• sweetfia

britax Multi-tech

Någon som har en sån ?
    Va tycker ni om den ?
    Vi har funderat på att byta till en sån så sonen kan sitta bakåtvänd längre..

• Svar på tråden britax Multi-tech
  • Joico

Har ni en annan bilstol nu? Vilken då?

Britax Multi-tech är en väldigt bra stol, men om ma byter för att förlänga bakåtvänt-åkandet så skulle jag rekommendera en Britax Two way istället!

• sweetfia

Britax two way rekomenderar dom verkligen inte på babyproffsen, den är tydligen inte alls säker och har sett likandan ut i flera år, så den blir det inte..
    Vi har en hiway tror jag nu, men han är så lång så vi måste byta snart.

• norgesessan

Vad var det som inte var säkert med two way?

Min stora kille har testat hiway (inte i bilen) multitech och two way.
    Köpte multitechen till lilla killen för ett år sen, redan då var det urväxt för ettan, medan han fortfaeande har gott om plats i two wayen.

hiwayen testade han i april.
    har massor med bilder i mitt galleri.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • FrkJenny
    sweetfia skrev 2010-07-29 23:08:47 följande:
    Britax two way rekomenderar dom verkligen inte på babyproffsen, den är tydligen inte alls säker och har sett likandan ut i flera år, så den blir det inte..
    Den är säker nog. Inte framåtvänd förstås men det är ju bakåtvänd ni ska ha den.
    Och jo, Multitechen är ännu lite säkrare men när den är urvuxen har du att välja på Twoway eller att vända barnet framåt. Och skillnaden i säkerhet mellan multitech och bältesstol är väldigt mycket större än skillnaden 
    mellan twoway och multitech... 
  • Joico
    Det var det dummaste skitsnacket jag hört! För det första så ser den inte alls likadan ut, visst har inga stora förändringar gjorts men.. Det är absolut inget fel alls på den stolen! Bakåtvänd är den en kanonstol som går att använda längst av alla stolar på marknaden. Däremot ska den, liksom alla vändbara stolar, inte gärna användas framåt. Om ni ska byta stol för att förlänga bakåtvänt-åkandet så är Two way eller Multi tech enda alternativen eftersom resterande stolar nästan har lika långa ryggar allihop, dock skiljer det ju lite i stolarnas utformning vilket gör att de säkert kan användas olika länge. Men Two way och Multi tech är de stolar som kan användas längst, och TWn kan användas ännu lite längre än MTn
  • norgesessan

Fast i vårt fall kommer hiway däremellan....Benplatsen kan jag dock inte svara på eftersom den inte testades i bilen, bara hemma, för att mäta ryggen.

• norgesessan

TS, om du tittar i mitt galleri, sen under bilstolar, så finns bilder på min store (alla tre) i Hiway på första sidan, och på andra sidan finns ett på storkillen framåt i multitechen. Testade innan den skulle monteras bakåtvänd efter en överdragtvätt, så internbälterna var inte på plats i stolen. Jag var tvungen att dra upp nackstödet över maxnivån bakåtvänd, så han kunde inte rymmas i den bakåtvänd.
    Det fotot är äldre än hiwayfotot...

oktober fick jag fram på kameran, så ett halvår äldre...

• cicci85
    Hos oss säger de tvärtom, eftersom det fortfarande visar sig så säker i tester så är den kvar och kräver inga förändringar.
  • sweetfia

Multi-tech kan man ju använda till 8 år och two way till sex  ??

Hur mycket skiljer det sig i längden då om ni säger att tw kan användas längre ?

• norgesessan

Multitech bör inte användas framåtvänd då den är DUBBEL så tung som en bältesstol..

När internbälterna används går det bara att ta upp nackstödet till en viss nivå.
    När man tar bort internbälterna tar man upp nackstödet som på en vanlig bältesstol.

• norgesessan

På two wayen kan barnet sitta tills öronen når kanten, det går inte på multitechen pga nackstödet.

• Joico
    sweetfia skrev 2010-07-30 11:30:40 följande:

Hur mycket skiljer det sig i längden då om ni säger att tw kan användas längre ?
    Ja, men dom syftar inte på bakåtvänt. Multi techen kan användas till 8år men då används den ju framåtvänt. Anledningen till att den räcker till 8 och Two wayen bara till 6 är för att MTn har höjbart ryggstöd. Så dom syftar inte på bakåtvänt åkande.

Multi techen har faktistk längre rygg än Two wayen, men p.g.a Multi techens nackstöd så kan inte hela rygglängden utnyttjas. Barnets axlar tar nämligen i och sätter stopp. Bilstolen är ju inte urvuxen förrän 1/3 av huvudet är ovanför kanten (eller viktgränsen uppnådd) men axlarna tar i före huvudet kan komma så långt upp. Alltså funkar TWn längre Hur länge går inte att säga eftersom det är så olika, två barn som är lika långa kan sitta helt olika i samma stol beroende på hur längden är fördelad mellan under och överkropp.
  • cicci85
    sweetfia skrev 2010-07-30 11:30:40 följande:

dessutom är båda stolarna bara godkända till 25 kg vilken min son väger som 5-åring... Inte helt ovanligt!
  • sweetfia
    cicci85 skrev 2010-07-30 11:41:33 följande:
    dessutom är båda stolarna bara godkända till 25 kg vilken min son väger som 5-åring... Inte helt ovanligt
    Okej, hade inte tänkt på att nackstödet kunde ta i, min son har nu en hi way och kanske ska låta honom sitta i
    den tills öronen är till kanten, under vintern så blir de ju automatiskt lite längre pga alla kläder..
    har nyss flyttat bak honom, och då är det ju ingen fara att han sitter nära rutan när han växer över..

Jag tror dock inte att min son kommer väga 25 kilo om ett år, han väger 16 kg nu.. fast ja man vet ju aldrig..
  • tinis77
    sweetfia skrev 2010-07-30 22:58:20 följande:
    Okej, hade inte tänkt på att nackstödet kunde ta i, min son har nu en hi way och kanske ska låta honom sitta i
    den tills öronen är till kanten, under vintern så blir de ju automatiskt lite längre pga alla kläder..
    har nyss flyttat bak honom, och då är det ju ingen fara att han sitter nära rutan när han växer över..

Jag tror dock inte att min son kommer väga 25 kilo om ett år, han väger 16 kg nu.. fast ja man vet ju aldrig..
    Det är ganska stor skillnad på hi-way och two-way. Min femåring har en t-w, huvudet har precis kommit över kanten i den. Han testade sin lillasysters h-w, där har han bara en liten bit kvar innan han är för lång. Har bilder i galleriet om du vill se skillnaden.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden britax Multi-tech