• roflmao

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

roflmao skrev 2010-08-03 20:59:08 följande:
    Men herregud han lyfte inte upp 3-åringen och slängde ut honom genom dörren ensam mitt i ödemarken! Han bad mamman att stiga av bussen. Lite perspektiv har aldrig skadat.
    Menar 2-åringen givetvis.
  • roflmao
    Anonym (ingen empati) skrev 2010-08-03 21:03:34 följande:
    Så det är det OK att slänga av honom om man inte tar fysisk kontakt?
    Ja.
  • roflmao
    PennyD skrev 2010-08-03 22:05:17 följande:
    Det var inte så jag menade. Jag tycker det är intressant med sidospår. Men inte argument som grundar sig på att Ts verision antagligen inte är den reella. Somliga drar ju slutsatser baserade på en fördom om att barnet uppförde sig värre än vad Ts själv beskriver.
    Du får gärna säga rakt ut att det är jag har den "fördomen". Och jag finner det ganska självklart att man inte kan lite på det någon skriver i en TS på Familjeliv. Om det är så att ungen satt och gurglade lite för sig själv så tycker jag att det är katastrof att de blev avslängda, men det är orimligt att så var fallet. Ingen skulle slänga av en mamma och ett barn om de inte på något sätt utgjorde ett störande moment, och även om chauffören hade en dålig dag så är jag ganska säker på att medpassagerarna hade protesterat om han försökte slänga ut dom utan grund. Annars är det snarare medpassagerarna som ska klandras.
  • roflmao
    ääni skrev 2010-08-03 22:18:22 följande:
    Jag förespråkar kollektivtrafik. Om alla som eventuellt kan störa någon på ett eller annat sätt inte fick åka kollektivt skulle det inte finnas någon kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken bygger på viss acceptans.
    Kanske också en acceptans av att alla inte njuter lika mycket av ens barn "sång"?
  • roflmao
    ääni skrev 2010-08-03 22:24:28 följande:
    Det är därför småbarnsföräldrar gör vad de kan för att barnet inte ska vara alltför högljutt men nej, jag tycker inte de ska kliva av.
    Jag personligen är nöjd om föräldrarna åtminstone försöker få tyst på barnet. Men jag kan ändå inte annat än att tro att det krävdes ganska mycket för att busschauffören såg avvisning som den enda utvägen.
  • roflmao
    trädis skrev 2010-08-03 22:24:12 följande:
    jag kanske störs ordentligt av att någon stinker rök, har för mycket parfym, pratar (enligt mig) på tok för högt i sin mobil m.m. m.m.

ska de också kastas av?

kollektivtrafiken är till för ALLA. den som störs av andra människor får skaffa sig ett eget fordon.
    Det finns speciella platser för allergiker på bussar. Och jag har vid flera tillfällen bevittnat hur passagerare ber någon som skriker i en telefon att försöka prata lite tystare. Problemet är att om man försöker säga till en småbarnsförälder så åker man nästan på stryk, de hanterar generellt sett inte konstruktiv kritik särskilt bra. Som du säger; kollektivtrafiken är till för alla, även de som störs av höga ljud. Allt handlar om det lilla ordet respekt.
  • roflmao
    Anonym (ingen empati) skrev 2010-08-03 22:31:58 följande:
    Jag tycker synd om dig som tycker att det är OK att ge sig på en 2-åring...
    Det är ingen som har gett sig på en 2-åring.
  • roflmao
    Anonym (What??) skrev 2010-08-03 22:30:40 följande:
    Det är helt ovidkommande vad man anser om ljuden från en 2-åring eller inte!! Barnet och dess förälder har rätt att åka buss, PUNKT! Det  var ju ingen långfärdsbuss från Ystad till Haparanda där människor till slut ledsnat efter en natt förstörd pga en "sjungande" pojke. Nej, alla som befann sig på bussen skulle troligen avlägsna sig inom en snar framtid och så även den pojken och hans mamma. Den situationen var något som chauffören skulle finna sig i oavsett hur högljudd pojken var!

