• Anonym (orolig)

Ställer betalningsanmärkningar/kf-skulder till problem vid jobbsökande?

En person i min närhet har ställt till det för sig. Betalningsanmärkningar och stora skulder (1-200 000) hos kronofogden.

Personen är arbetslös, har gymnasieutbildning + några enstaka (ej yrkesförberedande) kurser på högskola. Föräldrarna har inte möjlighet att hjälpa till med skulderna.

Hur mycket kommer betalningsanmärkningarna och skulderna ställa till det när personen söker jobb? Utdrag ur brottsregistret tas väl om man ska t ex jobba i butik, kommer då betalningsanmärkningarna komma upp?

• Svar på tråden Ställer betalningsanmärkningar/kf-skulder till problem vid jobbsökande?
  • Anonym

Personen får inga problem när han söker jobb. Så länge han inte tar upp det på jobbintervjun.

• Anonym (orolig)

Låter skönt, i annat fall kommer ju personen aldrig lyckas betala av skulderna!

• Anonym

Det enda som det ställer till det är att personen kommer ha väldigt svårt att få lån eller köp på avbetalning.

• 201201232

Det kan ställa till det. En del arbetsgivare gör faktiskt kreditupplysningar, men de måste i sådana fall berätta att de vill göra en sådan och få godkännande från denna person. Annars är det väldigt lätt att bara ringa KFM och fråga om en persons skuldsaldo också då det är en offentlig uppgift. Allt beror på vilken arbetsgivare han söker sig till.

Det finns helt enkelt arbetsgivare som går bara på den information som framkommer under intervjun, det finns arbetsgivare som ringer diverse myndigheter och googlar på personens namn. Generellt kan man nog säga att ju mer omfattande arbetsuppgifterna och rekryteringen är desto mer kommer arbetsgivaren att gräva i rekryteringsprocessen. 

• LaFontaine

Det beror helt och håller på vilket jobb som ska sökas. Vi två av mina tidigare arbeten har man gjort kreditupplysning på mig. I dessa två ingick en hel del hantering av pengar varför det inte är så underligt att man valde att kolla upp det också.

• Anonym (orolig)
    LaFontaine skrev 2010-07-26 10:54:03 följande:
    Det beror helt och håller på vilket jobb som ska sökas. Vi två av mina tidigare arbeten har man gjort kreditupplysning på mig. I dessa två ingick en hel del hantering av pengar varför det inte är så underligt att man valde att kolla upp det också.
    Jag har för mig att de gjorde en kreditupplysning när jag sökte mitt nuvarande jobb, eller om det var brottsregistret.

Kommer inte på så många jobb som inte kräver en utbildning och som inte på något sätt innefattar hantering av pengar.
  • Waldo

Ja, det finns många arbetsgivare som vill ha en kreditupplysning idag.
    Och då är det inte bara banker och liknande, det kan vara vilken branch som helst.

Det finns ingen reglering om detta, då detta är helt öppna register och kan sökas ändå utan att man får reda på det.
    Arbetsgivaren behöver bara slå en signal till KFM och få historiken

Svar på tråden Ställer betalningsanmärkningar/kf-skulder till problem vid jobbsökande?