• Fleece

Han "hatar" min katt...

Jag har en huskatt sedan ca fem år tillbaka, vilket var innan jag träffade min man och vi fick barn ihop. Hon flyttade givetvis med in hos oss, och min sambo har inte sagt så mycket om det mer än att han har knorrat ibland, gillar exvis inte att hon tigger mat när han sitter i soffan och äter ibland, han blir äcklad bara hon står två meter bort och tittar lite försynt.
    Min katt var den minsta i en kull och höll på att inte bli såld, skulle avlivas när en kompis tog hand om henne. Efter det fick jag henne. Hon har för vana att ta blötfodret i munnen och dra det en bit bort för att äta, vilket gör att det blir lite kladd på golvet efter maten, detta retar galla på min man som säger att "ingen annan katt gör så". Jag vet inte varför hon gör så, men kanske för att hon var den minsta i kullen och inte fick ha sin mat ifred?

Jag tycker verkligen om min katt och vill inte tvingas välja mellan henne och min man men han uttrycker att han ibland tänker att "antingen flyttar katten eller så flyttar jag.."

Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Han "hatar" min katt...
  • Michaeala

Min kille "hatar" min katt och jag har ofta fått höra att katten ska ut osv.. Men jag kan inte. En dag erbjöd jag att mamma kunde få ha hand om katten men det ville han inte gå med på. Han sa inte varför men jag antar att det är för han vet hur otroligt ledsen jag skulle vara och hur mycket jag skulle sakna henne.. Jag känner mig som en medlare mellan de två ofta hehe..

Om inte katten far illa behåll den? Den vet ju inte om att han tycker hon är äcklig eller nåt sånt? Det där han säger om att du får välja mellan katten och honom låter ju som ngt man säger i frustration när ngt spec händer, inte ngt som han säkert menar i en annan "lugnare" situation eller hur jag ska förklara..

• RiNan

Usch. Min man gillar inte heller mina djur. Det är svårt. Dock har jag skämtsamt gjort klart för honom att skulle jag behöva välja mellan dem och honom skulle jag välja dem. Och eftersom han älskar mig för mycket för att dra pågrund av en katt och en hund acceptrade jag läget. Hade en valp förut och den gjorde jag mig av med pga hans negativitet. Sen skaffade jag en katt. Och sen en foderhund. Foderhunden fick i alla fall honom att börja gilla katten för den var ju "våran". Den hunden fungerade inte så nu har vi en annan. Min man säger sällan något negativt numera förutom att han väldigt överdramatiserat visar att det luktar kattbajs. Han har fattat vad djuren betyder för mig.

Kanske kan du få katten att bli mindre "äcklig"? Genom att vara där och torka upp när katten ätit innan han er det? Byt helt till torrfoder? Håll håren borta från katten med furminator? Finns många faktorer till varför man inte gillar katt. Försök att eliminera de uppenbara så kanske han börjar ge katten en chans när han ser allt jobb du lägger ner bara för att han ska vara nöjd?

• Fleece

Ja precis, som en medlare... Som att man får förklara hur det kommer sig att hon gör si eller så..
    Nej han är jättesnäll mot henne och skulle aldrig göra henne illa men det är svårt att han ser så mycket fel på henne

• Michaeala
    Fleece skrev 2010-07-27 01:49:49 följande:
    Ja precis, som en medlare... Som att man får förklara hur det kommer sig att hon gör si eller så..
    Nej han är jättesnäll mot henne och skulle aldrig göra henne illa men det är svårt att han ser så mycket fel på henne
    Ja men då så är det ju iaf ingen katastrof =)

Hatar o säga det men det kunde ju varit myyyycket värre
  • Zaria

Inte alls ok.

Min "sambo" har två illrar, de fanns innan jag kom in i bilden, i mina ögon är de rätt söta men visst blir jag jätteirriterad när de kommer hem till mig (de bor i hans gamla lägenhet men är på besök här ibland) och pissar och skiter överallt, gräver gärna ur jorden ur mina blommor, gräver sönder korgar, kraffsar sönder soffan, den ena kommer dessutom upp på diskbänkar och river allt hon ser och sambons kläder stinker iller emellanåt.

