hymafr skrev 2010-07-28 10:30:25 följande:
vittra: Jag håller med om det mesta du säger. Jag själv var hemma mesta delen av sommarlovet i den åldern - MEN TS frågade om vi skulle släppa iväg 16-åringen på Partyresa till KOS.
Min 16-åring får definitivt inte resa utomlands ännu, men vill hon resa över dagen till Stockholm, Göteborg, etc så får hon det (med en kompis).
Det finns många sätt att festa på - man behöver inte åka till KOS eller något annat partyställe för att göra det.
Vill man låta en 16-åring resa ensam utomlands så är kanske en språkresa lite bättre? Mycket party där också, men ändå lite övervakning av ledare och värdfamilj.
För mig behöver en resa till kos inte nödvändigtvis betyda att man super ihjäl sig, lika lite som en "partyresa" gör det. Jag har aldrig varit till Kos själv, men vet familjer som åkt dit som inte alls är där för att "parta" och festa... så förstår inte riktigt varför det ena skulle förutsätta det andra. Givetvis skulle mitt barn aldrig få åka om syftet var att vara redlös i en vecka, men bara för att några vänner bestämt sig för att åka till kos så betyder det ju inte att de ska vara redlösa, eller hur? Ryktet som någon slaga partyö behöver ju inte innefatta hela jordens befolkning...
Hur som helst, min poäng är att jag tycker att man ska se till det individuella barnet och den individuella situationen och inte anta att alla tonåringar är precis lika ansvarslösa... kanske allra helst innan man själv har en tonåring