• Nataliesliv

HJÄLP!! Häll Ugn och Micro??

Börjar få lite småpanik...

Bygger om hela köket hemma och surfar runt efter vitvaror (kyl/frys och diskmaskin tar vi från IKEA).

Det är stor skillnad i pris på induktionshäll jämfört med glaskeramik; frågan är vad jag faktiskt behöver och vad som verkligen är värt att investera i? Antar att de allra flesta kommer tycka induktion är värt de extra tuesnlapparna, men jag tycker det är ganska mycket pengar. Är dessutom inte alls intresserad av matlagning, och vanlig häll har "alltid" funkat för mig (platta också för den delen). Jag bryr mig mer om design, och alla hällar ser ju likadana ut! Det enda som jag tittar efter är hällar som är helt svarta; utan ringar eller andra markeringar för kastrullerna, men de enda jag hittar av dem är riktigt dyra...

Varmluftsugn trodde jag var det enda på marknaden, men jag blev förvånad när den ugn jag tyckte var fin på IKEA inte hade varmluft. Där förstår jag dock skillnaden då varmluft verkligen är effektivt jämför med vanligt under och övervärme.

Inbyggnadsmicro tänkte jag strunta i då vi väldigt sällan använder micro. Men nu har jag hört att många tror jag kommer vilja använda den mer när vi får barn (vi har alltså en nu, men den står i ett skåp, så drar man bara ut sladden de få gånger man ska använda den).
    Jag kikade på micro med varmluft och så kallade kombiugnar, men då verkar det bara finnas varmluft, ingen vanlig över och undervärme, vilket känns lite konstigt när man tex ska baka.
    Vi har också begränsat med utrymme och skulle gärna vilja slippa ha både ugn och micro...

Vad tror Ni? Vad ska jag ha för häll egentligen? Vad ska jag tänka på när det kommer till ugn? Nån som har erfarenhet av kombiugn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-13 15:20
    Nu är det "bara" fläkt kvar... funderar på denna: www.vitvarumaklarna.se/produkt/5452176612
    Åsikter? Förslag? Tips?

• Svar på tråden HJÄLP!! Häll Ugn och Micro??
  • Cia o krabaten

Mikro: Absolut! Använder den 10ggr varje dag
    Tidigare till gröt eller välling eller så, nu när ungarna är större och det är panik med mat på bordet efter dagis så är det super att värma rester eller frysta köttbullar osv.
    Skulle aldrig "klara" mig utan en mikro!

Ugn: Har varmluftsugn. Funkar kanon.
    Aldrig sämre än vår gamla vanliga ugn. Ser inget negativt.
    Önskar jag hade satt den högre upp än under spisen som standard är...

Häll: poängen med induktion är väl att den inte blir varm om den inte har kontakt med en kastrull tex.
    Då är det ju mycket mera barnsäkert och även energisnålt.
    Men visst funkar en vanlig häll som vi har. Svart med svaga ringar för plattorna  

• johandra

Gör så här: Skaffa dig en induktionshäll och skippa micron...

Vi använder enbart vår micro till att värma vällingvatten och tina matlådor i...ja, maken värmer sina frukostmackor oxå men gör man inte det så behövs ju inte en micro...

värma vällingvatten o mat går supersnabbt på en induktionshäll...

vi har haft både glaskeramik och nu induktionshäll och jag ångrar inte en sekund att vi la slantar på denna häll...och då e jag lååångt ifrån en gourmet-kock..men allt är bättre med denna häll...den e tom lättare att hålla ren än den andra..

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Nataliesliv
    Cia o krabaten skrev 2010-07-30 21:11:58 följande:
    Mikro: Absolut! Använder den 10ggr varje dag
    Tidigare till gröt eller välling eller så, nu när ungarna är större och det är panik med mat på bordet efter dagis så är det super att värma rester eller frysta köttbullar osv.
    Skulle aldrig "klara" mig utan en mikro!

Ugn: Har varmluftsugn. Funkar kanon.
    Aldrig sämre än vår gamla vanliga ugn. Ser inget negativt.
    Önskar jag hade satt den högre upp än under spisen som standard är...

