Inlägg från: Mandarina |Visa alla inlägg
  • Mandarina

Generaliserat ångestsyndrom (GAD). Är det viktigt att få diagnos? (långt)

Jisses - kunde vart jag som skrivet det för några årsedan . Känner igen i princip allt du skriver.

Inboxa mig om du vill.

• Mandarina
    Birgitta L skrev 2010-08-02 20:30:40 följande:
    Svar till VitaFrun:

Ja tyvärr är det viktigt med diagnos för försäkringskassan så som försäkringssystemet ser ut idag, så se till att du får det av läkaren. Det är också därför läkarna skriver ut mediciner, tyvärr ofta i onödan för att försäkringskassan ska bli nöjda, dvs. få något "bevis" på att man han en pågående behandling. Men medicinerna hjälper sällan utan är mer som ett plåster som håller smärtan borta en stund. Jag tycker du ska be din läkare om en sjukskrivning på några månader och sen återta din psykologkontakt och fortsätta med det under en lite längre tid, minst en gång per vecka, och medicinerna kan du utesluta för det som hjälper på sikt är bearbetning genom samtal. Lycka till!
    Birgitta, har en fråga till dig. Vet inte om du har märkt det men här på forumet är det många som säger/"påstår" att dom har fel i sin balans i hjärnan. Att felet skulle vara deras hjärna och därför äta medicin för att bli friska. Folk verkar helt inne i detta. Och när man säger att det snarare är så att tabletterna bara dämpar symtomen, botar ingenting utan att man bör gå i samtal/terapi så blir folk helt upprörda. För dom påstår så starkt att dom har fel på hjärnan och att dom måste äta medicin. Det är som att dom inte förstår att deras mående är en spegling av vad dom upplevt och gått igenom.

Kan du ge din synpunkt på detta.
  • Mandarina
    Birgitta L skrev 2010-08-02 20:40:14 följande:
    Svar till Gulletroll:

Jag kan bara helt instämma i det du skriver. Jag tror det beror på två saker, dels är det svårt för människor som mår psykiskt dåligt att ha någon självinsikt i det eftersom det i huvudsak är en omedveten process, och dels vad värre är så utnyttjar läkemedelsindustrin det och får folk att tro att det är något i hjärnan och att medicin är någon mirakelkur.
    Tack för din input.

Precis så tänker jag oxå som du skriver. Dels läkemedelns marknadsföring samt just att det är en omedveten process gör ju det att det blir så svårt att förstå, precis som du skriver!!

Svar på tråden Generaliserat ångestsyndrom (GAD). Är det viktigt att få diagnos? (långt)