TwistedSister skrev 2010-08-03 11:32:05 följande:
Min son är också ljudkänslig och mår dåligt av såna ljud, vi kör med hörselkåpor och öronproppar nu när han blivit lite större. Finns massor av olika varianter på apoteket, min son har nåt silikonklet som man lägger i ytterörat som ett lock för han tycker det är obehagligt att ha nåt inne i själva hörselgången. Det är jobbigt att vara ljudkänslig såklart men det går inte riktigt att kräva att alla andra ska förstå och ta hänsyn till det hela tiden man får helt enkelt ta ansvar för det själv eller för sina barn om det är de som är känsliga. Själv tycker jag det är väldigt obehagligt med trafikljud och buller från vägar men jag kan inte direkt kräva att alla slutar åka bil för det. Att stå ut med varandra fast det kan vara otrevligt ibland är också att visa hänsyn

Är jag ute själv har jag i princip alltid hörlurar så att jag kan lyssna på något som är behagligt för mig, men en del ljud tränger igenom för jag vill inte ha så pass hög volym att jag stör andra.

Har testat öronproppar men tycker att det är obehagligt med tilltäppta hörselgångar. Kan inte ens ha den typen av hörlurar i skumgummi man kör in i örat. Men med vanliga hörlurar klarar jag mig i de flesta situationer. Däremot vill man ju gärna kunna vara social när man har någon kompis med sig och då funkar inte lurar och liknande.
Sen vill jag också förtydliga att jag inte tycker att alla barn är djävulens avkomma. Barn kan vara gulliga och jag har full förståelse för att det kan komma ljud ifrån dom. Vad jag däremot inte har förståelse för är föräldrar som inte försöker stoppa/dämpa ljuden när det gått så långt att omgivningen störs (och då syftar jag inte bara till mig själv, ser man sig omkring på en buss eller liknande är det ganska lätt att se var gränsen går för folk i allmänhet). Jag har tidigare i tråden föreslagit olika avledningsmanövrar men det ignorerades. Jag tycker inte att allt ska accepteras för att "barn är barn" i alla lägen. Jag anser att det ingår i uppfostran att man lär barn att man beter sig olika beroende på situation