha ett namn som ingen kan uttala. Det finns många ovanliga namn där ändå uttalet är ganska klart och det är nog lättare. Nu nr jag är vuxen är jag glad att ha ett ovanligt namn även om det alltid blir frågor men i skolan var det sällan kul att alltid få den uppmärksamheten. Jag ahr blivit kallad det mesta genom året. Lite OT men hur som helt tycker jag att Odile är ett fint namn, som bara låter bättre ju mer jag säger det=)
  • Stårschan

Efter att ha sett  "Barbie i Svansjön" x antal gånger så reagerar jag inte längre över att det skulle vara ett ovanligt namn. Det är faktiskt riktigt fint!

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Mrs Statham

Jag tycker om det. Det är fint.
    Ett annat fint namn är Adrienne, men det är ju ganska vanligt.
    Men Odile är ett väldigt vackert namn tycker jag såhär rent spontant,
    har aldrig hört eller sätt det förut och jag uttalade det precis som du beskrev innan jag läst beskrivningen,
    så jag tror inte att ni får problem med svenskar som inte vet hur det ska uttalas.

• Emeli

En av karaktärerna (den svarta svanen) i Svansjön heter Odile. Den vita svanen heter Odette. Det är också vackert, men jag tycker Odile har lite mer karaktär.

Namnet ska ju uttalas med betoning på i. Det finns en viss risk att svenskar kommer att lägga betoningen på O i stället, och då blir inte namnet lika vackert.

Det kan tänkas att namnet är väldigt omodernt i Frankrike, men vad gör det? Välj namnet om ni tycker om det.

Svar på tråden Input efterfrågas rörande namnet Odile