• Här och nu

När ens partner utnyttjar en ekonomiskt

T ex ber om pengar när han/hon gjort av med sina, lägger pengar på nöjen o anser att partnern ska betala hyra osv, när partnern som tjänar mer kräver att den andra betalar mer än hälften... Ja, kom med din åsikt!

• Svar på tråden När ens partner utnyttjar en ekonomiskt
  • Lady Dahmer

eh.... här hemma har vi gemensam ekonomi. Inget "mina pengar" och "dina pengar".

För mig är tanken helt utesluten; att leva ihop med en människa, att skapa en familj och sen tänka i "mitt och "ditt". Jag får inte ihop det. Jag förstår inte de som gör det. Det känns snålt och avståndstagande.

Jag skulle aldrig klara av att leva ihop med en man som inte ville ha gemensam ekonomi. Delat konto. VÅRA pengar. Det handlar inte om att jag vill ha tillgång till en massa pengar för att kunna shoppa eller att jag är en snyltare. Det handlar om generositet, en vilja att skapa nåt gemensamt.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Här och nu
    Lady Dahmer skrev 2010-07-26 20:51:33 följande:
    eh.... här hemma har vi gemensam ekonomi. Inget "mina pengar" och "dina pengar".

För mig är tanken helt utesluten; att leva ihop med en människa, att skapa en familj och sen tänka i "mitt och "ditt". Jag får inte ihop det. Jag förstår inte de som gör det. Det känns snålt och avståndstagande.

Jag skulle aldrig klara av att leva ihop med en man som inte ville ha gemensam ekonomi. Delat konto. VÅRA pengar. Det handlar inte om att jag vill ha tillgång till en massa pengar för att kunna shoppa eller att jag är en snyltare. Det handlar om generositet, en vilja att skapa nåt gemensamt.
    Så vill jag också ha det, men om din man satte sprätt på era gemensamma pengar då?
  • Lady Dahmer
    Här och nu skrev 2010-07-26 20:55:03 följande:
    Så vill jag också ha det, men om din man satte sprätt på era gemensamma pengar då?
    då har man problem. Och det bör ju absolut lösas om man ska kunna leva ihop.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Här och nu
    Lady Dahmer skrev 2010-07-26 20:56:56 följande:
    då har man problem. Och det bör ju absolut lösas om man ska kunna leva ihop.
    Hur skulle du lösa det? Vi hade gemensam ekonomi en kort tid. Jag slutade mitt jobb pga. trakassserier o fick ett avgångsvederlag på 100 000. Vi skulle lägga plattor på tomten till vårt nybyggda hus, få bort en massa lera från bygget mm. Plötsligt säger min dåvarande sambo att han inte kunde låta byggarna hålla offerten pga. det var mer jobb än de nog anat. Han lät dem ta timpris o det sa han när allt var betalt.Därmed var en stor del av mina pengar borta. Då gjorde han slut; ej pga. detta; o jag hade tack o lov mer besparingar. Hade ändå tänkt jobba en del, men hade jag haft avgångspengarna kvar, kunde jag varit hemma ett par mån o startat om med barnen i lugn o ro. Vi har ett handikappat barn och första månaden vi bodde isär behöll jag vårdbidrag o barnbidrag i protest.
  • Cami11a87

Jag betalar mina räkningar så som mobil, a-kassa osv.
    Han betalar sina.'
    Sen det som vi har gemensamt delar vi på så klart. Hyra, Hemförsäkring, Mat....

• Maria222
    Cami11a87 skrev 2010-07-26 21:03:56 följande:
    Jag betalar mina räkningar så som mobil, a-kassa osv.
    Han betalar sina.'
    Sen det som vi har gemensamt delar vi på så klart. Hyra, Hemförsäkring, Mat....
    Vi har likadant här hemma...
    Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Jennie med ie
    Här och nu skrev 2010-07-26 20:48:29 följande:
    T ex ber om pengar när han/hon gjort av med sina, lägger pengar på nöjen o anser att partnern ska betala hyra osv, när partnern som tjänar mer kräver att den andra betalar mer än hälften... Ja, kom med din åsikt!
    Min åsikt är att "våra pengar" känns som det mest naturliga sättet att tänka pengar på i en stabil samboende relation. Och om den ena sätter sprätt på för mycket pengar om man har gemensam ekonomi lär denne göra det om man har separat också, grundproblemet är således den personens oförmåga att handhava pengar.... inte "våra pengar-grejen,
  • Här och nu
    Jennie med ie skrev 2010-07-26 22:48:57 följande:
    Min åsikt är att "våra pengar" känns som det mest naturliga sättet att tänka pengar på i en stabil samboende relation. Och om den ena sätter sprätt på för mycket pengar om man har gemensam ekonomi lär denne göra det om man har separat också, grundproblemet är således den personens oförmåga att handhava pengar.... inte "våra pengar-grejen,
    Är det ok för dig om din man bränner en massa av era gemensamma pengar?
  • Jennie med ie
    Här och nu skrev 2010-07-26 22:51:15 följande:
    Är det ok för dig om din man bränner en massa av era gemensamma pengar?
    Det beror på vad "en massa" är, vad de går till och vilka konsekvenserna blir. Större inköp diskuterar vi alltid med varandra och skulle inte acceptera om så inte skedde.
  • My Girls

Får jag hoppa in med en fråga? Vad skulle ni göra om er partner ljuger och säger att pengar är på väg, men det visar sig att ingen lön väntas?

If you're going through hell, keep going....
Svar på tråden När ens partner utnyttjar en ekonomiskt