• frokenforsberg

HJÄLP 11-åring tar "död" på sin far och vår relation

Nu skriver jag här i ren desperation. Jag behöver råd, stöd och uppmuntran.
    Mannen jag träffar sedan 1,5 år sedan har en dotter på 11 år ( och en son på 6) Dottern styr hela familjen enligt min mening. Jag har hela tiden fått höra att hon är en orolig själ.
    Barnen är hos sin pappa tos-mån varannan vecka, när hon kommer på torsdags eftermiddagen så är hon lite hängig, framåt kvällen börjar hon få ont i magen och när det är läggdags så vill hon ringa sin mamma och säga god natt. Då gråter hon och säger att hon saknar sin mamma. På söndagen är det nästan samma sak, då har hon ont i magen igen, för att hon ska lämna sin pappa på måndagsmorgonen.
    Julen 2009 stannade  jag för första gången över natt när hans barn var hemma. Jag sov i barnens rum tillsammans med tjejen, killen sover alltid hos sin pappa. Natten efter, klämde båda barnen ner sig hos sin pappa, jag sov själv i barnens rum.
    Nästa tillfälle som jag kunde stanna över natt när hans barn är hemma var vid påsken ( jag har ju träffat hans barn tillsammans med mina varannan vecka så det är ju inte så att vi inte har setts däremellan)
    Även denna gång så traskar båda barnen in till sin pappas säng när det är dags att lägga sig på kvällen. Jag sover i barnens rum. Det förekommer inte ens en diskussion att barnen ska sova i sina sängar och vaknar de på natten så kommer de in till sin pappa utan han stoppar om dem och säger god natt.
    Nu har barnen semester tillsammans med sin pappa i 2 veckor och jag bor hos dem också (jag jobbar på dagarna) I lördags när barnen kom, på kvällen var tjejen ledsen igen för hon saknade sin mamma, ont i magen osv och lägger sig i pappas säng. Jag känner mig ju lite som en gäst, på  något sätt lite utanför, pappan som inte vill stå för vad han känner för mig. Vi pratade länge den natten. Min åsikt är väl den att det kanske är dags att ändra på sovarrangemangen för barnen. Sedan var de bortresta till mycket goda vänner sön-mån, jag var inte med. Då sover barnen själva. På måndagskvällen blev det ett fruktansvärt liv. Då talade han om för sina barn att de ska sova i sina sängar och komma in på natten, Tjejen storgrät och ringde sin mamma kl 23.30 på natten för att hon ville komma "hem". Tjejen struntade blankt i vad hennes far sa utan spände ögonen i sin pappa och sa god natt och gick in och la sig i sin pappas säng! Där låg hon och grät och frågade om det var meningen att hon skulle somna gråtandes utan god natt-kram. Jag måste väl säga att jag blev måttligt arg. Kan man bli det på en 11-åring? Får man det? För mig så existerar inte ett sådant uppträdande, jag kan diskutera med mina barn och lyssna på deras åsikter men det är ändå jag som mamma som har sista ordet. Inget mer blev sagt, jag var så ledsen, jag gick och la mig i barnens rum och pappan kröp ner bredvid barnen. I vanliga fall så sover han hos mig i dotterns 90-säng men inte denna natt. På tisdagen var det samma visa fast då bröt hon ihop för att hennes pappa bokade en resa till Tallinn tillsammans med en familj som de ofta umgås med och som har barn i samma ålder. Barnen fungerar alldeles utmärkt tillsammans. Hon ville inte resa och lämna mamma, även att hon hade semester med sin far. I samma veva tar hon upp att hon vill sova i sin pappas säng. Allt detta händer på hennes eget kalas hemma hos hennes farmor och farfar med flera släktingar närvarande. Den kvällen när vi kom hem så var det inte någon diskussion, hon la sig i sin pappas säng. Grabben gick och la sig i sin säng så den natten delade han och jag rum. Vi pratade länge innan vi la oss. Han ringde även till barnens mor och sa att de måste söka hjälp för sin dotters skull, hon mår inte bra. Enligt mamman så är det inget fel på dottern, bara veckan innan så hade hon själv bokat tid på vårdcentralen för dotterns räkning men avbokade den i sista minuten för att hon själv skulle prata med sin dotter men nu så är det inget fel på dottern. Jag och mannen är överens att han måste prata med sin dotter om att hon ska sova i sin säng. Jag har varit så öppen och ärlig mot honom och sagt att jag är rädd att förlora honom i allt detta. Han har i och för sig hela tiden sagt att han vill att jag ska stanna hos dem, jag har flera kvällar/nätter sagt att jag går hem till mig istället. Men nu är jag kvar här, jag vet inte om det är rätt?Jag sover i barnens rum som en gäst inte ens mannen jag har mer eller mindre levt med de senaste 1,5 åren sover bredvid mig. Han ligger i sin säng med sina barn och har skjutit till dörren till rummet. Igår kväll kom väl det som fick bägaren att rinna över. Till saken hör att han har diskuterat med sin dotter varje kväll. Hon bara gråter men säger att inget är fel, han har t o m sagt att de måste söka hjälp om inte hon skärper till sig och försöker, att hon inte är unik, hon kan inte hela tiden gå omkring och tycka synd om sig själv. Men igår så när barnen skulle lägga sig så var det inte ens en diskussion, när han sa att det var dags att lägga sig och han hon skulle byta till nattlinne och hoppa in i sängen så var det precis som vi var tillbaka på ruta 1 igen. Sonen kom också och sa att han vill sova i pappas säng - visst gör det, kryp upp och lägg dig. Jag visste inte var jag skulle ta vägen, orkade han inte kämpa längre för att barnen ska sova i sina sängar?? Hade han gett upp, spelade inget av det vi hade pratat om senaste dagarna någon roll. Jag har sagt att jag vet att Rom inte byggdes på en dag och att vi kan ta det lugnt bara jag vet att det finns en vilja hos honom att förändra och att han börjar prata med sin dotter. Allt detta känns som bortblåst! Jag sa det till honom och var riktigt ledsen. Han svarar med att bli irriterad, vad ska han göra, han tjafsar med sin dotter varje dag. Han känner som att han balanserar på en grästuva mellan mig och sina barn.  Jag har sett på honom att kvällarna varit tuffa men någonstans så tycker jag inte att han irritation mot mig var obefogad. Jag har aldrig "anklagat "honom för hur han hanterar detta. Han är ordentligt hemmastadd hos mig tillsammans med mina barn som jag har varannan vecka, så när mina barn är hemma innan hans barn har kommit så bor han hos mig. Vi sover tillsammans i min säng och ibland kommer mina barn in på natten. Han går som vem som helst hos oss och mina barn tycker väldigt mycker om honom. Nu sitter jag i dotterns säng och de andra ligger i stora sovrummen med dörren tillskjuten. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Snälla hjälp mig. Hans barn är hos honom ytterligare 1 vecka. Om 1,5 vecka kommer mina barn hem, jag vet inte om jag vill att han ska komma och gå hos oss som han har gjort hitintills när mina barn är hemma. Ska vi ha ett fungerande förhållande så måste vi kunna behandla våra barn lika gentemot den andra parten och just nu så fungerar inte det. Varför ska jag släppa in honom i mitt och mina barns liv när jag inte får bli en del av han och hans barn på samma sätt.  Tänker jag konstigt, skriv det då! Just nu behöver jag all hjälp jag kan få. Jag håller på att gå under, sover inte, äter inte och är väldigt ledsen.