Du förutsätter att TS inte beskriver händelsen riktigt eftersom ingen skulle slänga av ett barn utifrån det hon beskriver. Men nu säger ju TS att det ÄR så. Vet DU då bättre?

Det är nonsens att de andra medpassagerarna skulle komma till någon slags undsättning för den utsatta mamman. Vi är så jäkla fega som människor så när det väl kommer till kritan så står vi där med hakorna i golvet och stirrar under tiden händelsen äger rum, för att sedan tycka att det som hände var illa skött. Så fungerar de flesta människor. Man blir överrumplad av situationen (precis som TS) och vet inte hur man ska agera, så man gör absolut ingenting.

Hur skulle det vara om du faktiskt tog och utgick från att det TS återberättar faktiskt är det som hände och utifrån den berättelsen sedan lämnar en åsikt? Iistället för att vrida på hennes berättelse och anta att hon ljuger och sedan lämna din åsikt utifrån vad DU tror hände.. fast du inte var på plats.. eller?
    Och en busschaufför har rätt att avvisa en passagerare som utgör en störning eller en risk. Eftersom chauffören i denna situation avvisade TS med son ansåg han uppenbarligen att de utgjorde en störning eller risk. Jag vet inte om det var så men jag finner det inte för otroligt. Jag tänker inte sitta här och skrika att han är en jävla idiot som borde anmälas baserat på en subjektiv beskrivning av händelsen.
  • roflmao
    trädis skrev 2010-08-03 22:38:57 följande:
    jag pratar inte om allergiker. jag pratar om folk som stör sig på andra människo. det är väl det du pratar om också?

säger till en småbarnsförälder? hur menar du då? förstår du inte att en två åring inte alltid är så medgörlig?

i de fall då folk är känsliga för höga ljud är den enklaste lösningen att ha med sig öronproppar eller en ipod så man kan få annat att lyssna på.
    Om man ogillar rökdoft borde allergiplatserna vara ganska safe.

Jo jag förstår att en 2-åring inte alltid gör som man säger, jag har inte påstått annat. Men om man som förälder blir uppmärksammad på att folk störs av ens barn bör man göra vad man kan för att dämpa situationen och går inte det är väl åtminstone en ursäkt på sin plats? Respekt för sin omgivning, som sagt.

Musik kan till viss del dränka oljud, men barnskrik kan vara ganska så skärande (pratar inte om TS nu utan generellt), och ska man dränka den typen av skrik måste man höja musiken så pass mycket att man själv stör sin omgivning. Dessutom är det inte så trevligt att inte kunna konversera med sina vänner för att man har öronproppar i.
  • roflmao
    TheCoopers skrev 2010-08-03 22:39:07 följande:
    Ja fast du måste ju också förstå att man inte kan ställa samma krav på ett barn som på en vuxen människa ?
    Barn är inte vuxna och agerar inte heller därefter . Det är ju fakta .
    Man får säga vad man vill ... varför måste det bli ett " vi mot dem" tänk ?
    Jag tycker inte heller det är härligt med barn som skriker och väsnas .
    Men ibland gör dem det och det är bara att gilla läget . Djupa andetag och så tänker jag : This to shall pass ...

Jag kan inte ändra på någon annans barn och vill det inte heller . Jag tycker oftast synd om föräldern i sådana situationer just för att jag vet hur stressande det är och hur många människor som sitter och suckar och " vet bättre" .
    Endast människor utan barn tror att det går att styra barn att göra precis som man vill hela tiden .
    Sanningen är den att så är det inte . Bara i sagornas värld .
    Jag förstår mer än du tror. Det är föräldrars arroganta beteende som jag kan störa mig på. Försök lösa situationen, går inte det be om ursäkt. Så enkelt är det. Visa förståelse för att andra kanske tycker att det är jobbigt. Har man inställningen att barn måste få vara barn och därför tänker jag inte ens försöka säga till min unge får man finna sig i att folk blir irriterade.
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!