• Matillin

Skulle du släppa iväg din 16-åring på en partyresa till Kos en vecka med sina kompisar?

Jag har inga tonåringar ännu.
    Men jag är rätt säker på att om mina döttrar i den åldern skulle komma på tanken att fråga mig om dom fick göra en sådan resa med sina vänner så skulle mitt svar bli.
    - ÖVER MIN DÖDA KROPP!!

Vad anser ni?
    Spelar det roll om det är sonen eller dottern som frågar?
    Fick ni själva resa i den åldern?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du släppa iväg din 16-åring på en partyresa till Kos en vecka med sina kompisar?
  • slangbella

Nej det känns inte troligt att jag skulle göra det.
    Å andra sidan var jag 17 när jag själv fick åka och tåg- och båtluffa med 5 andra tjejer i en månad... knepigt! Mina föräldrar litade tydligen på mig även fast jag inte var särskilt mogen i den åldern.

(¯`°?.¸ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ¸.?°´¯)
  • vittra
    hymafr skrev 2010-07-28 10:30:25 följande:

vittra: Jag håller med om det mesta du säger. Jag själv var hemma mesta delen av sommarlovet i den åldern - MEN TS frågade om vi skulle släppa iväg 16-åringen på Partyresa till KOS.

Min 16-åring får definitivt inte resa utomlands ännu, men vill hon resa över dagen till Stockholm, Göteborg, etc så får hon det (med en kompis).

Det finns många sätt att festa på - man behöver inte åka till KOS eller något annat partyställe för att göra det.

Vill man låta en 16-åring resa ensam utomlands så är kanske en språkresa lite bättre? Mycket party där också, men ändå lite övervakning av ledare och värdfamilj.

För mig behöver en resa till kos inte nödvändigtvis betyda att man super ihjäl sig, lika lite som en "partyresa" gör det. Jag har aldrig varit till Kos själv, men vet familjer som åkt dit som inte alls är där för att "parta" och festa... så förstår inte riktigt varför det ena skulle förutsätta det andra. Givetvis skulle mitt barn aldrig få åka om syftet var att vara redlös i en vecka, men bara för att några vänner bestämt sig för att åka till kos så betyder det ju inte att de ska vara redlösa, eller hur? Ryktet som någon slaga partyö behöver ju inte innefatta hela jordens befolkning...

Hur som helst, min poäng är att jag tycker att man ska se till det individuella barnet och den individuella situationen och inte anta att alla tonåringar är precis lika ansvarslösa... kanske allra helst innan man själv har en tonåring
  • Miss Cee

Aldrig i livet.

Min pappa släppte iväg mig så när jag var 17, det var int eintelligent kan jag ju säga såhär i efterhand.
    Inget hemskt hände, men det hade kunnat hända hur mycket skit som helst. Att det inte gjorde det var knappast min och kompisens förtjänst om man säger så.

Det finns en anledning till att man ofta inte får köpa sin biljett själv innan man är 18 och att många resebolag inte släpper in barn undre 18 på sina fester och aktiviteter. Finns ingen anledning att åka innan man är myndig.

• ClådBärry

Lite förvånad över resultatet faktiskt, en 16-åring är ju verkligen inte så pytteliten som många vill få det till. Jag skulle snarare kalla en 16-åring för en ung vuxen jag.

• YokohamaNr2

Jag känner mig lite tvingad att rösta Ja för mina föräldrar släppte iväg mig just när jag var 16. Jag och 5 tjejkompisar åkte till Rhodos i TVÅ veckor och festade gärnet och hade askul!!!

• Siri29

En fråga till ni som röstar ja. Hur resonerar ni kring ert föräldraansvar. En 16-åring får inte dricka alkhol. Med ert "ja" sanktionerar ni hejdlöst supande. Om er tonåring blir för full i Sverige kan ni åtminstone åka och hämta henne/honom.

• Bedan
    YokohamaNr2 skrev 2010-07-28 11:02:22 följande:
    Jag känner mig lite tvingad att rösta Ja för mina föräldrar släppte iväg mig just när jag var 16. Jag och 5 tjejkompisar åkte till Rhodos i TVÅ veckor och festade gärnet och hade askul!!!
    Tvingad att rösta ja? Du måste ju inte göra samma val som dina föräldrar gjorde för dig.
  • Kinya

Nej, jag var på Kos när jag var 18 år och vet hur det går till där och tycker att man iaf ska vara myndig när man åker på en sån resa.

Vill min skötsamma 16-åring åka på en resa till ett ställe som inte är ett ökänt partyställe med lika skötsam kompis så hade jag funderat på det och försökt få till ett möte med kompisens föräldrar. Men helst hade jag åkt med så kunde 16åringen och kompisen bo i eget rum på samma hotell och sköta sig själva men att jag är där om det skulle behövas.

• Plutteli
    ClådBärry skrev 2010-07-28 11:00:05 följande:
    Lite förvånad över resultatet faktiskt, en 16-åring är ju verkligen inte så pytteliten som många vill få det till. Jag skulle snarare kalla en 16-åring för en ung vuxen jag.
    För mig handlar det inte om huruvida jag litar på mitt barn, det handlar helt enkelt om att jag inte skulle lita på andra. Under mer ordnade former med någon vuxen som finns på plats (språkresor, orkesterresor, resor med idrottslag och dyl.) skulle jag gå med på. Det händer mycket på sådana resor också, tro mig jag vet, MEN skulle nått mer allvarligt hända finns det vuxna där med ansvar som kan hjälpa till!
    När jag var 15 var jag med min kusin min mamma och min gudmor i London, ena dagen fick jag och kusinen (då knappt 14) åka helt själv i London på upptäcktsfärd, men vi hade telefoner så vi kunde höra av oss och på kvällen slöt vi upp igen med min mamma och gudmor. Sådana saker känns mer ok just för att de vuxna finns i periferin. Men helt ensamma 16 åringar många många mil hemmifrån... Nej, det känns helt enkelt inte tryggt OM något skulle inträffa.
  • HannaS86

Jättesvår fråga. Jag som är väldigt liberal vad det gäller sex (för en sån resa handlar ju om sex) tycker att det är dumt att släppa iväg en 16-åring på en sån resa. Det är ju mycket sex och fylla och jag hade nog bara låtit en 16-åring åka om jag vet att den är väldigt ansvarsfull.. Fast knappt då heller. Njä, jag hade nog nekat och låtit barnet åka när det blir myndigt om det fortfarande vill det.

Svar på tråden Skulle du släppa iväg din 16-åring på en partyresa till Kos en vecka med sina kompisar?