Miss Cee skrev 2010-07-30 22:24:28 följande:
Låter ju positivt i alla fall.
(Beklagar att du blev meddragen i mitt psykbryt... ;)
Psykbryt är nyttiga. Då rensar man luften

Det är väldigt regionellt faktiskt när man ser på det. Dock är det så -precis som någon skrev- att det talas om att det ska bli legitimation, det lär nog tyvärr dröja ett antal år till. När det gällde dietisters legitimation tog det över 10 år innan det blev slag i saken så att säga, men det ÄR på gång.
Sen så har en helt ny arbetsmarknad, främst i storstadsregionerna öppnats då privata företag, främst inom LSS-området anställer många socionomer. Bland annat Frösunda Assistans som arbetar med coachingverksamhet inom Aspergersområdet, synnerligen intressant arbetsområde. Dock får man då räkna med att ha lite lägre lön än man kanske skulle ha haft som socialsekreterare, men det ger erfarenhet och viss utredningsvana.
Även stora företag anställer socionomer både tillsvidare och som projektanställningar då det gäller omorganisationer, Volvo är ett exempel på det då neddragningarna var kraftiga för några år sedan. Omställningsarbete och omorganisation, omplaceringar och stöd och hjälp till avskedade anställda var några av arbetsuppgifterna.
Nu vet jag inte var du bor, men vill du jobba som socionom är mitt förslag inte att du väntar på platsannonser utan att du helt enkelt ringer runt för egen maskin och talar om "Här är jag, jag är socionom och jag vill faktiskt jobba som det". Jag vet att vi har anställt flera både socionomer och ett par psykologer på det viset.