• Annso1984

pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?

Hej hej!
    Jag är lite sugen på att läsa socionomprogrammet... har läst diverse kursbeskrivningar och hur framtiden ser ut och arbetsbeskrivningar o s v men skulle vilja höra lite mer konkret vad man kan arbeta med...

Vad arbetar du som?
    Hur ser en dag ut för dig ungefär??
    Är det psykiskt tungt? svårt att stänga av när man går hem?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?
  • Philippa

Jag är socionom och jobbar som soc.sekr på ekonomiskt bistånd, jag supertrivs och har aldrig ångrat mitt yrkesval

• AleidaGuevara

Jag är socionom och arbetar som biståndshandläggare. Trivs jättebra med mitt yrkesval
    Det är stundtals psykiskt jobbigt, men man får även väldigt mycket positivt med arbetet. Jag brukar tänka att det finns så mycket annat att göra om jag skulle tröttna. Det enda som kan vara jobbígt är alla riktlinjer som begränsar det egna handlingsutrymmet, men det är ju en annan fråga

• Annso1984

Kul att höra från er som jobbar med det!!

• kimsi
    Miss Cee skrev 2010-07-30 21:27:05 följande:
    Helt enkelt att man blir "en smula trött" på bekäftiga "det är väl bara att göra såhär"-råd från människor som faktiskt inte har en aning om man har eller inte har gjort alla de där sakerna eller inte.

Sist jag läste statistik (SCB bla.) så talades det om att det utbildas just nu på tok för många socionomer, eftersom det inte finns jobb till alla. Samt att det för bara några månader sedan visades en ny undersökning på att alla pensionsavgångar pga 40-talisterna som man började flagga för skulle bli ett sådant stort problem, redan för 10 år sedan, de har inte blivit. Många av de som går i pension ersätts inte öht. Man tar bort tjänsten istället helt enkelt. Samt att många har valt att jobba kvar.
    Socionom brukar även hamna på listan över "Jobb du inte bör utbilda dig till just nu" helt enkelt för att det inte är någon större generell efterfrågan. Lokal javisst, men inte i förhållande till antalet som utbildas.

Så oavsett om JAG skulle vara fullkomligt värdelös på att söka jobb och satt och petade näsan på jobbintervjuerna så är ändå min uppfattning att det är ett rätt tufft område att få jobb.
    Ja fast allt jag skrev var att det nog skiljer kraftigt från kommun till kommun, för i min kommun och de andra i närområdet så råder det extremt stor brist på socionomer. Men som sagt, det är nog väldigt olika runt om i landet.
  • kimsi

En sak till, enligt flera av mina föreläsare så är det på gång att socionom ska bli en skyddad yrkestitel och då ökar arbetsmöjligheterna ytterligare. Som det är idag så är det många som jobbar som socionomer, men som saknar utbildningen. Blir det högre krav så ökar arbetschanserna för oss som har examen.

• Miss Cee
    kimsi skrev 2010-07-30 22:15:40 följande:
    En sak till, enligt flera av mina föreläsare så är det på gång att socionom ska bli en skyddad yrkestitel och då ökar arbetsmöjligheterna ytterligare. Som det är idag så är det många som jobbar som socionomer, men som saknar utbildningen. Blir det högre krav så ökar arbetschanserna för oss som har examen.
    Låter ju positivt i alla fall.

(Beklagar att du blev meddragen i mitt psykbryt... ;)
  • Annso1984
    kimsi skrev 2010-07-30 22:15:40 följande:
    Ja det lät ju verkligen bra!
  • slemtorsk i din bralla
    Miss Cee skrev 2010-07-30 22:24:28 följande:
    Låter ju positivt i alla fall.

(Beklagar att du blev meddragen i mitt psykbryt... ;)
    Psykbryt är nyttiga. Då rensar man luften Det är väldigt regionellt faktiskt när man ser på det. Dock är det så -precis som någon skrev- att det talas om att det ska bli legitimation, det lär nog tyvärr dröja ett antal år till. När det gällde dietisters legitimation tog det över 10 år innan det blev slag i saken så att säga, men det ÄR på gång.

Sen så har en helt ny arbetsmarknad, främst i storstadsregionerna öppnats då privata företag, främst inom LSS-området anställer många socionomer. Bland annat Frösunda Assistans som arbetar med coachingverksamhet inom Aspergersområdet, synnerligen intressant arbetsområde. Dock får man då räkna med att ha lite lägre lön än man kanske skulle ha haft som socialsekreterare, men det ger erfarenhet och viss utredningsvana.
    Även stora företag anställer socionomer både tillsvidare och som projektanställningar då det gäller omorganisationer, Volvo är ett exempel på det då neddragningarna var kraftiga för några år sedan. Omställningsarbete och omorganisation, omplaceringar och stöd och hjälp till avskedade anställda var några av arbetsuppgifterna.

