• Ella Mia

Ni som velat bli snittade - fick ni det?

Ni som är eller har varit rädda för att föda och velat få ett planerat snitt, hur har det gått?
    Fick ni er vilja egenom eller inte? Ni som fick det, kan ni dela med er av tips om hur man kan få gehör för sin vilja?

Själv är jag rädd och funderar på om jag ska orka försöka få ett planerat snitt eller om jag ska försöka intala mig att jag klarar en vanlig förlossning.
    Jag är rädd att om jag försöker få ett planerat snitt, men trots Aurora-samtal, psykologbesök m.m. blir nekad, så kommer det kanske tillslut bara kännas ännu jobbigare alltiopa...

Är tidigare snittad en gång (pga säte) och det var en jättefin upplevelse.

• Svar på tråden Ni som velat bli snittade - fick ni det?
  • La Lola

Ja, jag fick mitt planerade snitt.
    Utan problem.

Men valde iaf att föda vaginalt i slutändan.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ella Mia
    La Lola skrev 2010-07-30 01:00:23 följande:
    Ja, jag fick mitt planerade snitt.
    Utan problem.

Men valde iaf att föda vaginalt i slutändan.
    Hur bar du dig å för att få ditt snitt beviljat? vad sa du rent konkret?
  • La Lola
    Ella Mia skrev 2010-07-30 01:08:15 följande:
    Hur bar du dig å för att få ditt snitt beviljat? vad sa du rent konkret?
    Jag är snittad sen förut (akut).
    O jag sa bara att jag ville bli snittad även med nr 2 eftersom jag trott i alla år att det var ett för trångt bäcken som gjorde att det blev som det blev med nr 1.

Läkaren sa "här får alla som vill göra snitt men vi har de lägsta siffrorna i landet över planerade snitt".

Läkaren tyckte oxå att jag skulle göra en bäckenmätning för säkerthets skull o det gjorde jag o fick jättebra siffror.
    Så det taggade mig till att våga föda vaginalt.
    O jag är jätteglad idag över det beslutet.
  • Skogsflickan

Jag är snittad efter eget val. Min gyn.spec på mvc sa att INGEN kan tvinga ngn att föda vaginalt. Chefsöverläkaren på kvinnokliniken sa detsamma. Var inne hos henne 5 minuter (hon hade redan förbeviljat snittet men var nyfiken).. Hon sa att dom kan aldrig tvinga ngn att föda vaginalt då det är emot lagen och dom kan bli anmälda för övergrepp. Hon ville bara vara säker på att jag var införstådd med att det var en bukoperation och att det KAN inträffa komplikationer (men det kan det med vaginal med). Hon ville även höra att jag var 200% säker på min sak. Som hon även sa så har dom inte "operation övertalning".

Många blandar ihop övertalning med tvång. Men nej står man på sig och är påläst om snitt så kan dom INTE tvinga en till vaginalförlossning. Sen att man hör folk på fl som säger sig blivit nekade eller tvingade tror jag mer beror på att de velar eller inte är helt säkra på sin sak och ser osäkra ut när dom talar med läkaren.

• tiii

Jag fick ett snitt inplanerat nu på tisdag pga säte.
    Då var jag i 37+0 och någon gång där och mellan  37+4 vände sig bebisen.
    Sätesbjudning har påvisats på alla kontroller innan och så har jag en hjärtformad
    livmoder så att detta skulle hända sås ent med första barnet fick jag höra var
    minimal chans.

Nu har jag panik då jag ställt in mig på snittet och vet inte om jag kommer
    att beviljas det.
    Min Bm har pratat med dom så jag får gå dit på måndag och prata med läkaren.
    Någon som har ngt bra tips om vad jag mer kan säga?
    Känns skitjobbigt att få ställa om sig så här.

• tiii

Ts: jag tycker att du ska ta upp snitt med din Bm om du känner dig osäker.
    Du har ju trots allt ett säte med dig i bagaget.
    Skulle du ändra dig på vägen så kan du ju avböja.
    Jag ångrar så att jag stuckit huvudet i sanden och ignorerat min oro .
    Bara du kan ju avgöra vad som är bäst för dig. Stå på dig vad du än väljer!

• Emilia89

Jag fick inte bli snittad, dom tyckte att jag kommer klara det bra och att när ja ändå föder tidigare än beräknat så skulle de gå lättare.....

• La Lola
    Emilia89 skrev 2010-07-31 18:30:26 följande:
    Jag fick inte bli snittad, dom tyckte att jag kommer klara det bra och att när ja ändå föder tidigare än beräknat så skulle de gå lättare.....
    Varför ville du bli snittad?
    *nyfiken*
  • DorisD

Ja, fick det utan problem. Sen blev det inte snitt i alal fall av andra orsaker men jag hade datum för planerat snitt.

• tiii

Fick mitt snitt beviljat i sista stund idag. bebis var inte längre i säte,
    men fortfarande ruckbar så jag krävde helt enkelt att få min panik tagen på allvar.
    Så att bebisen inte vänder sig fel igen innan förlossningen drar igång.
    Lätt var det inte! Men jag förstår att dom måste informera om alla risker.

Svar på tråden Ni som velat bli snittade - fick ni det?