• Anonym

3 pappor? :(

Hej jag har en son på snart 2år. När jag väntade honom så stack den biologiska pappan. Och slutet på graviditeten träffade jag en ny kille. Som har funnits hela tiden vid vår sida. Han har varit som en pappa för han. Och hans mamma har varit som en farmor, dem är väldigt förtjusta i han och älskar han mkt. Men nu så har de tagit slut mellan oss. Och jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska hantera detta. Då hans biologiska pappa har börjat höra av sig mer och mer. Han har träffat vår son 4 grr och hör av sig när han känner för de. Men nu till saken. Hur ska jag göra, mitt ex vill fortsätta vara som en pappa för han ska jag låta han få vara det ? Eller kommer det bli fel i längden. Jag tänker ju även eller jag hoppas på att jag kommer träffa en ny en dag. Och då finns det helt plötsligt 3 pappor i bilden? Hur ska jag göra? Jag vill ju inte han ska ha 3 pappor så han blir förvirrad.

mitt ex som det tagit slut med nu vill ju träffa honom och han typ varanan helg/ vecka, är de bra eller dåligt,?vi bor ca 1 timme med bil ifrån varandra. hur påverkas barn av att åka fram och tillbaka?

• Svar på tråden 3 pappor? :(
  • barnpsykologen margit

Hej!

Det allra viktigaste är att din son har en fast och trygg relation med dig. Han verkar ju också ha en bra relation med pappa nr2 och hans mamma. Om det känns bra för dig är det absolut ingen skada att de fortsätter att hålla kontakten. Pappa nr 2 har ju inga rättigheter till umgänge, så han kan ingenting kräva, men du kan bjuda honom och sonen på en god relation, som kanske också håller i sig genom åren. Eftersom han ännu är så pass liten bör han förstås inte vara borta för länge i taget. Det kan ju också vara skönt för dig att veta att du har det stödet.

När det gäller den biologiska pappan har han juridiska rättigheter att träffa sin son, så det kan du inte hindra, men du kan vara med och bestämma villkoren för hur ofta och hur länge din son ska vara där. Han verkar ju inte så tillförlitlig, men det är ändå bra om din son har en kontakt med honom.

Sedan har vi den hypotetiska pappan 3. Om och när han kommer in i ditt liv tror jag att du efterhand kommer att hitta en bra lösning på hur ni ska hantera den situationen.

Små barn med en bra basrelation, den till dig, har god förmåga att knyta an till olika fadersgestalter och man skulle väl kunna säga att det är en gåva att det är flera som tycker om honom. Apropos att det skulle bli förvirrande för honom med tre pappor så får han väl kalla dem olika saker och så får du förklara för honom när han blir lite större.

Det är ett vanligt missförstånd att barn bara skulle kunna knyta an till en föräldrafigur. Barn föds med oändliga resurser och kan anpassa sig till de omständigheter de föds in i. Naturligtvis kan det bli mycket för honom om du fortsätter att byta relation vartannat år även framöver, men det är väl inte vad du har tänkt dig. Skulle så vara fallet får du hjälpa honom att bevara de allra bästa inklusive den biologiska pappan.

Med vänlig hälsning

Margit

Svar på tråden 3 pappor? :(