• Svar på tråden HJÄLP 11-åring tar "död" på sin far och vår relation
  • grodan 82

hej du tänker inte konstigt du tänker helt rätt enligt min mening jag skulle ta en ordenklig funderare på hur man ska gå vidare vill han vill jag??

• Banshee Queen

Ingenstans i TS ser jag att dun partner kommer att "dö" pga situationen, det verkar främst vara du som har problem med den, och problemen din partner upplever tycks ha kommit efter att du kom in i bilden, eller har jag fel?

Utöver det kan du inte jämföra mellan familjer och barn, olika familjer har olika historik och dynamik och barn olika personligheter, vissa är känsligare än andra, så att jämföra är mao omöjligt.

• Queenie70

Ni ÄR sambos alltså om jag förstår saken rätt.

Om det var jag skulle jag inför alla klart och tydligt deklarera att du hädan efter kommer att sova i DIN säng. Den som ligger där när det är dags för dig att lägga dig, kommer att bli utburen. Inga diskussioner gjorda. Vad pappa gör eller var pappa lägger sig är upp till honom. Men du KOMMER att sova i din säng hädan efter. (förresten skulle jag låsa dörren till sovrummet, så ingen kunde gå och lägga sig där)

• Queenie70

Fast jag är fortfarande fundersam över om det är så att ni faktiskt BOR tillsammans?

Om inte så ÄR du ju faktiskt en gäst....

