Miss Cee skrev 2010-07-30 18:05:15 följande:
Arbetar med något helt annat.
Det finns alldeles fö rmycket socionomer och det är ett helvete att få jobb.
Beror nog på var du bor, här där jag bor söks det socionomer hela tiden. Kanske inte de mest glassigaste jobben och inte allti tillsvidareanställningar men någon synbar arbetslöshet hos socionomer finns det inte. Beror kanske på dina ansökningar och referenser att du inte får jobb som socionom?
Jag jobbar själv inte som just socionom men jobbar väldigt nära både socionomer och utbildningen och framtidsprognosen ser god ut, inte strålande men man ser att man utbildar ungefär så många som det behövs varje år, fast man måste kanske vara beredd att flytta på sig lite. Vilket inte är ovanligt med akademiska utbildningar.
Det är tyvärr dock ganska vanligt att man inte är beredd att flytta utan är fast i sin hemort och då kan det ju vara lite svårare.
Är ts beredd på att eventuellt flytta för studiernas skull och sedan kanske även flytta för arbetets skull så är det fina förutsättningar.
De jag har i min närhet som är färdigutbildade socionomer arbetar bland annat som skolkuratorer, familjerådgivare/terapeuter (dock efter påbyggnadsutbildning) enhetschef inom LSS-boende och äldreomsorg, LSS-handläggare, biståndsbedömare, säkerhetsansvarig samt personalansvarig på anstalt, kriminalvårdare, coach på arbetsförmedlingen, arbetsförmedlare, jobbar inom "Trygg stad-Göteborg" och ungdomsdomstolen. Bara för att nämna några.
Man får ingen jättelön, men jobb med människor innebär sällan några större siffror på lönebeskedet.