Nu vet jag inte var du bor, men vill du jobba som socionom är mitt förslag inte att du väntar på platsannonser utan att du helt enkelt ringer runt för egen maskin och talar om "Här är jag, jag är socionom och jag vill faktiskt jobba som det". Jag vet att vi har anställt flera både socionomer och ett par psykologer på det viset.
  • Telemark
    Philippa skrev 2010-07-30 21:39:08 följande:
    Jag är socionom och jobbar som soc.sekr på ekonomiskt bistånd, jag supertrivs och har aldrig ångrat mitt yrkesval
    Samma här. Det är fantastiskt intressant och roligt arbete. Jag pendlar dessutom en bit varje dag, så jag får lite tid att "rensa tankarna" innan jag kommer hem. :)

Min semester började igår, och idag blir jag medlem på familjeliv.se och börjar diskutera jobb i forumet... hehe, antar att det är ett tecken på att jag gillar vad jag gör :)
  • Miss Cee
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-31 22:09:13 följande:
    Psykbryt är nyttiga. Då rensar man luften Det är väldigt regionellt faktiskt när man ser på det. Dock är det så -precis som någon skrev- att det talas om att det ska bli legitimation, det lär nog tyvärr dröja ett antal år till. När det gällde dietisters legitimation tog det över 10 år innan det blev slag i saken så att säga, men det ÄR på gång.

Sen så har en helt ny arbetsmarknad, främst i storstadsregionerna öppnats då privata företag, främst inom LSS-området anställer många socionomer. Bland annat Frösunda Assistans som arbetar med coachingverksamhet inom Aspergersområdet, synnerligen intressant arbetsområde. Dock får man då räkna med att ha lite lägre lön än man kanske skulle ha haft som socialsekreterare, men det ger erfarenhet och viss utredningsvana.
    Även stora företag anställer socionomer både tillsvidare och som projektanställningar då det gäller omorganisationer, Volvo är ett exempel på det då neddragningarna var kraftiga för några år sedan. Omställningsarbete och omorganisation, omplaceringar och stöd och hjälp till avskedade anställda var några av arbetsuppgifterna.

Nu vet jag inte var du bor, men vill du jobba som socionom är mitt förslag inte att du väntar på platsannonser utan att du helt enkelt ringer runt för egen maskin och talar om "Här är jag, jag är socionom och jag vill faktiskt jobba som det". Jag vet att vi har anställt flera både socionomer och ett par psykologer på det viset.
    Har varit i Skåne tidigare och där är arbetsmarknaden fullkomligt vansinnig för socionomer...
    Har efter ett antal år där sökt mig uppåt landet för att försöka. Är föräldraledig just nu.
  • sarsparis

Jag arbetar som socialsekreterare med ungdomar som är arbetsslösa i samarbete med Arbetsförmedlingen . Har jobbat i 8 år. vet många som ville arbeta som kurator när jag pluggade, de jobben är i pincip omöjliga att få om man inte har väldigt mycket tur eller har jobbat i 10 år. sen var det även många som ville jobba med barn, det måste nog vara det tuffaste jobbet och man ska inte vara nyutexad för att jobba med det, man bör ha jobbat ett par år, hos oss anställs inga till barn och familj om man inte har minst 3 års erfarenhet. känner en som arbetar på ett behandlingshem vilket verkar väldigt slitet som småbarnsförälder, hon jobbar 5 dar i sträck och är sen ledig 7 dar eller hur det nu var. då gäller det att pappan har ett jobb så det funkar med förskola och skola.

Det har alltid varit lätt att få arbete där jag bor, men efter att det blev anställningstopp för typ 1 ½ år sedan är det svårare, nu verkar det lätta lite men många vill ha någon med erfarenhet. något som är bra är att se tilll att man har praktik på tex en socialtjänst, då kanske man kan få sommarjobb när man pluggar och då har man sen förmodlingen det lättare att hitta ett arbete efter utbildningen då man har lite erfarenhet.

Det jag tycker är viktigt att tänka på vilket jag nog inte riktigt visste innan jag började plugga att inom socialtjänsten iallfall är det ett lågavlönat arbete i många städer i förhållanden till sina arbetsuppgifter. efter 8 år har min man som inte ens har gymnasiekompitens högre lön för att skruva ihop bilar.

men överlag gillar jag mitt jobb, att möta ungdomar och hjälpa dom ut i arbetslivet är väldigt roligt, just nu känns det som att det är detta jag kommer att jobba med tills jag går i pension.....

• Ninerwa

Hej,

Det här var intressant att se vad ni jobbar med så jag tänkte slänga in en fråga då jag sökt in till socionom men pga av de nya intagningsreglerna så får vi se hur det går. Ingen annan här som sökt in i år och märkt av att detta slagit hårt? Jag hade 18.4 när jag gick ut gymnasiet och var säker på att komma in, men nu ligger intagningspoängen i Gävle på 20.0.

