• Annso1984

pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?

Hej hej!
    Jag är lite sugen på att läsa socionomprogrammet... har läst diverse kursbeskrivningar och hur framtiden ser ut och arbetsbeskrivningar o s v men skulle vilja höra lite mer konkret vad man kan arbeta med...

Vad arbetar du som?
    Hur ser en dag ut för dig ungefär??
    Är det psykiskt tungt? svårt att stänga av när man går hem?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?
  • Philippa

Jag är socionom och jobbar som soc.sekr på ekonomiskt bistånd, jag supertrivs och har aldrig ångrat mitt yrkesval

• AleidaGuevara

Jag är socionom och arbetar som biståndshandläggare. Trivs jättebra med mitt yrkesval
    Det är stundtals psykiskt jobbigt, men man får även väldigt mycket positivt med arbetet. Jag brukar tänka att det finns så mycket annat att göra om jag skulle tröttna. Det enda som kan vara jobbígt är alla riktlinjer som begränsar det egna handlingsutrymmet, men det är ju en annan fråga

• Annso1984

Kul att höra från er som jobbar med det!!

• kimsi
    Miss Cee skrev 2010-07-30 21:27:05 följande:
    Helt enkelt att man blir "en smula trött" på bekäftiga "det är väl bara att göra såhär"-råd från människor som faktiskt inte har en aning om man har eller inte har gjort alla de där sakerna eller inte.

Sist jag läste statistik (SCB bla.) så talades det om att det utbildas just nu på tok för många socionomer, eftersom det inte finns jobb till alla. Samt att det för bara några månader sedan visades en ny undersökning på att alla pensionsavgångar pga 40-talisterna som man började flagga för skulle bli ett sådant stort problem, redan för 10 år sedan, de har inte blivit. Många av de som går i pension ersätts inte öht. Man tar bort tjänsten istället helt enkelt. Samt att många har valt att jobba kvar.