• Joico

britax Multi-tech

Har ni en annan bilstol nu? Vilken då?

Britax Multi-tech är en väldigt bra stol, men om ma byter för att förlänga bakåtvänt-åkandet så skulle jag rekommendera en Britax Two way istället!

• Joico
    sweetfia skrev 2010-07-29 23:08:47 följande:
    Britax two way rekomenderar dom verkligen inte på babyproffsen, den är tydligen inte alls säker och har sett likandan ut i flera år, så den blir det inte..
    Vi har en hiway tror jag nu, men han är så lång så vi måste byta snart.
    Det var det dummaste skitsnacket jag hört! För det första så ser den inte alls likadan ut, visst har inga stora förändringar gjorts men.. Det är absolut inget fel alls på den stolen! Bakåtvänd är den en kanonstol som går att använda längst av alla stolar på marknaden. Däremot ska den, liksom alla vändbara stolar, inte gärna användas framåt. Om ni ska byta stol för att förlänga bakåtvänt-åkandet så är Two way eller Multi tech enda alternativen eftersom resterande stolar nästan har lika långa ryggar allihop, dock skiljer det ju lite i stolarnas utformning vilket gör att de säkert kan användas olika länge. Men Two way och Multi tech är de stolar som kan användas längst, och TWn kan användas ännu lite längre än MTn
  • Joico
    sweetfia skrev 2010-07-30 11:30:40 följande:
    Multi-tech kan man ju använda till 8 år och two way till sex  ??

Hur mycket skiljer det sig i längden då om ni säger att tw kan användas längre ?
    Ja, men dom syftar inte på bakåtvänt. Multi techen kan användas till 8år men då används den ju framåtvänt. Anledningen till att den räcker till 8 och Two wayen bara till 6 är för att MTn har höjbart ryggstöd. Så dom syftar inte på bakåtvänt åkande.

Multi techen har faktistk längre rygg än Two wayen, men p.g.a Multi techens nackstöd så kan inte hela rygglängden utnyttjas. Barnets axlar tar nämligen i och sätter stopp. Bilstolen är ju inte urvuxen förrän 1/3 av huvudet är ovanför kanten (eller viktgränsen uppnådd) men axlarna tar i före huvudet kan komma så långt upp. Alltså funkar TWn längre Hur länge går inte att säga eftersom det är så olika, två barn som är lika långa kan sitta helt olika i samma stol beroende på hur längden är fördelad mellan under och överkropp.
Svar på tråden britax Multi-tech