• Äldre 29 Jul 23:21
    52676 visningar
    21 svar
    21
    52676

    Hur tidigt kan man upptäcka utomkvedshavandeskap?

    Hej!

    Jag undrar hur tidigt man kan upptäcka om man har ett utomkvedshavandeskap? Om man har haft äggledarinflammation så är ju risken betydligt större, vad jag förstått...

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man upptäcka utomkvedshavandeskap?
  • Jaynee
    Äldre 29 Jul 23:25
    #1

    Efter v 6 tror jag, helst vill dom nog att man ska vänta till v 7-8 för att de ska kunna se om det verkligen är ett x (när jag hade mitt utomkveds trodde dom först bara att äggledaren var svullen efter ÄL). 

  • Fialis­a10
    Äldre 30 Jul 11:48
    #2

    Jag hade BIM i tisdags men gravtesten visar negativt. Ringde till gyn igår och de sa att jag först måste vänta en vecka innan jag tar ett nytt test. Och så måste man vänta en vecka till efter det innan de gör ett ultraljud. Dvs UL från v 6+0. Men på ett ultraljud kan de ju bara konstatera om det finns ett foster i livmodern eller inte. Finns det inte så vet man fortfarande inte om/var Xet sitter. Så har man inga/milda symptom (smärta och blödning) så vill de vänta till det blir akut eller om det går över av sig själv.

  • Jaynee
    Äldre 30 Jul 15:35
    #3
    Fialisa10 skrev 2010-07-30 11:48:07 följande:
    Jag hade BIM i tisdags men gravtesten visar negativt. Ringde till gyn igår och de sa att jag först måste vänta en vecka innan jag tar ett nytt test. Och så måste man vänta en vecka till efter det innan de gör ett ultraljud. Dvs UL från v 6+0. Men på ett ultraljud kan de ju bara konstatera om det finns ett foster i livmodern eller inte. Finns det inte så vet man fortfarande inte om/var Xet sitter. Så har man inga/milda symptom (smärta och blödning) så vill de vänta till det blir akut eller om det går över av sig själv.
    Fast när det är så tidigt så får du antagligen ett VUL (vaginalt ultraljud) då dom har som en ultraljudspinne som dom sticker upp i slidan. Eftersom de flesta x sitter i äggledarna så kan de se om det finns svullnader där, vad de gör med kvinnor som får x i buken vet jag inte då jag aldrig hört om någon som haft det, men det är också väldigt ovanligt.
  • Äldre 30 Jul 16:08
    #4

    Okej, men kan man se det på något annat sätt? Vill ju inte gärna få operation och behöva massa komplikationer om det går att upptäcka.

    Jag är inte gravid nu, men oroar mig massor, då jag vid min förra graviditet (för några år sen, innan äggledarinflammationen) behövde äta pergo också. Så nu blir jag ju extra orolig...


    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • katten­nizze
    Äldre 31 Jul 15:17
    #5

    Nej, ett X syns inte på VUL, det enda sättet att med 100% säkerhet fastställa det är med lapraskopi, dvs titthålsoperation. Om jag varit TS skulle jag diskutera med den läkaren som skriver ut pergo huruvida det är lämpligt. Jag fick inte pergo efter ett X (men då hade jag ju iofs haft ett) eftersom risken för det är större med pergo. Jag fick göra IVF i stället, man kan iofs få X av IVF också, risken är 2-3 % alltså lika stor som vid naturlig befruktning men då mindre än med pergo om jag förstått det hela rätt.
    Jag tror att det i allra flesta fall 96%, som X:et finns i äggledarna, men det kan ju tyvärr också sättas sig i bukhålan och i hörnen av äggledarna som löper in till livmodern. Jag t ex har inga äggledare kvar, båda är bortopererade, men jag fortfarande få X i hörnen då i livmodern eftersom de är kvar. Extremt ovanligt är det dock.

  • katten­nizze
    Äldre 31 Jul 15:19
    #6

    oj, glömde svara på din fråga: om man får blödningar och ont tidigt i graviditeten, kanske runt v 5-6 så kan man misstänka X. Det bästa är att du gör ett VUL så tidigt så kan det fastställas om graviditeten sitter i livmodern eller någonannanstans.