• Helene70

Jag tycker att det låter jättemysigt att barnen vill sova tillsammans med pappaGlad. Varför ligger inte du också tillsammans med dom?

Du måste låta honom vara den pappa han  vill vara. Om han känner att du hindrar honom i hans föräldraskap så riskerar du att han bygger upp ett agg mot dig och då är risken större att du förlorar honom. Låt det hela ta den tid det tar och jämför inte ditt föräldraskap med hans. Vi är alla olika och olika familjer fungerar på olika sätt.

Han kanske längtar efter att vakna tillsammans med barnen i sängen men han vågar inte säga det till dig eftersom han är rädd att du kanske blir ledsen. Han kanske kämpar för att barnen ska trivas lika mycket med honom som med mamman. Jag kan tänka mig att den som har det jobbigast just nu är din partner som måste balansera sina känslor för att göra alla nöjda. Om du älskar honom och vill ha en framtid med honom så låt honom vara den pappa han är ämnad att vara så kommer han så småningom även bli den man som du vill att han ska vara. Du har ju faktiskt rätten att välja om du vill bryta upp om du inte orkar vänta.

Att "tvinga" honom att välja mellan dig och barnen när det kommer till läggdags tycker inte jag låter rimligt. Därmed inte sagt att jag inte förstår din frustrationRynkar på näsan.

Detta är min personliga åsikt och jag hoppas att du förstår att jag inte tycker att du gör något felGlad

• frokenforsberg

Tack snälla ni för era synpunkter. För att klargöra några saker, vi bor inte ihop på så sätt att vi har samma adress men den som inte har barn bor oftast hos den andre. I vårt fall så är Mats ofta hemma hos oss.
    Att jag ligger i barnens rum nu är att det var så han presenterade idén för sina barn i julas när jag skulle sova där första gången. Jag kunde ju antingen sova på soffan eller i barnens rum.
    Att detta tar död på pappan, han vänder nästan utoin på sig själv för att allting de gör ska passa hans dotter för annars börjar hon gråta och skrika. Tyvärr så är verkligheten så. Om jag kunde så skulle jag hjälpa henne. Den här tjejen behöver allt stöd, uppmuntran, pushning hon kan få. Dagtid så är hon en underbar tjej men så kommer vi till kvällen och det onda i magen kommer.
    Jag skulle aldrig vilja att han skulle välja mellan sina barn och mig, det här med sängarna blev bara droppen som fick bägaren att rinna över. Hon styr två familjer, sin fars och sin mors och det ska inte en 11-åring behöva känna att de kan/ska göra. På gott och ont. Jag vet att detta inte kommer bli lätt, jag ger inte upp, jag önskar bara era synpunkter för att kunna se på detta från ett annat håll.
    Hur kan jag stödja Mats på fler sätt?
    Givetvis finns det nog en rädsla bakom att tjejen inte vill vara hos sin pappa mer, känner själv igen den men samtidigt när tjejen är upprörd, ledsen så säger han ofta i barsk ton till henne att han inget kan göra, han orkar inte, att hon lika gärna kan gå hem till mamma.
    Jag blir helt enkelt inte klok på situationen.

• Ess

Drottningen 1970 hade bra tips om hur du undviker att hon lägger sig alls i sängen.

Vill du ta det inte fullt så direkt, så kan du säga till henne när hon lägger sig i pappans säng att du också ska sova där och sen tränger du dig ner bara och brer dig lite extra. Hon bara testar gränser, hittills verkar det inte som hon nått fram till nån utan det är ok att hon gör vad hon för tillfället känner för.

• Ess

Sen är det inte konstigt att dottern är en "orolig själ" hon har inga givna ramar att hålla sig innanför. Hon springer fram o tillbaks för att försöka hitta gränsen.
    Pappan bestämmer något, dottern testar och skriker NEJ! hon får sin vilja igenom och sen går alla och är irriterade på henne. Så det kan inte va så kul för henne heller att ha en pappa (och en mamma?) som är värdelösa på att dra gränser och hålla vad dom sagt.

