• Milliz

Tapetsera över strukturtapet. Hur gör jag?

Vi ska tapetsera om dotterns rum där det nu är strukturtapet. Så den gamla tapeten måste ju bort innan vi tapetserar. Hur går jag enklast tillväga? Finns det någon slags tapet man kan sätta över strukturtapeten så att väggen blir slät? Eller måste jag riva ner tapeterna? Dom sitter väldigt bra tapeterna så jag antar att dom kan bli besvärliga att riva ner..

Elias 070202 Ella 080920
  • Svar på tråden Tapetsera över strukturtapet. Hur gör jag?
  • Ylwis

jag antar du måste riva bort detta, enklast är ju att fråga där du ska köpa tapeterna hur ni ska gå till väga.

vet det finns någon slags taåetliknande man kan sätta över innan man tapetserar istället för att putsa men tror inte det fungerar på strukturtapeter.

Mamma till Alvyn 051015
  • Hallonmun

antingen så får du bredspackla över tapeten, eller riva ner den. Det finns tapet som ska vara utjämnande, men de brukar inte fungera särskilt väl på strukturtapeter. Ska du försöka ta bort tapeten så hör i din lokala färgaffär om de har utrustning att låna ut för att ånga ner den. Strukturtapet brukar sitta som berget. Annars prova att blöta tapeten innan du försöker lossa på den, för då kan den släppa lite lättare.
    ett annat alternativ, är att helt enkelt klä om väggarna med en tunn gipsskiva och sen tapetsera.

Google is my friend ♥
  • Drake

Det finns "ångmaskiner" att använda när man tar ner tapet. Det ser ut som en dammsugare men det är ånga som kommer ur munstycket och blöter upp och värmer tapeten så att klistret lossnar.

De brukar kosta ca 150-200 kronor att köpa och är guld värda.

• Fidelis ad urnam

Easycover använde vi oss av och det fungerade perfekt.
    Först använde vi den i köket och tapetserade över stora ojämnheter på väggen (där vi hade rivit ner kakel) och det täckte allt hur bra som helst.
    Sedan använde vi det på strukturtapeten i vardagsrummet, samma resultat där. Slätt och fint.

• Fridayyy
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-26 10:19:17 följande:
    Easycover använde vi oss av och det fungerade perfekt.
    Först använde vi den i köket och tapetserade över stora ojämnheter på väggen (där vi hade rivit ner kakel) och det täckte allt hur bra som helst.
    Sedan använde vi det på strukturtapeten i vardagsrummet, samma resultat där. Slätt och fint.
    Hur stora ojämnheter klarar Easycover? Mm eller cm?
  • Milliz

Tack för snabba svar Jag ska kolla upp alternativen med ångmaskin och easycover.. Tapeterna sitter verkligen som berg, men gräsligt fula är dom så dom ska bort på ett eller annat sätt

Elias 070202 Ella 080920
  • Fidelis ad urnam
    Fridayyy skrev 2010-07-26 10:21:51 följande:
    Hur stora ojämnheter klarar Easycover? Mm eller cm?
    Menar du djup eller område?
  • Fidelis ad urnam
    Milliz skrev 2010-07-26 10:22:47 följande:
    Tack för snabba svar Jag ska kolla upp alternativen med ångmaskin och easycover.. Tapeterna sitter verkligen som berg, men gräsligt fula är dom så dom ska bort på ett eller annat sätt
    Med easycover rollar du väggen och sätter upp easycover. Snabbt och enkelt.
    Det negativa är att de ska härda i 12 timmar, eller om det var 16.
    Men det är minimalt med arbete.
  • Milliz
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-26 10:24:12 följande:
    Med easycover rollar du väggen och sätter upp easycover. Snabbt och enkelt.
    Det negativa är att de ska härda i 12 timmar, eller om det var 16.
    Men det är minimalt med arbete.
    Det låter ju jättesmidigt. Vet du vad det kostar? Det är ganska grov struktur i tapeten. Den är någon/några mm men den kanske täcker det eller?
    Elias 070202 Ella 080920
  • Familjen L

Ett annat allternativ som man kan göra på strukturtapet, är att måla. Det blir riktigt snyggt när man målar på struktur tapet. Samma tapet, men med en helt annan färg som man verkligen vill ha.

Annars är det ddom andra bra tipsen du har fått. Lycka till med omfixningen i rummet

• Fidelis ad urnam
    Milliz skrev 2010-07-26 10:26:43 följande:
    Det låter ju jättesmidigt. Vet du vad det kostar? Det är ganska grov struktur i tapeten. Den är någon/några mm men den kanske täcker det eller?
    Den kostar 199 kr per rulle (tror jag det var) och den täcker 10m2.
    Den är ganska grov så man får vara försiktig med att vika den osv och den täcker skador och struktur mycket effektivt.
    Det du får tänka på är att ha handskar på dig om du har känsliga händer, easy cover innehåller gullfiber. Jag tycker att jag inte har lika bra kontroll med handskar på, så jag väljer att få händer som kliar ist.
  • Milliz
    Familjen L skrev 2010-07-26 10:30:31 följande:
    Ett annat allternativ som man kan göra på strukturtapet, är att måla. Det blir riktigt snyggt när man målar på struktur tapet. Samma tapet, men med en helt annan färg som man verkligen vill ha.

