• Anonym

låt min dotter vara den hon är!!!

Anonym (Ledsen mamma) skrev 2010-07-26 20:12:17 följande:
    Ja, jag är glad att hon inte är ett barn som "går till vem som helst".

Jag är också en person som är ganska lugn och försiktig av mig.
    Så jag ser mycket av mig i min dotter.

Och det gör mig så ledsen när andra föräldrar säger saker som
    "Är hon alltid såhär mammig och tramsig".
    Eller säger direkt till henne att "Nu får du ge dig, tror du jag bits eller"?

Jag vet att hon är extremt blyg. Har mött andra försiktiga barn, men ändå
    inte lika blyga som min lilla tjej.

Ska man/kan man göra något för att hjälpa henne?
    Ja, personligen tycker jag att det är ngt man ska jobba med eftersom det här faktiskt är ett litet problem för henne. Precis som man jobbar med barn som är för aktiva, utåtagerande osv, så tycker jag att man även bör jobba med barn som är så extremt blyga. Det är iallafall inget beteende som du ska förstärka genom att försöka skydda henne. Menar inte att du bara ska slänga fram henne men jag tror att risken är rätt stor att man som förälder förstärker det här beteendet genom sitt eget agerande.
  • Anonym

Varför ska de bjuda henne på kalas om hon ändå inte leker med deras barn? Vi bjuder kompisar, inte random barn..

• Anonym

Tycker inte det handlar om att tvinga henne att ta kontakt och forcera fram det eftersom det blir lika fel som att förstärka hennes extrema blyghet.

• Anonym

Går hon inte på förskolan? Det kan vara bra start

TS! Hon är fortfarande mycket ung, skönt att du låter henne få vara och finns hos henne som stöd. Om samma beteende skulle kvarstå om ett par år skulle jag föreslå ni söker hjälp och stöd för att stötta henne. Det ordnar sig ska du se, vilken tur att hon har dig som mamma

Svar på tråden låt min dotter vara den hon är!!!