• Mariohn

Ditt potatismosrecept!

Komandå och ge mig ditt bästa potatismosrecept. Er mos blir ändå inte godare än min! Cool

• Svar på tråden Ditt potatismosrecept!
  • FreeForAll

PotatismosRECEPT? Haha...

Det är ju bara att mosa potatis och blanda i smör, mjölk och kryddor! Men å andra sidan kanske det är därför ditt potatismos är godare än mitt.

Det ante mig.
  • luckyme83

jag kokar mjölig potatis i massor med salt, vattnet ska smaka som att man får en kallsup =)
    sedan vospar jag med elvisp ihop potatisen med smör och mjölk och så kryddar jag med mos och pommeskrydda och lökpulver..
    smaskens !

• Mariohn

Jag åt en potatismos en gång som var gjord på mosad potatis (dah), smält smör, grädde, socker och vitpeppar. Den var skadat god. Om än lite dödlig. 

• Nyfiken gul

kokar mjölig potatis

sen använder jag hederlig gammal potatis-stamp (eller tjoff-tjoff som vi också säger)  - i med äkta smör, havssalt och blandning av mjölk och grädde.

snabbmos blir att använda potatispress och sen vända ner en klick smör, salta och krydda med vitpeppar.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • JuliaåRonjasmammis

Kokar välskalad mjölig potatis i välsaltat vatten. Så länge att de nästan kokar sönder.

Pressar med potatispress, klickar i (mycket!) smör eller Milda, mosar med potatisstamp tills alla större bitar är söndermosade. Sätter tillbaka på plattan på svag värme, vispar i mjölk lite vartefter med ballongvisp så det blir fluffigt, smakar av med mer salt och kanske, kanske lite peppar. Det ska INTE finnas några bitar kvar!

Serverar genast! Övriga kryddor får var och en ta efter behag, t ex grill-, dill-, aromat eller potatismoskrydda.

Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis

Har en liten lyxvariant också som är ohyggligt god;

Koka välskalad mandelpotatis i välsaltat vatten. Pressa i potatispress och klicka i smör (inte så mycket här), kör med potatisstamp så att alla bitar försvinner. Sätt på spisen och vispa i grädde tills med blir fluffigt, rör ner en skvätt tryffelolja (var försiktig, den smakar MYCKET!) och vänd till sist ner några deciliter riven västerbottenost. Smaka av och servera genast! Gärna till en tournedos med rödvinssås och smörstekta kantareller...

Gudars, så gott! *dreglar*

Don't mess with my integrity!
  • karet

Kokar potatis. Smälter smör i kastrull, häller i mjölk, river muskot, i med salt och sv.peppar.
    Mosar potatisen i mospress, i med mjölkblandningen. Rör runt det. Servera.

• Mrs girl

kokar mjölig potatis med salt. i med smör och mjölk och vispa med elvisp tills det är slätt, sen i med salt vitpeppar ovh vitlökssalt.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
Svar på tråden Ditt potatismosrecept!