• Annso1984

pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?

Hej hej!
    Jag är lite sugen på att läsa socionomprogrammet... har läst diverse kursbeskrivningar och hur framtiden ser ut och arbetsbeskrivningar o s v men skulle vilja höra lite mer konkret vad man kan arbeta med...

Vad arbetar du som?
    Hur ser en dag ut för dig ungefär??
    Är det psykiskt tungt? svårt att stänga av när man går hem?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?
  • kimsi

Jag läser till socionom nu så jag får återkomma och besvara din fråga senare.

Men två kompisar till mig har läst klart och den ena jobbar som biståndsbedömare nu och den andra är enhetschef. De två tror jag inte upplever jobbet varken mer jobbigt psykiskt än vad jag gör i mitt jobb som uska.

• Miss Cee

Arbetar med något helt annat.

Det finns alldeles fö rmycket socionomer och det är ett helvete att få jobb.

• slemtorsk i din bralla
    Miss Cee skrev 2010-07-30 18:05:15 följande:

Beror nog på var du bor, här där jag bor söks det socionomer hela tiden. Kanske inte de mest glassigaste jobben och inte allti tillsvidareanställningar men någon synbar arbetslöshet hos socionomer finns det inte. Beror kanske på dina ansökningar och referenser att du inte får jobb som socionom?
    Jag jobbar själv inte som just socionom men jobbar väldigt nära både socionomer och utbildningen och framtidsprognosen ser god ut, inte strålande men man ser att man utbildar ungefär så många som det behövs varje år, fast man måste kanske vara beredd att flytta på sig lite. Vilket inte är ovanligt med akademiska utbildningar.
    Det är tyvärr dock ganska vanligt att man inte är beredd att flytta utan är fast i sin hemort och då kan det ju vara lite svårare.

Är ts beredd på att eventuellt flytta för studiernas skull och sedan kanske även flytta för arbetets skull så är det fina förutsättningar.
    De jag har i min närhet som är färdigutbildade socionomer arbetar bland annat som skolkuratorer, familjerådgivare/terapeuter (dock efter påbyggnadsutbildning) enhetschef inom LSS-boende och äldreomsorg, LSS-handläggare, biståndsbedömare, säkerhetsansvarig samt personalansvarig på anstalt, kriminalvårdare, coach på arbetsförmedlingen, arbetsförmedlare, jobbar inom "Trygg stad-Göteborg" och ungdomsdomstolen. Bara för att nämna några.

Man får ingen jättelön, men jobb med människor innebär sällan några större siffror på lönebeskedet.
  • kimsi
    Miss Cee skrev 2010-07-30 18:05:15 följande:

Då måste det skilja kraftigt från kommun till kommun, här fullständigt skriker de efter socionomer. Mina vänner fick sommarvik innan sista terminen och jobbade sedan extra under sista och efter examen fick de flera jobberbjudanden.
  • Miss Cee
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-30 18:22:34 följande:
    Beror nog på var du bor, här där jag bor söks det socionomer hela tiden. Kanske inte de mest glassigaste jobben och inte allti tillsvidareanställningar men någon synbar arbetslöshet hos socionomer finns det inte. Beror kanske på dina ansökningar och referenser att du inte får jobb som socionom?
    Jag jobbar själv inte som just socionom men jobbar väldigt nära både socionomer och utbildningen och framtidsprognosen ser god ut, inte strålande men man ser att man utbildar ungefär så många som det behövs varje år, fast man måste kanske vara beredd att flytta på sig lite. Vilket inte är ovanligt med akademiska utbildningar.
    Det är tyvärr dock ganska vanligt att man inte är beredd att flytta utan är fast i sin hemort och då kan det ju vara lite svårare.

Är ts beredd på att eventuellt flytta för studiernas skull och sedan kanske även flytta för arbetets skull så är det fina förutsättningar.
    De jag har i min närhet som är färdigutbildade socionomer arbetar bland annat som skolkuratorer, familjerådgivare/terapeuter (dock efter påbyggnadsutbildning) enhetschef inom LSS-boende och äldreomsorg, LSS-handläggare, biståndsbedömare, säkerhetsansvarig samt personalansvarig på anstalt, kriminalvårdare, coach på arbetsförmedlingen, arbetsförmedlare, jobbar inom "Trygg stad-Göteborg" och ungdomsdomstolen. Bara för att nämna några.

Man får ingen jättelön, men jobb med människor innebär sällan några större siffror på lönebeskedet.
    Och du jobbar på ams...?
  • slemtorsk i din bralla

Nej. Jag jobbar inte inom ams, men jag arbetar delvis inom högskole- universitetsmiljön. Är utbildad journalist men även socionom och terapeut men arbetar just nu mer inom forskningsvärlden och skriver kurslitteratur, faktaböcker och artiklar inom fackpressen. För att nämna något av det jag jobbar med, jag är konsult så att säga. Det händer att jag även arbetar åt ams, då bland annat med utvärderingar av åtgärdsprogram och marknadsprognoser.
    Hur så?

• kimsi
    Miss Cee skrev 2010-07-30 20:10:10 följande:
    Och du jobbar på ams...?
    Ehh nu skrev ju faktiskt personen "De jag har i min närhet som är färdigutbildade socionomer" och tog exempel, samma som jag har gjort. Vad har det med ams att göra?!
  • Annso1984

Jag har också fått den uppfattningen att det finns ganska gott om jobb som socionom... även på några års sikt då jag läste att många socionomer närmar sig pensionsålder...

Visst kan det vara så att man kan bli tvungen att flytta för att få jobb, det gäller ju ganska många yrken egentligen. Där har jag tur och har en man som har ganska flexibelt arbete så det vore väl ingen katastrof, men det är klart att det vore skönt att kunna bo kvar. Bor i Sthlm så jag tror ändå att det finns bra chanser...

Tack så mycket för era svar!!!

• Miss Cee

Helt enkelt att man blir "en smula trött" på bekäftiga "det är väl bara att göra såhär"-råd från människor som faktiskt inte har en aning om man har eller inte har gjort alla de där sakerna eller inte.

Sist jag läste statistik (SCB bla.) så talades det om att det utbildas just nu på tok för många socionomer, eftersom det inte finns jobb till alla. Samt att det för bara några månader sedan visades en ny undersökning på att alla pensionsavgångar pga 40-talisterna som man började flagga för skulle bli ett sådant stort problem, redan för 10 år sedan, de har inte blivit. Många av de som går i pension ersätts inte öht. Man tar bort tjänsten istället helt enkelt. Samt att många har valt att jobba kvar.
    Socionom brukar även hamna på listan över "Jobb du inte bör utbilda dig till just nu" helt enkelt för att det inte är någon större generell efterfrågan. Lokal javisst, men inte i förhållande till antalet som utbildas.

Så oavsett om JAG skulle vara fullkomligt värdelös på att söka jobb och satt och petade näsan på jobbintervjuerna så är ändå min uppfattning att det är ett rätt tufft område att få jobb.

• LinneaEleonora
    http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrkesinformation/Yrken-A-O.html?url=-491989159%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D556&sv.url=12.78280711d502730c1800072

Min sambo studerar till socionom och vi har uppfattat det som att framtiden som socionom ser ganska ljus ut när det gäller arbetstillfällen. Socionomutbildningen är ju så himla bred så det känns lite som att man kan hamna nästan vart man vill bara man är målinriktad.
Svar på tråden pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?