• Annso1984

pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?

Hej hej!
    Jag är lite sugen på att läsa socionomprogrammet... har läst diverse kursbeskrivningar och hur framtiden ser ut och arbetsbeskrivningar o s v men skulle vilja höra lite mer konkret vad man kan arbeta med...

Vad arbetar du som?
    Hur ser en dag ut för dig ungefär??
    Är det psykiskt tungt? svårt att stänga av när man går hem?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?
  • kimsi

Jag läser till socionom nu så jag får återkomma och besvara din fråga senare.

Men två kompisar till mig har läst klart och den ena jobbar som biståndsbedömare nu och den andra är enhetschef. De två tror jag inte upplever jobbet varken mer jobbigt psykiskt än vad jag gör i mitt jobb som uska.

• Miss Cee

Arbetar med något helt annat.

Det finns alldeles fö rmycket socionomer och det är ett helvete att få jobb.

• slemtorsk i din bralla
    Miss Cee skrev 2010-07-30 18:05:15 följande:

Beror nog på var du bor, här där jag bor söks det socionomer hela tiden. Kanske inte de mest glassigaste jobben och inte allti tillsvidareanställningar men någon synbar arbetslöshet hos socionomer finns det inte. Beror kanske på dina ansökningar och referenser att du inte får jobb som socionom?
    Jag jobbar själv inte som just socionom men jobbar väldigt nära både socionomer och utbildningen och framtidsprognosen ser god ut, inte strålande men man ser att man utbildar ungefär så många som det behövs varje år, fast man måste kanske vara beredd att flytta på sig lite. Vilket inte är ovanligt med akademiska utbildningar.
    Det är tyvärr dock ganska vanligt att man inte är beredd att flytta utan är fast i sin hemort och då kan det ju vara lite svårare.

Är ts beredd på att eventuellt flytta för studiernas skull och sedan kanske även flytta för arbetets skull så är det fina förutsättningar.