Häll: poängen med induktion är väl att den inte blir varm om den inte har kontakt med en kastrull tex.
    Då är det ju mycket mera barnsäkert och även energisnålt.
    Men visst funkar en vanlig häll som vi har. Svart med svaga ringar för plattorna  
    Jo jag har funderat på om man behöver micro mer när man har barn (nu använder vi den som sagt 5ggr/år) men samtidigt har jag hört att det är mindre bra att värma tex välling i micro jämfört med på spisen... När mina småsyskon var så små värmde min mamma på spisen, jag brukade hjälpa henne med det ibland, och det gick ju lika fort som i micron; då hade vi inte ens induktionshäll, utan glas bara.
    Barnmat vet jag ju inte, den brukar man väll oftast värma i micron i och för sig...
    Det kanske blir jobbigt om man inte kan amma och måste ge ersättning; då kanske man inte orkar med spisen på natten utan vill ha en micro Obestämd

Jo, vi har haft varmluft i många år och jag tycker det är bra. Skulle nog inte få för mig att köpa en ugn utan varmluft; visste inte ens att det fortfarande såldes utan! Det jag funderade över var om man klarar sig med endast varmluft; en så kallad kombiugn med micro och varmluftsugn i samma maskin; så slipper man ha båda. Den har dock ingen under och övervärme... Vet inte om man verkligen behöver över och undervärme eller om man klarar sig med endast varmluft? Obestämd

Ja induktion känns nästan som att det enda som är bättre är just säkerheten; men frågan är om det är skäl nog; småbarn når ju inte till spisen ändå, så det är först när de är äldre och ska veta att det är varmt ändå. Nackdelarna med induktion som jag funderar på är dels priset såklart men sen att man måste ha magnetiska kastruller...
  • Nataliesliv
    johandra skrev 2010-07-31 00:16:45 följande:
    Gör så här: Skaffa dig en induktionshäll och skippa micron...

Vi använder enbart vår micro till att värma vällingvatten och tina matlådor i...ja, maken värmer sina frukostmackor oxå men gör man inte det så behövs ju inte en micro...

värma vällingvatten o mat går supersnabbt på en induktionshäll...

vi har haft både glaskeramik och nu induktionshäll och jag ångrar inte en sekund att vi la slantar på denna häll...och då e jag lååångt ifrån en gourmet-kock..men allt är bättre med denna häll...den e tom lättare att hålla ren än den andra..
    Lite så känner jag också. Vi använder micron endast de få gånger vi poppar popcorn eller värmer en Billys (typ 5ggr/år). Då kan den lika gärna stå gömmd i ett skåp...
    MEN när bebisen kommer ut kanske man behöver den till välling/ersättning? Som jag skrev innan: "hört att det är mindre bra att värma tex välling i micro jämfört med på spisen... När mina småsyskon var så små värmde min mamma på spisen, jag brukade hjälpa henne med det ibland, och det gick ju lika fort som i micron; då hade vi inte ens induktionshäll, utan glas bara.
    Barnmat vet jag ju inte, den brukar man väll oftast värma i micron i och för sig...
    Det kanske blir jobbigt om man inte kan amma och måste ge ersättning; då kanske man inte orkar med spisen på natten utan vill ha en micro"

Hur är det med kastruller och stekpannor; var ni tvungna att köpa en massa nya eller funkade era gamla på induktionshällen?
  • Nataliesliv

puffar igen, har fortfarande inte fått någon rätsida på det här

• johandra
    Nataliesliv skrev 2010-08-02 16:33:11 följande:
    Lite så känner jag också. Vi använder micron endast de få gånger vi poppar popcorn eller värmer en Billys (typ 5ggr/år). Då kan den lika gärna stå gömmd i ett skåp...
    MEN när bebisen kommer ut kanske man behöver den till välling/ersättning? Som jag skrev innan: "hört att det är mindre bra att värma tex välling i micro jämfört med på spisen... När mina småsyskon var så små värmde min mamma på spisen, jag brukade hjälpa henne med det ibland, och det gick ju lika fort som i micron; då hade vi inte ens induktionshäll, utan glas bara.
    Det kanske blir jobbigt om man inte kan amma och måste ge ersättning; då kanske man inte orkar med spisen på natten utan vill ha en micro"

Hur är det med kastruller och stekpannor; var ni tvungna att köpa en massa nya eller funkade era gamla på induktionshällen?
    sorry,har inte varit inne här på ett tag..

