• Shira

Låna till bil "på huset"???

Undrar om det är någon som nyligen lånat till bil och som fått lägga billånet som bottenlån på huset? I vilken bank isf?  Vi har relativt låg belåningsgrad på vårt hus och ammorterar i ganska hög takt, men vår bank säger att man absolut inte får lågga billånet i huslånet utan måste ta ett billån med dubbelt så hög ränta. Blir lite putt och funderar om någon annan bank har bättre villkor? 

• Svar på tråden Låna till bil "på huset"???
  • wuut

Njaa, bostadslånet är avdragsgillt vilket inte konsumtionslån är. Så det är inte ens lagligt att göra så.

• helene306

Vi har gjort så. Men vi sa inte att det var till en bil utan lånade upp en summa på huset och resten tog vi från sparade pengar och inbytesbil. Vi har lånen hos SEB.

Det kan inte vara billigare att låna via bilfirman? Om inte vi hade fått låna upp på huset hade det blivit billigare att lösa ett billån via bilfirman än att ta ett vanligt billån via bank.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Kjell2
    wuut skrev 2010-07-30 09:06:32 följande:
    Njaa, bostadslånet är avdragsgillt vilket inte konsumtionslån är. Så det är inte ens lagligt att göra så.
    Vad bygger du det på?

Lån är inte avdragsgilla. låneräntor är. Detta oavsett hur de uppstår.
  • Kjell2
    Shira skrev 2010-07-30 09:03:05 följande:
    Undrar om det är någon som nyligen lånat till bil och som fått lägga billånet som bottenlån på huset? I vilken bank isf?  Vi har relativt låg belåningsgrad på vårt hus och ammorterar i ganska hög takt, men vår bank säger att man absolut inte får lågga billånet i huslånet utan måste ta ett billån med dubbelt så hög ränta. Blir lite putt och funderar om någon annan bank har bättre villkor? 
    Ring runt till storbankerna och några nichbanker och kolla vilka vilkor ni kan få. Brukar aldrig vara några större probelm att flytta ett bostadslån om ni har ok kreditvärdighet. Vill inte en bank ha er som kund välj en annan.
  • Färna

Jag skulle inte göra det..

Jag skulle ta det via firman eller ett helt vanligt lån med bättre ränta!:) dessutom kan man i dagens läge få räntefri avbetalning hos vissa bilfirmor, så de skulle jag köra på!:)

• wuut
    Kjell2 skrev 2010-07-30 09:12:16 följande:
    Vad bygger du det på?

Lån är inte avdragsgilla. låneräntor är. Detta oavsett hur de uppstår.
    Ooops, my bad. Rätt olika i olika länder. Men märkligt att ni får dra av på konsumtionslånsRÄNTORNA. Det kan ju inte vara bra för statsekonomin...
  • Shira
    Kjell2 skrev 2010-07-30 09:13:49 följande:
    Ring runt till storbankerna och några nichbanker och kolla vilka vilkor ni kan få. Brukar aldrig vara några större probelm att flytta ett bostadslån om ni har ok kreditvärdighet. Vill inte en bank ha er som kund välj en annan.
    Jo jag funderar på det. Vi har inga bundna lån så det bör ju inte vara ngra problem.
    Färna skrev 2010-07-30 09:14:07 följande:
    Jag skulle inte göra det..

Jag skulle ta det via firman eller ett helt vanligt lån med bättre ränta!:) dessutom kan man i dagens läge få räntefri avbetalning hos vissa bilfirmor, så de skulle jag köra på!:)
    Men svårt att hitta ett lån med bättre ränta än bolån på ca 2%. Den bil vi vill ha är inte så lätt att hitta så vi kan inte välja och vraka bland bilfirmor tyvärr...
  • Gladskit

Jag skulle begära att få låna mer på huset. Har ni inte så hög belåningsgrad så ser jag inte problemet från bankens sida? Ni amorterar ju och visar på så sätt att ni har koll på er ekonomi, sen exakt VAD ni ska ha pengarna till borde de inte bry sig om. De har fortfarande sin säkerhet i huset oavsett.

• Barbabok

Länsförsäkringar har vi och vi får baka in i bottenlån förutsatt att utrymme finns förstås.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Shira
    Gladskit skrev 2010-07-30 10:20:08 följande:
    Jag skulle begära att få låna mer på huset. Har ni inte så hög belåningsgrad så ser jag inte problemet från bankens sida? Ni amorterar ju och visar på så sätt att ni har koll på er ekonomi, sen exakt VAD ni ska ha pengarna till borde de inte bry sig om. De har fortfarande sin säkerhet i huset oavsett.
    Ändamålet får inte vara bilköp säger de...och då hade vi ju redan talat om att vi tänkte köpa bil. Fattar inte heller vad problemet är!
Svar på tråden Låna till bil "på huset"???