Ber om ursäkt i förväg för att inlägget kommer bli långt...
Jag var väldigt blyg när jag var barn och har fortfarande svårt för situationer med okända människor där jag inte har kontroll på situationen. Nu i vuxen ålder skulle jag kunna jämföra det med något slags social fobi som jag också har lidit av mer eller mindre hela livet. Ett av mina tidigaste minnen är tyvärr en känsla av stark ångest på gränsen till panikångest när min mamma försökte tvinga mig att prata med en tant vi var och hälsade på som jag inte kände. Jag var tidig för min ålder på det språkliga planet, ganska "smart" och förstod att jag inte var som andra, det såg jag ju på att andra barn sprang runt och härjade när jag hellre satt med de vuxna eller läste en bok (läste flytande som 3-4-åring). Det hände också att jag hörde att andra vuxna frågade om det var något fel på mig, om jag var döv osv. Minns inte om jag tog det som något negativt dock, jag tyckte ju inte att det var något fel på mig, det var de som var konstiga som inte fattade att jag bara var sån, typ.
Jag var hemma med mamma och hos mormor och morfar tills jag började på dagis när jag var 4-5 år. Har fått veta för ett par år sen att de hade en psykolog e dy som kom och gjorde en utvärdering på mig på dagis för att jag var så inåtvänd och inte deltog i aktiviteterna som det förväntades i min ålder, men hans bedömning var att det inte var något "fel" på mig utan att jag bara valde mina vänner med omsorg. Hade 2 tjejer som jag lekte med på dagis minns jag, när de var sjuka var jag ensam. Detta var tidigt 80-tal, och jag är faktiskt inte så säker på om han skulle gjort samma bedömning om det vore idag.
Som jag skrev så har jag haft social fobi genom livet, oftast överkomlig så jag har inte låst in mig fullständigt mer än i ytterst korta perioder. Deprimerad i perioder utan tydlig anledning sen långt tillbaka (och med tydligare anledning senare men det hör inte hit). Jag har svårt att ta del i sociala sammanhang, svårt att komma in i grupper för jag vet inte hur man gör. Jag har varit med på mycket som har anordnats, fritidsaktiviteter, idrott osv och i vuxen ålder hänger jag med på firmafester och sådant men hamnar allt som oftast i utkanten, lite utanför och ofta bortglömd. I övrigt har jag (trots allt) lyckats rätt bra i livet. Har alltid haft lätt för mig i skolan (på gott och ont), har ett bra jobb, familj och sånt. Bara den sociala biten med vänner som fattas. Om alla mina problem beror på min blyghet i barndomen låter jag vara osagt, men visst funderar jag åt det hållet.
När jag var liten visste troligtvis inte mina föräldrar hur de skulle hjälpa mig, kanske förstod de inte ens att de borde hjälpa mig. Det funkade ju inte att pressa mig, då låste det sig totalt och jag slog bakut och tvärvägrade istället, så de lät mig istället sitta där själv och läsa min bok eller bara titta på vad de andra gjorde utan att delta. Vad jag menar med detta är att jag tycker att du måste försöka hjälpa din flicka att bli mer framåt för framtidens skull, ju tidigare desto bättre tror jag. Men du får absolut inte pressa eller försöka tvinga henne! Nu kan jag givetvis inte säga att din flicka är som jag, men om jag utgår från mig själv så borde du börja med små steg. Har hon någon kompis alls som hon leker med, något barn som hon känner sig lite tryggare med? Denna kan ni försöka träffa så mycket som möjligt för att träna på att umgås under avslappnade former och senare utöka till att bjuda in fler barn (ett i taget) tillsammans med den vännen hon känner sig bekväm med så att de i leken kan dra med henne till att våga lite mera. Var bara med och styr lite så att hon inte drar sig undan och hamnar utanför, börjar hon backa så försök få leken att ändra riktning eller bryt för fika eller något så att de kan börja om på nytt sen.
Jag har fått många tankar kring detta nu när jag har fått barn själv, funderar mycket på hur jag hade velat att mina föräldrar hade gjort osv, om mitt liv hade blivit annorlunda om jag fötts idag med den kunskap och diagnoser man har nu för tiden. Jag har läst litegrann om sk autonoma barn och känner igen, inte allt men en del av det, i mig själv så som jag minns att jag var. Min son är inte alls som jag, han är (än så länge i alla fall) väldigt utåtriktad och social när väl den första allmänna blygheten är bruten. Skönt, kan jag tänka, då behöver jag inte oroa mig för att han ska hamna utanför av den anledningen i alla fall. Men vore han som jag så hade han givetvis fått vara det, inom rimliga gränser. Jag har i efterhand förstått att jag inte mådde bra av att vara sån så pass extremt som jag var och jag önskar inget barn den begränsningen som jag ofta kände.
Nu ska jag sluta skriva innan jag fyller hela forumet, klockan är mitt i natten och det är säkert mest bara svammel...
Men du får gärna skriva privat om du vill, om du vill ha någon att bolla tankar med. Jag har inga svar annat än egna amatörpsykologiska tankar, men ibland kan det vara skönt med en annan infallsvinkel.