Input efterfrågas rörande namnet Odile
Det fanns visst flera namn-forum, så jag kör här också :)
Jag och min sambo (båda svenskar) befinner oss i en trespråkig miljö (franska, engelska, svenska) och ska snart bli föräldrar. Vi har alltså letat efter ett namn som fungerar på alla tre språk, och har nu fastnat för namnet Odile. Det uttalas med samma initiala "o" som i "oro" och "-dile" rimmar med "sill". Alltså som en krokodill ;)
Vi är alltså inte ute efter något speciellt namn, utan vill ha ett relativt neutralt namn som vi ändå känner är ett fint sådant. Samtidigt måste jag erkänna att vi från början hade namn som Emma och Ella, men strök dem på grund av att de ligger i topp bland namn på nyfödda i alla tre språkmiljöer. Då hittade vi Odile, och det är nästan lite så att man aktar sig för det av rent motsatt anledning. Det är nämligen ett franskt namn, men bara en handfull barn per år har fått det namnet i Frankrike.
Jag vet att namnet fungerar finfint i två av språken, men efter att ha mötts av ett levande frågetecken när jag berättade om namnet för en svensktalande vän så blev jag lite nervös. Så vad säger ni andra, vad är er spontana tanke kring namnet Odile?