• Faber

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

lillalorten06 skrev 2010-08-02 23:47:58 följande:
    men han va ju inte skrikig!!!!!! han SJÖNG!!!!!!! ska en 2åring inte få lov att vara glad o sjunga.... måste barn sova för att åka kommunalt.... ska dom inte kunna se det som en spännande utflykt!!!!! nä vet ni vad...
    en busschaufför, en busschaufför de e en man med GLATT humör
    o har han inget glatt humör så e de ingen busschaufför.....

pojken sjöng for gods sake....
    Han sjöng inte. en bekant har en treåring som glatt springer omkring och skriker och det kallas sång. Saken är den att skriket är så gällt att det faktiskt gör ont i öronen. Jag upprepar det är inte bara irriterande utan det gör faktiskt ont. Jag har hört många sådana skrik på bussar och matställen. Jag slutar aldrig att förvånas över att föräldrarna faktiskt tycker att det är okej.
  • Faber
    Anonym (tågresenären) skrev 2010-08-03 11:52:32 följande:
    Allvarligt talat, tror folk verkligen att vi föräldrar sitter och myser och njuter när våra barn håller låda och inte går att få stopp på?

Jag har åkt väldigt mycket tåg med min dotter, och när hon var i 2-3årsåldern så kunde hon snacka och sjunga hela  tågresan oavbrutet! Hon är otroligt pratig och tro mig, jag har försökt ALLT med tankte på att vi åkt tåg flera timmar åt gången varannan vecka. Som förälder försöker man hyscha och hitta på annat, prata med lägre röst osv, men ett barn är en egen tänkande individ som inte alltid gör som man vill helt enkelt. Och dessutom är alla barn olika, så det som fungerar för er kanske inte fungerar för andra...
    Nej men ditt eget barn borde du känna till och kunna agera därefter.
  • Faber

En vuxen som är högljudd är jobbig men ofta inte smärtsam eller direkt skadlig för hörseln. Hz ni vet.

• Faber

Sedan kan det som en förälder klassar som glada rop och sång upplevas helt annorlunda av medpassagerare men det är väl ingen idé att påpeka det. Alla som vågar kritisera föräldrar och barn här ska ju gasas ihjäl...

• Faber
    roflmao skrev 2010-08-03 17:57:30 följande:
    Varför är det de som vill undvika oljud som måste cykla, gå eller köra bil istället för de som skapar oljudet?
    Därför att det handlar om småbarnsföräldrar.
  • Faber

"...barn har faktiskt rätt att bete sig på alla möjliga sätt."

Säger liksom allt om varför det har blivit som det blivit.

• Faber
    Höst flickan skrev 2010-08-03 20:09:52 följande:
    skitsnack.
    sålänge man visar vad dom får göra o inte göra så är det så.
    Min dotter slängde köttbullar över golvet en gång...sen fick hon veta att så gör man inte när man inte vill ha maten.
    barn är barn som sagt..dom vet inte vad man får göra el inte göra vid en så ung ålder.
    Uttryck dig tydligare då.
  • Faber
    litengunnarolle skrev 2010-08-04 10:50:22 följande:
    Har ingen egen plutt, men syrrans var absolut ingen skönsångare när han var två (även fast han talade rent, ska tilläggas) men det var ingen som dog av att lyssna på honom och då har både jag, min syster och hennes man migrän. Han sjöng, han skrek inte.
    Som sagt huruvida ungen sjunger eller inte kan vara helt beroende på vem du frågar. Gallskrik på höga frekvenser kan vara smärtsamma och i värsta fall skadliga för hörseln, tro mig jag har egen erfarenhet av det.
  • Faber
    Ly75 skrev 2010-08-05 14:04:27 följande:
    Anonym med tinnitus..jag har också tinnitus och vet hur det kan skära i huvudet vid barnskrik eller andra höga ljud. Men istället för att bli arg eller irriterad kan jag hålla för öronen en kort stund, kanske något du med kan prova? 
    Det ska han inte behöva göra, dessutom vad är en kort stund, ett par minuter eller en halvtimma? Ett högt ljud kan skada hörseln omedelbart. Han/hon skrev ju att han/hon inte blev arg annat än om det gällde okynnesskrik och då på föräldern som negligerade att ta ansvar.
  • Faber
    Anonym (tinitus) skrev 2010-08-05 18:17:56 följande:

Tråkigt att du har tinnitus. Jo, man kan hålla för öronen en liten stund (även om tinnitusen blir värre då med).

Jag förstår din tanke, negativitet mår man aldrig bra av men nej, jag kommer nog inte att sluta irritera mig och bli sur på föräldrar som inte gör allt för att lugna sina ljudliga barn (alltså, som jag beskrev, om barnet skriker av ilska/frustation (fick inte som den ville)). Jag menar inte bebisar, självklart inte, men en normal 2-3åring kan i de allra flesta fall faktiskt lära sig att bete sig som man ska, dvs inte jätteljudligt.

En tre-åring som gråter o skriker på grund av trötthet, smärta eller nåt sånt kan så klart inte lugna sig själv och man har som förälder ett ansvar både mot barnet och sin omgivning att se till att barnet inte blir övertrött o så.

Jag blir som sagt, inte arg på barnet utan på föräldarna.

Jag blir irriterad över att småbarnsföräldrar försvarar sig med "så är barn. punkt"  o snackar om att barns rätt går före andras. Nej, barns rätt går inte före gällande offentliga transporter. Nästan 1,4 miljoner svenskar lider av tinnitus och vi måste försöka leva ihop och det går inte om en grupp slår sig på bröstet och säger "min rätt går först. punkt".

(för sakens skulle slog jag faktiskt upp hur många barn det finns i sverige (år 2009), jag räknade bara med barn från 0 -9år (vid det laget bör de ju veta att inte skrika på bussen ) och kom fram till drygt 1 miljon barn)

Du är för generös, att inte skrika på bussen bör ett barn fatta redan vid 4 år såvida det inte handlar om något förståndshandikapp. Jag klarade av det.
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!