Hursomhelst, är det någon här som byggt på utbildningen med psykoterpi kursen? Hur påverkar det lönen och vart kan man tänkas hamna då på arbetsmarkanden?

Har alltid varit intresserad av psykisk ohälsa men psykologprogrammet har sådana enorma intagningspoäng och dessutom känns de som jag verkligen begränsar mig till ett område om jag med tiden vill testa lite nya saker. Socionom känns mycket bredare men ger mig ändå möjlighet att vidarutbilda mig om jag förstått det rätt

• sarsparis
    Ninerwa skrev 2010-08-17 21:03:06 följande:
    Hej,

Det här var intressant att se vad ni jobbar med så jag tänkte slänga in en fråga då jag sökt in till socionom men pga av de nya intagningsreglerna så får vi se hur det går. Ingen annan här som sökt in i år och märkt av att detta slagit hårt? Jag hade 18.4 när jag gick ut gymnasiet och var säker på att komma in, men nu ligger intagningspoängen i Gävle på 20.0.

Hursomhelst, är det någon här som byggt på utbildningen med psykoterpi kursen? Hur påverkar det lönen och vart kan man tänkas hamna då på arbetsmarkanden?

Har alltid varit intresserad av psykisk ohälsa men psykologprogrammet har sådana enorma intagningspoäng och dessutom känns de som jag verkligen begränsar mig till ett område om jag med tiden vill testa lite nya saker. Socionom känns mycket bredare men ger mig ändå möjlighet att vidarutbilda mig om jag förstått det rätt
    Som psykolog kan man också vidarutbilda sig, men vissst, det är ju inte ett lika brett område som socionom. Vår processhandledare vi har är socionom, men har vidare utbildat sig inom psykoterapi, hon har dels en egen privat mottagning där hon tar emot patienter men sen har hon även mycket handledning med olika yrkesgrupper. Som socionom kan du ju jobba med allt från socialtjänst, kuratorer av olika slag, på personalavdelningar, behandlingshem mm mm.

Måste säga att det låter ju helt galet att det är 20.0 för att komma in, gäller det just bara Gävle eller hela landet? När jag började -98 var det 15.3 till Umeå Universitet.  På tal om arbetstilfällen för socionomer så kom det idag ut något mail från någon, har faktiskt inte koll på vem det var, men det hela handlade om att det utbildads för många socionomer och att det inom några år kommer vara överskott av den yrkesgruppen. Det är något vi ser redan nu iallfall där jag bor. Det är inte lätt att få arbete om man  inte ha så mycket erfarenhet. Vi hade en annons ute före sommaren, det var 50 sökande till en tjänst som socialsekreterare med handläggning inom försörjningsstöd. Min chef sa att 70 % av dessa var nyutexade från hela Sverige men liten eller ingen erfarenhet inom soc.tjänt och försörjningsstöd. Kan säga att de nog plockades bort direkt ur högen.
  • Sverigessocionomkonsult
    Söker du efter nytt jobb?
    Nu söker vi efter erfarna socionomer till bland annat följande uppdrag:
    Försörjningsstöd - Stockholmsområdet
    Barn och Ungdom - Norra Svealand
    Barn och Ungdom - Göteborgsområdet
    Biståndshandläggare - Södra Norrland
    Barn och Ungdom - Stockholmsområdet
    Är det dig vi söker eller känner du någon som passar för tjänsterna? 
    Du kan även göra en intresseanmälan för kommande uppdrag. 
    Bra karriärmöjligheter, bra erfarenhet i CV:et och god ersättning för det arbete som faktiskt utförs.
    Tipsa gärna och dela tipset vidare!
    Kolla in vår hemsida sverigessocionomkonsulter.se och facebooksida.
    Sveriges Socionomkonsulter AB
  • Sverigessocionomkonsult
    Söker du efter nytt jobb?
    Nu söker vi efter erfarna socionomer till bland annat följande uppdrag:
    Försörjningsstöd - Stockholmsområdet
    Barn och Ungdom - Norra Svealand
    Barn och Ungdom - Göteborgsområdet
    Biståndshandläggare - Södra Norrland
    Barn och Ungdom - Stockholmsområdet
    Är det dig vi söker eller känner du någon som passar för tjänsterna? 
    Du kan även göra en intresseanmälan för kommande uppdrag. 
    Bra karriärmöjligheter, bra erfarenhet i CV:et och god ersättning för det arbete som faktiskt utförs.
    Tipsa gärna och dela tipset vidare!
    Kolla in vår hemsida sverigessocionomkonsulter.se och facebooksida.
    Sveriges Socionomkonsulter AB
Svar på tråden pluggat till socionom? vad jobbar du med idag?