  • Jaynee
    Äldre 31 Jul 17:38
    #7
    kattennizze skrev 2010-07-31 15:17:51 följande:
    Nej, ett X syns inte på VUL, det enda sättet att med 100% säkerhet fastställa det är med lapraskopi, dvs titthålsoperation. Om jag varit TS skulle jag diskutera med den läkaren som skriver ut pergo huruvida det är lämpligt. Jag fick inte pergo efter ett X (men då hade jag ju iofs haft ett) eftersom risken för det är större med pergo. Jag fick göra IVF i stället, man kan iofs få X av IVF också, risken är 2-3 % alltså lika stor som vid naturlig befruktning men då mindre än med pergo om jag förstått det hela rätt.
    Jag tror att det i allra flesta fall 96%, som X:et finns i äggledarna, men det kan ju tyvärr också sättas sig i bukhålan och i hörnen av äggledarna som löper in till livmodern. Jag t ex har inga äggledare kvar, båda är bortopererade, men jag fortfarande få X i hörnen då i livmodern eftersom de är kvar. Extremt ovanligt är det dock.
    Jo syns gör dom, man kan inte fastställa till 100% att det är ett X, men man kan ana (kanske inte alltid, men när jag hade utomkveds upptäcktes det på VUL). Om ett X misstänks så håller de ju koll på hcg-värdet i blodet, så man kan vara ganska säker på att det är ett X innan man tar till med OP. 
  • Äldre 1 Aug 12:30
    #8
    kattennizze skrev 2010-07-31 15:17:51 följande:
    Nej, ett X syns inte på VUL, det enda sättet att med 100% säkerhet fastställa det är med lapraskopi, dvs titthålsoperation. Om jag varit TS skulle jag diskutera med den läkaren som skriver ut pergo huruvida det är lämpligt. Jag fick inte pergo efter ett X (men då hade jag ju iofs haft ett) eftersom risken för det är större med pergo. Jag fick göra IVF i stället, man kan iofs få X av IVF också, risken är 2-3 % alltså lika stor som vid naturlig befruktning men då mindre än med pergo om jag förstått det hela rätt.
    Jag tror att det i allra flesta fall 96%, som X:et finns i äggledarna, men det kan ju tyvärr också sättas sig i bukhålan och i hörnen av äggledarna som löper in till livmodern. Jag t ex har inga äggledare kvar, båda är bortopererade, men jag fortfarande få X i hörnen då i livmodern eftersom de är kvar. Extremt ovanligt är det dock.
    Mitt X syntes när dom gjorde VUL men en speciell ultraljudsmaskin, då såg läkaren att det satt på vänster sida där jag hade ont. Sen tog dom 2 hcg prover med 2 dagars mellanrum och även ett samma dan som operationen gjordes bara för att se så det inte hade ändrat sig. Så både jag och Jaynee såg man det på VUL.
  • misund­erstoo­d
    Äldre 2 Aug 01:57
    #9

    Ett x kan synas på vul, men mina gjorde det dock inte. Första x-et började smärta redan i vecka 4, på sjukhuset sa de att jag skulle få missfall efter att ha tagit mitt hcg i 24 timmar som gick sakta neråt. två veckor efter hade jag fortfarande inte börjat blöda, när jag åkte in till gynakuten efter att det börjat smärta igen kunde de inte se något x men däremot såg de mycket vätska i buken och hcg hade höjts igen så d blev operation och på vänstra sidan låg x-et. Andra gången hände i princip samma sak jag fick tjata på läkarna i veckor innan d tillslut bestämde sig för att operera och återigen låg x-et i den vänstra äggledaren, som d denna gången fick ta bort. Efter att ha varit med om detta har jag förstått hur svårt det är för läkarna att upptäcka ett x, speciellt eftersom det kan vara väldigt lurigt med hcg och att man inte alltid kan se x-et med vul. Mitt råd till alla kvinnor som är gravida är att lita på sina instinkter, har man ont och känner att något fel så ska man absolut inte ge sig med utan kräva att de gör en ordentlig utredning.

  • misund­erstoo­d
    Äldre 2 Aug 01:59
    #10

    Första gången opererades jag i vecka 6 andra gången i vecka 9

Svar på tråden Hur tidigt kan man upptäcka utomkvedshavandeskap?