• Ess
    frokenforsberg skrev 2010-07-30 12:23:30 följande:
    Givetvis finns det nog en rädsla bakom att tjejen inte vill vara hos sin pappa mer, känner själv igen den men samtidigt när tjejen är upprörd, ledsen så säger han ofta i barsk ton till henne att han inget kan göra, han orkar inte, att hon lika gärna kan gå hem till mamma.
    Jag blir helt enkelt inte klok på situationen.
    Kan mamman och pappan prata med varann?
    För dom behöver samarbeta i att när ena föräldern och dottern får olika åsikter, då sätter föräldern ner foten och säger nej!
    Dottern ringer den andre föräldern och vill åka dit, men den föräldern säger: Nej, det går inte för nu är det pappa/mamma tid och då stannar du där och ni får lösa era problem själva.
  • frokenforsberg

Mamman och pappan kan prata med varandra men det är långt ifrån att de är överens. Oftast blir det så som mamman tycker, mycket för att pappan inte står på sig och tar tag i saken själv.

Tyvärr så fungerar inte samarbetet så bra mellan föräldrarna när det kommer till att dottern ringer. Just denna aktuella kväll så svarade mamman att dottern fick komma till henne kvällen efter när hon haft sitt födelsedagskalas.

Jovisst skulle jag kunna tränga mig ner i sängen jag också men om jag ska vara riktigt ärlig så tror jag inte att jag har pappan med mig där. Det skulle bli sådant liv på hans dotter så jag tror ärligt talat inte att han skulle våga att föreslå det.

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra, tack snälla alla ni som kommenterat. Jag ska sätta mig i lugn och ro och läsa era inlägg igen. Kommer ni på något så skriv gärna.

• nr01

Jag skulle nog oxå göra som någon skrev lägga sig i sängen med dotter och pappan inte göra så stor sak av det och till slut tror jag att dottern tröttnar även om det kan ta lite tid.

intetnyttundersolen!!!!!
  • Ess

Du skriver att du inte vet om du vill att han ska komma hem till dig sen när hans barn åkt hem och dina barn kommer till dig. Håll kvar vid den tanken, säg åt honom att du vill va själv och tänka, därför att det funkar så dåligt med hans barn och honom tillsammans, att du känner att det är inte hållbart för ert förhållande i längden att ha det så.
    När han är ensam så kommer han att ha tid att fundera igenom vad han egentligen vill och vilka krav han ställer på ett förhållande, om han tror att han kan hitta någon som är villig att ha det som ni har det nu. Om han älskar dig och vill dela sitt liv med dig tillräckligt mycket för att ta tag i problemen.

Synd att inte föräldrarna kan samarbeta för det hade underlättat.

• canmamma

Vad sägs om att pappan sover i barnens rum med barnen till de är redo att sova själva? Han markerar då att de är "er" säng i det andra sovrummet och tar samtidigt sin dotters oro och obehag på allvar. Barnen vänjer sig vid att sova i sina sängar och pappan kan sedan såsmåningom flytta tillbaka till sin säng. Det är ju inte en konkurrenssituation även om ett 11-årigt barn kanske inte inser det. Han är barnens pappa och han är din man och han måste visa sin dotter att han klarar av att vara båda roller. Tjejen verkar plågad och att hon får ont i magen visar ju tydligt att hon är stressad. 

Tycker din man inte att detta är en bra lösning så hade jag nog personligen valt att sova hemma i min egen säng och umgås dagtid med mannen tills situationen har lugnat sig.  

• frokenforsberg

Tack Thy,  det är en tanke som inte har slagit mig tidigare.

• Anwen

Jag tycker du ska sova i hans säng du också! oavsett om barnen är där eller ej. Annars kan du lika gärna sova hemma! Såklart tjejen lägger sig i pappas säng, det hindrar ju dig att sova där, och inte heller konstigt hon hellre sover i sin pappas säng om hon kan än delar rum med dig (inget illa ment). Tycker det verkar helt befängt att du ska sova i barnens rum! Du är väl mer än bara en vän som haft vägarna förbi?!
    Men jag tycker du ska lägga dig i mannens säng, utan att (till en början) köra iväg barnen! Men det vore ju en klar fördel om pappan pratade med dem först, och talade om att "så här är det", att ni är ett par, och ni vill/ska sova i samma säng. men barnen ska inte bli förvisade för den sakens skull. Detta med att de ska sova i sina egna sängar kan ni ta lite senare, om det inte löser sig av sig självt.
    Att hon verkar må dåligt och får ont i magen beror säkert på att hon känner en bristande trygghet, bl.a. p.g.a. otydliga ramar. Men där kan jag nog inte komma med så mycket.

• mion

flickan är stor nog att sova själv,som jag ser det så har hon nån slags separations ångest vilket man måste ta i tur med hon kan o ska sova själv....hon är så pass stor...

Svar på tråden HJÄLP 11-åring tar "död" på sin far och vår relation