Inlägg från: örtagård |Visa alla inlägg
  • örtagård

2-åring som vägrar äta vid matbordet.

Hon lär sig med tiden. Hon är bara två. Det är väl skönt hon äter när hon matas och rör på sig. Ni sitter ju vid matbordet.. Hon kommer vilja vara med er så småningom. Men när man är två är leken nog roligare om man inte är väldigt matglad utan bara så där normalt matglad .

En barnläkare skrev bra om barn som inte sitter vid bordet i allt om barn. Det var tänkvärd läsning. Det handlade om en treåring som  var som er tvååring ungefär. Slappna av var hans råd - och att föräldrarna skulle vara glada hon åt. Sen menade han att om något år skulle hon överraska dem med att sitta med och äta själv.

• örtagård
    Alexi skrev 2010-07-28 14:03:06 följande:
    Vår dotter på 1,5 har ofta hellre velat stå vid soffbordet och plocka i sig mat osv men just nu går det rätt bra att sitta vid matbordet. Det enda jag vill vara hård på men inte alltid lyckas) är att man inte går, springer med mat i munnen, av risken för att sätta i halsen. Det är ju en säkerhetsgrej. Men att stå stilla och äta är väl ok, periodvis. 
    Efter en incident håller jag hårdare på att vara still under tuggandet. Har en väldigt vild treåringen och en seriös matvägare på fem år. Vi genomför EN måltid tillsammans vid bordet per dag - lunchen. När de är mest utvilade. Morgonen är det frukost framför bolibompa med en eller två föräldrar med i soffan. Mellis äter de oftas ensamma medan jag pysslar och de leker picknick eller lyssnar på cd-saga. Kvällsmaten äts oftas framför bolibompa. Maken och jag tar något lätt för att hålla sockret i schack och sen äter vi en väl avväg måltid när barnen somnat. Jag måste ha en måltid för mig själv annars går det inte väl för kropp och själ. Det är min tid.-).
Svar på tråden 2-åring som vägrar äta vid matbordet.