Annars är det ddom andra bra tipsen du har fått. Lycka till med omfixningen i rummet
    Jag vill ha en slät vägg, men tack för tipset iaf
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-26 10:30:35 följande:
    Den är ganska grov så man får vara försiktig med att vika den osv och den täcker skador och struktur mycket effektivt.
    Det du får tänka på är att ha handskar på dig om du har känsliga händer, easy cover innehåller gullfiber. Jag tycker att jag inte har lika bra kontroll med handskar på, så jag väljer att få händer som kliar ist.
    Ok, men det kan ju absolut vara värt dom pengarna för att slippa riva ner tapeterna. Nej, man blir väldigt klumpig med handskar så jag försöker nog göra det utan.
    Elias 070202 Ella 080920
  • Fidelis ad urnam
    Milliz skrev 2010-07-26 10:33:54 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-26 10:30:35 följande:
    Ok, men det kan ju absolut vara värt dom pengarna för att slippa riva ner tapeterna. Nej, man blir väldigt klumpig med handskar så jag försöker nog göra det utan.
    En till sak att tänka på är att ni får slita ner eventuella lösa tapetstycken, men de "hål" som skapas täcker easy cover.
  • Milliz
    Fidelis ad urnam skrev 2010-07-26 10:35:45 följande:
    En till sak att tänka på är att ni får slita ner eventuella lösa tapetstycken, men de "hål" som skapas täcker easy cover.
    Ok, jag tror inte att det finns några lösa tapetstycken. Tapeten sitter som berg..

Tack för alla bra tips!
    Elias 070202 Ella 080920
  • Fidelis ad urnam
    Milliz skrev 2010-07-26 11:27:54 följande:
    Ok, jag tror inte att det finns några lösa tapetstycken. Tapeten sitter som berg..

Tack för alla bra tips!
    Bara och fråga på om ni väljer easy cover, jag har STOR erfarenhet utav den produkten då jag är för lat för att spackla och slipa
    Betalar hellre lite mer för att det ska vara enkelt, snabbt och bli bra.
  • MollyMax

Alldeles för sent svar antar jag men ville bara säga att vi var i samma sits nu när vi köpte hus och vi gjorde helt enkelt så att vi satte upp renoveringsgips över strukturtapeten och målade sedan direkt på. Gick hur smidigt som helt resultatet blev fantastiskt (kan även tillägga att vi är så ohändiga så det finns inte). Vi kände att istället för att sätta på ytterligare ett lager tapet (easycover) så ville vi "börja om", inte minst så att man lätt ska kunna tapetsera om man någonsin vill det. Dessutom hade en kompis till oss nyligen satt upp någon typ av easycover tapet med glasfiber och det blev inte särskilt snyggt och dessutom kliade det i dagar!

• Göteborgstjej

jag har en annan åsikt angående easy cover... Vi hade en strukturtapet som vi satte det på, och strukturen sins fortfarande igenom. Det var inte ens en strukturtapet med speciellt djupt mönster, så jag skulle inte rekommendera det. Fast vad vet jag, man kanske skulle tagit mycket mer klister eller ngt...?

• Louise02

Vi satte easy cover över tretexväggar, började med att riva ner sex lager tapet och det gick inte att få slät yta så därför tänkte vi att det skulle vara smidigt med easy cover, nackdelar: hårig glasfiberaktig struktur efter målning- målade tre gånger, inget jämt resultat och då var vi ändå väldigt noggranna med underarbetet. Vi körde på extra starkt lim, men i efterhand skulle vi kört på våtrumslim (svindyrt) det ska tydligen fylla ut bättre bakom tapeten. Kommer inte göra samma misstag igen. I de andra rummen blir det att riva ner all tapet, måla med grundfärg på tretexen och sedan spackla och slipa så att man får ett fast underlag. Att sätta gips eller easy cover över väggarna känns som att stänga in gammalt unket material, samt lite "fusk".

• Studentpappa
    Louise02 skrev 2014-01-13 13:53:03 följande:
    Vi satte easy cover över tretexväggar, började med att riva ner sex lager tapet och det gick inte att få slät yta så därför tänkte vi att det skulle vara smidigt med easy cover, nackdelar: hårig glasfiberaktig struktur efter målning- målade tre gånger, inget jämt resultat och då var vi ändå väldigt noggranna med underarbetet. Vi körde på extra starkt lim, men i efterhand skulle vi kört på våtrumslim (svindyrt) det ska tydligen fylla ut bättre bakom tapeten. Kommer inte göra samma misstag igen. I de andra rummen blir det att riva ner all tapet, måla med grundfärg på tretexen och sedan spackla och slipa så att man får ett fast underlag. Att sätta gips eller easy cover över väggarna känns som att stänga in gammalt unket material, samt lite "fusk".
    Skön bump.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Svar på tråden Tapetsera över strukturtapet. Hur gör jag?