• mim01

rätt eller fel att sätta ett gravt handikappat barn till världen?

vad tycker ni? äer det rätt att medvetet sätta ett gravt handikappat barn till världen?

• Svar på tråden rätt eller fel att sätta ett gravt handikappat barn till världen?
  • Mariohn

Hur menar du att man annars skulle gå till väga? Vägra krysta?  Du VET ju inte när du blir gravid om barnet kommer att bli friskt och GRAVA missbildningar kan man inte konstatera förrän senare i graviditeten. 

• Clobberella

Jag tycker det är fel att döda någon bara för att den inte lever upp till mina förväntningar. De jag känner med olika former av handikapp är minst lika lyckliga människor som alla jag känner som är friska. Är jag inte beredd att lägga ner den energi som mitt barn kräver så ska jag inte ha några barn alls!

• Libbe7

Helt ärligt, skulle jag få veta att jag skulle föda fram ett kolli så skulle jag gjort abort. Kanske inte hur sent som helst. Men är det ett barn som man trots sitt handikapp kan ha kontakt med så visst  =)

• Clobberella
    Libbe7 skrev 2010-07-27 17:28:00 följande:
    Helt ärligt, skulle jag få veta att jag skulle föda fram ett kolli så skulle jag gjort abort. Kanske inte hur sent som helst. Men är det ett barn som man trots sitt handikapp kan ha kontakt med så visst  =)
    Ja "gravt" är ju ett ganska luddigt uttryck.. är man inte kontaktbar över huvud taget så blir väl livet inte så roligt, men man kan vara rätt rejält handikappad och med rätt hjälp få ett fantastiskt bra liv. Förutsatt att ens föräldrar tycker att man är värd den tid och de pengar som krävs.
  • Libbe7
    Clobberella skrev 2010-07-27 17:29:29 följande:
    Ja "gravt" är ju ett ganska luddigt uttryck.. är man inte kontaktbar över huvud taget så blir väl livet inte så roligt, men man kan vara rätt rejält handikappad och med rätt hjälp få ett fantastiskt bra liv. Förutsatt att ens föräldrar tycker att man är värd den tid och de pengar som krävs.
    Ja man såg ju den tjejen som fick dödshjälp. Hon var ju mycke nöjd med sitt liv även om det nu inte blev så långt. Men det är få förunnat att få välja
  • logg81
    Jennie med ie skrev 2010-07-27 17:11:05 följande:
    Rätt.
    Instämmer
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Clobberella
    Libbe7 skrev 2010-07-27 17:37:40 följande:
    Ja man såg ju den tjejen som fick dödshjälp. Hon var ju mycke nöjd med sitt liv även om det nu inte blev så långt. Men det är få förunnat att få välja
    Precis, man kan ju inte veta hur barnet kommer att må.
    Min inställning är att man inte får välja barn. Om jag väljer att bli gravid så är det mitt ansvar att ta hand om barnet som föds, oavsett hur det barnet ser ut, vad det har för förmågor, hur dess personlighet blir, vilket kön det har, hur krävande det är osv osv.
    Kan jag inte tänka mig att acceptera det barn jag råkar få så är jag inte redo att bli gravid.
  • Anonym

Skulle utan att tveka göra en abort om jag fick reda på att barnet var handikappat och inte kunde få ha ett värdigt liv...
    Har kompisar som har fått svårt handikappade barn som inte klarar sig själv och jag skulle inte vilja byta med dom, vet även att nån av dom hade önskat att hon visste om innan så att hon kunde göra abort...

• Anonym (...)

Visste jag om att barnet skulle bli handikappat så skulle jag göra en abort, skulle det däremot visa sig senare eller om det händer något under förlossningen så skulle jag välkommna barnet.
    Jag tycker det är fel att sätta missbildade barn till världen om man redan vet om det, inte bara fel mot barnet utan även fel mot övriga barn i familjen som alltid skulle få komma i andra hand.

Svar på tråden rätt eller fel att sätta ett gravt handikappat barn till världen?