MEN, han hade dem före han hade mig, de är hans "bebisar" nu när vi flyttar ihop på riktigt får de ett eget rum och han får ta snavar över dem även om jag såklart hjälper till ibland. Men visst blir jag superirriterad på dem ibland på lukten och all förstörelse, den ena bet dessutom sonen hårt i fingret när han var 1 år bara....Men de tillhör familjen och sambon får lov att ta ansvar att de varken skadar oss eller förstör något och dessutom får han hålla både illrar och deras saker rena det är de kraven jag har nu.

menn ladirg att jag skulle tvinga honom göra sig av med dem eller behandla dem illa, tar tom ut dem i koppel ibland och gosar med dem, jag kanske inte gillar allt de gör, men sambon älskar dem och de tillhör endå familjen dvs att de skall behandlas väl och få stanna tills de dör. Däremot får han ta störst ansvar över dem och se efter dem.

• RiNan
    Zaria skrev 2010-07-27 01:54:45 följande:
    menn ladirg att jag skulle tvinga honom göra sig av med dem eller behandla dem illa, tar tom ut dem i koppel ibland och gosar med dem, jag kanske inte gillar allt de gör, men sambon älskar dem och de tillhör endå familjen dvs att de skall behandlas väl och få stanna tills de dör. Däremot får han ta störst ansvar över dem och se efter dem.
    Härligt! Tänk om fler skulle ha samma inställning som du Men det kanske är lättare för en tjej än de flesta killar att tänka så.
  • nenwood

Alltså, så länge kissen inte far illa kan hon väl få stanna? Om han inte behöver ta hand om den utan du tar huvudansvaret så lider väl inte han av det? Låter som att han är lite avis på katten

Beteendet att hon plockar bort maten från tallriken och lägger på golvet och äter är inte bara din katt som gör, har haft 3 katter och de har alla gjort så.. vet inte varför de gör det men det är ju knappast för att djävlas med oss

Lycka till o stå på dig!

bf 28 september - tausert.wordpress.com
  • Michaeala

Katten min kille ogillar har först haft sönder hans bakhögtalare så han var tvungen att ersätta dem för 13 000:-, sen nyligen välte hon hans stora fronthögtalare så den blev glapp i ljudet. Att ersätta fronthögtalarna skulle kosta 55 000:-. TROTS det vill han inte jag ska ge bort mina katt fastän hon förstör så mkt.

Du kan ju hälsa till din kille att det finns katter som gör värre saker än äter sin mat utanför skålen ;)

Men nu verkar d ju iosf inte vara så stor fara hos er eft han är snäll mot din kissekatt =) Tror mkt ligger i killars jargong också med katter. Min pappa sa jämt att han hata deras katter men det gjorde han ju inte alls.

• Reglementet

Hur kan man bli ihop med en sådan människa?

• Fleece
    RiNan skrev 2010-07-27 01:49:11 följande:
    Usch. Min man gillar inte heller mina djur. Det är svårt. Dock har jag skämtsamt gjort klart för honom att skulle jag behöva välja mellan dem och honom skulle jag välja dem. Och eftersom han älskar mig för mycket för att dra pågrund av en katt och en hund acceptrade jag läget. Hade en valp förut och den gjorde jag mig av med pga hans negativitet. Sen skaffade jag en katt. Och sen en foderhund. Foderhunden fick i alla fall honom att börja gilla katten för den var ju "våran". Den hunden fungerade inte så nu har vi en annan. Min man säger sällan något negativt numera förutom att han väldigt överdramatiserat visar att det luktar kattbajs. Han har fattat vad djuren betyder för mig.

Kanske kan du få katten att bli mindre "äcklig"? Genom att vara där och torka upp när katten ätit innan han er det? Byt helt till torrfoder? Håll håren borta från katten med furminator? Finns många faktorer till varför man inte gillar katt. Försök att eliminera de uppenbara så kanske han börjar ge katten en chans när han ser allt jobb du lägger ner bara för att han ska vara nöjd?

Vad är en "furminator"? Låter som en slags dammsugare .. :) Tack för svaren, skönt att höra att min katt inte är den enda som retar partnern eller "gör bort" sig..

Det roliga är att min man är uppväxt med en katt som blev 20 år gammal och som hans familj var fästa vid.. men den katten drog ju iofs inte iväg maten.. och var visst inte lika "bortskämd" heller

Svar på tråden Han "hatar" min katt...