• Fleece

Han "hatar" min katt...

Jag har en huskatt sedan ca fem år tillbaka, vilket var innan jag träffade min man och vi fick barn ihop. Hon flyttade givetvis med in hos oss, och min sambo har inte sagt så mycket om det mer än att han har knorrat ibland, gillar exvis inte att hon tigger mat när han sitter i soffan och äter ibland, han blir äcklad bara hon står två meter bort och tittar lite försynt.
    Min katt var den minsta i en kull och höll på att inte bli såld, skulle avlivas när en kompis tog hand om henne. Efter det fick jag henne. Hon har för vana att ta blötfodret i munnen och dra det en bit bort för att äta, vilket gör att det blir lite kladd på golvet efter maten, detta retar galla på min man som säger att "ingen annan katt gör så". Jag vet inte varför hon gör så, men kanske för att hon var den minsta i kullen och inte fick ha sin mat ifred?

Jag tycker verkligen om min katt och vill inte tvingas välja mellan henne och min man men han uttrycker att han ibland tänker att "antingen flyttar katten eller så flyttar jag.."

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Han "hatar" min katt...
  • Fleece

Ja precis, som en medlare... Som att man får förklara hur det kommer sig att hon gör si eller så..
    Nej han är jättesnäll mot henne och skulle aldrig göra henne illa men det är svårt att han ser så mycket fel på henne

• Fleece
    RiNan skrev 2010-07-27 01:49:11 följande:
    Usch. Min man gillar inte heller mina djur. Det är svårt. Dock har jag skämtsamt gjort klart för honom att skulle jag behöva välja mellan dem och honom skulle jag välja dem. Och eftersom han älskar mig för mycket för att dra pågrund av en katt och en hund acceptrade jag läget. Hade en valp förut och den gjorde jag mig av med pga hans negativitet. Sen skaffade jag en katt. Och sen en foderhund. Foderhunden fick i alla fall honom att börja gilla katten för den var ju "våran". Den hunden fungerade inte så nu har vi en annan. Min man säger sällan något negativt numera förutom att han väldigt överdramatiserat visar att det luktar kattbajs. Han har fattat vad djuren betyder för mig.

Kanske kan du få katten att bli mindre "äcklig"? Genom att vara där och torka upp när katten ätit innan han er det? Byt helt till torrfoder? Håll håren borta från katten med furminator? Finns många faktorer till varför man inte gillar katt. Försök att eliminera de uppenbara så kanske han börjar ge katten en chans när han ser allt jobb du lägger ner bara för att han ska vara nöjd?

Vad är en "furminator"? Låter som en slags dammsugare .. :) Tack för svaren, skönt att höra att min katt inte är den enda som retar partnern eller "gör bort" sig..

Det roliga är att min man är uppväxt med en katt som blev 20 år gammal och som hans familj var fästa vid.. men den katten drog ju iofs inte iväg maten.. och var visst inte lika "bortskämd" heller

• Fleece
    RiNan skrev 2010-07-28 21:10:28 följande:
    En furminator är en speciell sorts karda som tar bort upp till 90% av det lösa underullet på katten så det blir 90% mindre hår i lägenheten. Den tar även bort allergener hos katten.

Ska se om jag hittar en länk...

www.furminator.com/

www.swecat.com/furminator-small-bla-katt---li...-
    Ok.. är kankse en idé är ju skönt att slippa håren.. Men gillar katter att bli borstade med den... jag har en annan slags "karda/borste" som jag borstar med ibland och till en början är det skönt vad det verkar men sedan kliar det på henne, vet inte om blodcirkulationen kommer igång eller om hon har lite mjäll som börjar klia eller så..
  • Fleece

Jag har förklarat för honom hur mycket katten betyder för mig.. tror inte att han har förstått det innan.. Katten var min lilla "bebis" innan vi fick barn, i den meningen att hon var ompysslad och att jag var mån om att hon skulle trivas.. Har fortfarande varma känslor för henne även om hon inte får lika mycket uppmärksamhet som tidigare.. Han klagar inte så mycket på henne längre iaf.. bara ibland...

Svar på tråden Han "hatar" min katt...