Vi behövde inte köpa nya grytor,men du får väl kolla på dom du har..går det att sätta en magnet i botten så funkar den på induktion...Och om det nu är så att ni behöver en micro så kan ni väl köpa en lite senare isf?Det är ju ingen större kostnad även om det då betyder att ni behöver ha den på bänken...barn är ju bara bebisar en kort period menar jag,om det är enbart för den sakens skull...
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Nataliesliv
    johandra skrev 2010-08-22 19:35:17 följande:
    sorry,har inte varit inne här på ett tag..

Vi behövde inte köpa nya grytor,men du får väl kolla på dom du har..går det att sätta en magnet i botten så funkar den på induktion...Och om det nu är så att ni behöver en micro så kan ni väl köpa en lite senare isf?Det är ju ingen större kostnad även om det då betyder att ni behöver ha den på bänken...barn är ju bara bebisar en kort period menar jag,om det är enbart för den sakens skull...
    ingen fara

Det är sant, några kastruller går säkert att använda. Om inte annat får man väll önska sig ett nytt sett till jul.
    Det blir nog inbyggnadsmicro och "vanlig" varmluftsugn trots allt. Vi ligger bra i budget efter allt byggmaterial så vi känner att vi har råd att kosta på oss det. Induktion är inte helt spikat men vi kommer inte välja bort det pga priset längre. Nu är det mer funktion vi undrar över, och jag antar att induktion aldrig är sämre än glaskeramik iaf...
  • Pallas
    Nataliesliv skrev 2010-08-25 16:45:21 följande:
    Nu är det mer funktion vi undrar över, och jag antar att induktion aldrig är sämre än glaskeramik iaf...
    Ni kan ju kika på jämförelser av energiåtgång och vad det blir i kronor per år.
  • Nataliesliv
    Pallas skrev 2010-08-25 16:53:17 följande:
    Ni kan ju kika på jämförelser av energiåtgång och vad det blir i kronor per år.
    Induktion ska enligt uppgift vara mer energisnål, mest för att det går fortare att tex koka upp och den därmed inte behöver vara på lika länge.
    Och hur som helst är det inte dirkekt inköpspris det hänger på utan mer funktion, och jag har i mitt letande efter svar förstått att det inte finns någon som är missnöjd med induktion och ångrar att de inte köpte keramik.
    Vi har fastnat för en häll på IKEA som endast har tre plattor (på rad, horisontellt), den råkar vara induktion. Vi kör på den eftersom vi båda gillar utseendet. Den är lite dyr för att vara IKEA, 6500 kr, men vi ligger så bra till i budget efter byggmaterialet att vi kostar på oss det vi tycker är fint. Ugnen blir Gorenje (de med stora/tjocka handtag).

Micro tvingas vi nästan köpa från IKEA, mest för att den ska passa i skåpet (det blir alltså både vanlig ugn och inbyggnadsmicro trots allt, det också för att vi ligger  så bra till i budget). Vi älskar inte designen på micron, men vi hittar ingen i ett annat märke vi gillar heller (som inte kostar skjortan) så det får bli den billigaste från IKEA för 3000 kr, då slipper vi kapa om skåpet för att få plats också.

Nu är fläkt det stora problemet. Vi ville ha en svart från början, men har fått tänka om då "stål" är det som gäller just nu, och det man kan få mest prisvärd.
    Så nu är det fläkt vi behöver hjälp med istället. Kapacitet verkar ligga runt 700. Är det bra? Vad är det mer man ska tänka på än kapacitet och ljudnivå?
    På Elgiganten försökte de sälja på mig en UPO, men det verkar lömskt... de rekommenderar den på sin hemsida och det var den första han sprang till i butiken; jag tror de har någon säljtävling på det märket. Thermex rekommenderade han då de är specialicerade på fläktar. Gorenje har inte lika bra kapacitet (om jag inte ska betala uppåt 6000 kr, vilket jag inte vill). Men det verkar ändå hamna på nästan 4000 för fläkt, och det trodde jag inte...tråkig nyhet.
Svar på tråden HJÄLP!! Häll Ugn och Micro??